Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia

Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista minäkäsitystä, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja näiden yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta maaliskuussa 2022. Aineisto koostui 52 opiskelijan vastauksista tutkimusk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vehmas, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81474
_version_ 1826225704173305856
author Vehmas, Ilona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vehmas, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vehmas, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vehmas, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista minäkäsitystä, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja näiden yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta maaliskuussa 2022. Aineisto koostui 52 opiskelijan vastauksista tutkimuskyselyyn. Aineisto koostui sekä määrällisestä että laadullisesta aineistosta. Reliabiliteettitarkastelulla selvitettiin, muodostuvatko aineistosta Tereskan tutkimusta vastaavat summamuuttujat. Tunnusluvuilla ja analysoimalla tutkimuksen avoimia vastauksia laadullisen sisällönanalyysin keinoin kuvailtiin opiskelijoiden koettuja valmiuksia opettaa musiikkia. Hierakkisella regressioanalyysillä selvitettiin, kuinka musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia ovat yhteydessä, kun yksilön musiikin harrastuneisuus ja sivuaine on kontrolloitu. Reliabiliteettitarkastelussa kaikki reliabiliteetit eivät ylittäneet Cronbachin arvoa .60: kuudesta tarkasteltavasta muuttujasta kaksi jäi tämän arvon alle. Tutkiessa opiskelijoiden valmiuksia opettaa musiikkia huomattiin, että valmiudet ovat jakautuneet ja suurempi osuus kokee, että ei ole valmis opettamaan musiikkia. Regressioanalyysin tuloksista huomattiin, että musiikillinen minäkäsitys selittää merkitsevästi opiskelijan valmiuksia opettaa musiikkia. Tutkimuksen tuloksista voi todeta, että Tereskan mallia voi soveltaa varauksella luokanopettajaopiskelijoiden minäkäsityksen mallintamiseen. Opiskelijoiden valmiuksista opettaa musiikkia huomataan, että valmiudet ovat hyvin jakautuneet. Opiskelijan musiikillinen minäkäsitys puolestaan vaikuttaa siihen, miten opiskelija kokee valmiutensa opettaa musiikkia.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vehmas, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T06:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T06:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja n\u00e4iden yhteytt\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta maaliskuussa 2022. Aineisto koostui 52 opiskelijan vastauksista tutkimuskyselyyn. Aineisto koostui sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 ett\u00e4 laadullisesta aineistosta. Reliabiliteettitarkastelulla selvitettiin, muodostuvatko aineistosta Tereskan tutkimusta vastaavat summamuuttujat. Tunnusluvuilla ja analysoimalla tutkimuksen avoimia vastauksia laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin kuvailtiin opiskelijoiden koettuja valmiuksia opettaa musiikkia. Hierakkisella regressioanalyysill\u00e4 selvitettiin, kuinka musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia ovat yhteydess\u00e4, kun yksil\u00f6n musiikin harrastuneisuus ja sivuaine on kontrolloitu. \nReliabiliteettitarkastelussa kaikki reliabiliteetit eiv\u00e4t ylitt\u00e4neet Cronbachin arvoa .60: kuudesta tarkasteltavasta muuttujasta kaksi j\u00e4i t\u00e4m\u00e4n arvon alle. Tutkiessa opiskelijoiden valmiuksia opettaa musiikkia huomattiin, ett\u00e4 valmiudet ovat jakautuneet ja suurempi osuus kokee, ett\u00e4 ei ole valmis opettamaan musiikkia. Regressioanalyysin tuloksista huomattiin, ett\u00e4 musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys selitt\u00e4\u00e4 merkitsev\u00e4sti opiskelijan valmiuksia opettaa musiikkia. \nTutkimuksen tuloksista voi todeta, ett\u00e4 Tereskan mallia voi soveltaa varauksella luokanopettajaopiskelijoiden min\u00e4k\u00e4sityksen mallintamiseen. Opiskelijoiden valmiuksista opettaa musiikkia huomataan, ett\u00e4 valmiudet ovat hyvin jakautuneet. Opiskelijan musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys puolestaan vaikuttaa siihen, miten opiskelija kokee valmiutensa opettaa musiikkia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T06:51:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T06:51:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusvalmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063091", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81474
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5cdff3a-451d-4702-a2f0-34a715f9624d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063091.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vehmas, Ilona Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia minäkäsitys musiikillinen minäkäsitys luokanopettajaopiskelijat opetusvalmiudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 musiikki minäkuva opiskelijat
title Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
topic minäkäsitys musiikillinen minäkäsitys luokanopettajaopiskelijat opetusvalmiudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 musiikki minäkuva opiskelijat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajaopiskelijat minäkuva minäkäsitys musiikillinen minäkäsitys musiikki opetusvalmiudet opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81474 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063091
work_keys_str_mv AT vehmasilona luokanopettajaopiskelijoidenmusiikillinenminäkäsitysjakoetutvalmiudetopettaamusiikki