Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia

Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista minäkäsitystä, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja näiden yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta maaliskuussa 2022. Aineisto koostui 52 opiskelijan vastauksista tutkimusk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vehmas, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81474
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista minäkäsitystä, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja näiden yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta maaliskuussa 2022. Aineisto koostui 52 opiskelijan vastauksista tutkimuskyselyyn. Aineisto koostui sekä määrällisestä että laadullisesta aineistosta. Reliabiliteettitarkastelulla selvitettiin, muodostuvatko aineistosta Tereskan tutkimusta vastaavat summamuuttujat. Tunnusluvuilla ja analysoimalla tutkimuksen avoimia vastauksia laadullisen sisällönanalyysin keinoin kuvailtiin opiskelijoiden koettuja valmiuksia opettaa musiikkia. Hierakkisella regressioanalyysillä selvitettiin, kuinka musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia ovat yhteydessä, kun yksilön musiikin harrastuneisuus ja sivuaine on kontrolloitu. Reliabiliteettitarkastelussa kaikki reliabiliteetit eivät ylittäneet Cronbachin arvoa .60: kuudesta tarkasteltavasta muuttujasta kaksi jäi tämän arvon alle. Tutkiessa opiskelijoiden valmiuksia opettaa musiikkia huomattiin, että valmiudet ovat jakautuneet ja suurempi osuus kokee, että ei ole valmis opettamaan musiikkia. Regressioanalyysin tuloksista huomattiin, että musiikillinen minäkäsitys selittää merkitsevästi opiskelijan valmiuksia opettaa musiikkia. Tutkimuksen tuloksista voi todeta, että Tereskan mallia voi soveltaa varauksella luokanopettajaopiskelijoiden minäkäsityksen mallintamiseen. Opiskelijoiden valmiuksista opettaa musiikkia huomataan, että valmiudet ovat hyvin jakautuneet. Opiskelijan musiikillinen minäkäsitys puolestaan vaikuttaa siihen, miten opiskelija kokee valmiutensa opettaa musiikkia.