Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä selvittää sitä, miten ja mitkä tekijät vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ajankohtainen, koska opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen kehittämistarve on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikainen, Veeti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81475
_version_ 1826225705286893568
author Hartikainen, Veeti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hartikainen, Veeti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hartikainen, Veeti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hartikainen, Veeti
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä selvittää sitä, miten ja mitkä tekijät vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ajankohtainen, koska opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen kehittämistarve on selkeä. Ohjelmointi on sisällytetty Suomessa Perusopetuksen opetussuunnitelmaan vuonna 2016 ja ohjelmoinnin opetusyleistyy kouluissa maailmanlaajuisesti. Tutkimus toteutettiin osana Oppimisen teknologiat ja pedagogiikka opintojaksoa, jonka yhteydessä opettajaopiskelijoille (N = 8) järjestettiin pariohjelmointiharjoitus. Ennen harjoitusta opiskelijat vastasivat ohjelmointikokemusta kartoittavaan ennakkokyselyyn. Pariohjelmointitilanne videoitiin. Harjoituksen jälkeen opiskelijat kutsuttiin parihaastatteluun ja lisäksi heitä pyydettiin merkitsemään pariohjelmointiharjoitusvideoon kokemansa avainhetket työskentelyn ajalta. Tutkimukseen osallistui 8 opettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta ja aineisto kerättiin 2021 joulukuussa. Parihaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Pariohjelmointikokemukseen vaikuttaneet tekijät jaettiin neljään pääteemaan: parin kanssa tehty yhteistyö, parilta ja ohjaajalta saatu tuki, avoimet ja haastavat tehtävät sekä oppimisympäristö. Nämä tekijät jaettiin edelleen alateemoihin. Pariohjelmointi on tämän ja aiemman tutkimuksen perusteella hyvä tapa ohjelmoinnin harjoittelemiseen opettajaopiskelijoille, mutta se vaatii ohjaajalta toteutuksen huolellista valmistelua. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta opettajien koulutusta voidaan kehittää edelleen vastaamaan selvää tarvetta opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen lisäämiselle.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartikainen, Veeti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T06:54:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T06:54:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81475", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli perehty\u00e4 opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekij\u00f6ihin sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ajankohtainen, koska opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen kehitt\u00e4mistarve on selke\u00e4. Ohjelmointi on sis\u00e4llytetty Suomessa Perusopetuksen opetussuunnitelmaan vuonna 2016 ja ohjelmoinnin opetusyleistyy kouluissa maailmanlaajuisesti.\nTutkimus toteutettiin osana Oppimisen teknologiat ja pedagogiikka opintojaksoa, jonka yhteydess\u00e4 opettajaopiskelijoille (N = 8) j\u00e4rjestettiin pariohjelmointiharjoitus. Ennen harjoitusta opiskelijat vastasivat ohjelmointikokemusta kartoittavaan ennakkokyselyyn. Pariohjelmointitilanne videoitiin. Harjoituksen j\u00e4lkeen opiskelijat kutsuttiin parihaastatteluun ja lis\u00e4ksi heit\u00e4 pyydettiin merkitsem\u00e4\u00e4n pariohjelmointiharjoitusvideoon kokemansa avainhetket ty\u00f6skentelyn ajalta. Tutkimukseen osallistui 8 opettajaopiskelijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta ja aineisto ker\u00e4ttiin 2021 joulukuussa. Parihaastattelut analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \nPariohjelmointikokemukseen vaikuttaneet tekij\u00e4t jaettiin nelj\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4teemaan: parin kanssa tehty yhteisty\u00f6, parilta ja ohjaajalta saatu tuki, avoimet ja haastavat teht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6. N\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t jaettiin edelleen alateemoihin. \nPariohjelmointi on t\u00e4m\u00e4n ja aiemman tutkimuksen perusteella hyv\u00e4 tapa ohjelmoinnin harjoittelemiseen opettajaopiskelijoille, mutta se vaatii ohjaajalta toteutuksen huolellista valmistelua. Aihetta on kuitenkin syyt\u00e4 tutkia enemm\u00e4n, jotta opettajien koulutusta voidaan kehitt\u00e4\u00e4 edelleen vastaamaan selv\u00e4\u00e4 tarvetta opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen lis\u00e4\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T06:54:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T06:54:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pariohjelmointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063092", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81475
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/788b61ee-8a9f-4091-a8bb-0eb69e1d6c2b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063092.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartikainen, Veeti Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä pariohjelmointi opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu opettajankoulutus ohjelmointi yhteisöllinen oppiminen
title Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
title_full Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
title_short Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
title_sort opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
title_txtP Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
topic pariohjelmointi opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu opettajankoulutus ohjelmointi yhteisöllinen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ohjelmointi opettajankoulutus opettajaopiskelijat pariohjelmointi peruskoulu yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81475 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063092
work_keys_str_mv AT hartikainenveeti opettajaopiskelijoidenkokemuksiapariohjelmointiharjoitukseenvaikuttaneistatekij