TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen

Internetin kehittyessä erilaisten keskustelusivustojen suosio kasvoi, mikä loi pohjaa sosiaalisen median keskustelualustoille. Sosiaalisen median keskustelualustojen kehittyessä syntyi muita sosiaalisen median alustoja, kuten Tiktok. Tiktok syntyi kuluttajien tarpeiden muuttuessa. Sovelluksen olless...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kananen, Annastiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81471
_version_ 1828193202415337472
author Kananen, Annastiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kananen, Annastiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kananen, Annastiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kananen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Internetin kehittyessä erilaisten keskustelusivustojen suosio kasvoi, mikä loi pohjaa sosiaalisen median keskustelualustoille. Sosiaalisen median keskustelualustojen kehittyessä syntyi muita sosiaalisen median alustoja, kuten Tiktok. Tiktok syntyi kuluttajien tarpeiden muuttuessa. Sovelluksen ollessa vielä melko uusi, sen tunnistettavuus ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Tunnistettavuuden ja kävijämäärien kasvusta huolimatta Tiktokin vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen on tutkittu melko vähän. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää sosiaalisen median, erityisesti Tiktokin vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkielman tarkoituksena on auttaa yksilöitä tunnistamaan sosiaalisen median ja Tiktokin vaikutuksia omaan kuluttajakäyttäytymiseensä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että Tiktok -sovelluksella on vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen, erityisesti nuorilla. Kuluttajan on helpompi tehdä päätös tuotteesta tai palvelusta, jos useat muut kuluttajat tai sosiaalisen median vaikuttaja esittelee sitä. Sovellus on vielä melko uusi, joten sen vaikutuksia käyttäjien kuluttajakäyttäytymiseen on tutkittu tähän mennessä vähän. Kirjallisuuskatsaus korostaakin tarvetta siihen, että tulevaisuudessa sosiaalisen median ja erityisesti Tiktokin vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen tulisi tutkia enemmän. As the Internet evolved, the popularity of various discussion sites grew, laying the foundations for social media chat platforms. As social media chat platforms evolved, other social media platforms emerged, such as Tiktok. Tiktok was born as consumer needs changed. With the app still fairly new, its recognizability and user numbers have increased considerably over the past few years. Despite the increase in identification and visitor numbers, Tiktok's im-pact on consumer behaviour has been studied quite a bit. The purpose of this bachelor's thesis is to examine the effects of social media, especially Tiktok, on consumer behaviour. The purpose of the thesis is to help individuals identify the effects of social media and Tiktok on their own consumer behaviour. The thesis has been carried out as a literature review. The results of the literature review show that Tiktok has implications for consumer behaviour, especially among young people. It is easier for the consumer to make a decision about a product or service if it is presented by several other consumers or by a social media influencer. The app is still quite new, so little research has been done so far into its impact on users' consumer behaviour. The literature review there-fore emphasizes the need for more research into the impact of social media, especially Tiktok, on consumer behaviour in the future.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kananen, Annastiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T06:32:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T06:32:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81471", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin kehittyess\u00e4 erilaisten keskustelusivustojen suosio kasvoi, mik\u00e4 loi pohjaa sosiaalisen median keskustelualustoille. Sosiaalisen median keskustelualustojen kehittyess\u00e4 syntyi muita sosiaalisen median alustoja, kuten Tiktok. Tiktok syntyi kuluttajien tarpeiden muuttuessa. Sovelluksen ollessa viel\u00e4 melko uusi, sen tunnistettavuus ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat kasvaneet huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Tunnistettavuuden ja k\u00e4vij\u00e4m\u00e4\u00e4rien kasvusta huolimatta Tiktokin vaikutuksia kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen on tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median, erityisesti Tiktokin vaikutuksia kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkielman tarkoituksena on auttaa yksil\u00f6it\u00e4 tunnistamaan sosiaalisen median ja Tiktokin vaikutuksia omaan kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 Tiktok -sovelluksella on vaikutuksia kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, erityisesti nuorilla. Kuluttajan on helpompi tehd\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6s tuotteesta tai palvelusta, jos useat muut kuluttajat tai sosiaalisen median vaikuttaja esittelee sit\u00e4. Sovellus on viel\u00e4 melko uusi, joten sen vaikutuksia k\u00e4ytt\u00e4jien kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen on tutkittu t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 v\u00e4h\u00e4n. Kirjallisuuskatsaus korostaakin tarvetta siihen, ett\u00e4 tulevaisuudessa sosiaalisen median ja erityisesti Tiktokin vaikutuksia kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen tulisi tutkia enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "As the Internet evolved, the popularity of various discussion sites grew, laying the foundations for social media chat platforms. As social media chat platforms evolved, other social media platforms emerged, such as Tiktok. Tiktok was born as consumer needs changed. With the app still fairly new, its recognizability and user numbers have increased considerably over the past few years. Despite the increase in identification and visitor numbers, Tiktok's im-pact on consumer behaviour has been studied quite a bit. The purpose of this bachelor's thesis is to examine the effects of social media, especially Tiktok, on consumer behaviour. The purpose of the thesis is to help individuals identify the effects of social media and Tiktok on their own consumer behaviour. The thesis has been carried out as a literature review. The results of the literature review show that Tiktok has implications for consumer behaviour, especially among young people. It is easier for the consumer to make a decision about a product or service if it is presented by several other consumers or by a social media influencer. The app is still quite new, so little research has been done so far into its impact on users' consumer behaviour. The literature review there-fore emphasizes the need for more research into the impact of social media, especially Tiktok, on consumer behaviour in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T06:32:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T06:32:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajan sitouttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "TikTokin vaikutukset kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063088", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81471
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:40Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc8672af-c5c6-4f0a-8f7b-55afce59a5da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063088.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kananen, Annastiina TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen kuluttajan sitouttaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat TikTok
title TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
title_full TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
title_fullStr TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
title_full_unstemmed TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
title_short TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
title_sort tiktokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
title_txtP TikTokin vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
topic kuluttajan sitouttaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat TikTok
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede TikTok kuluttajakäyttäytyminen kuluttajan sitouttaminen kuluttajat sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81471 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063088
work_keys_str_mv AT kananenannastiina tiktokinvaikutuksetkuluttajakäyttäytymiseen