”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa

Tässä tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisista mieltä ilahduttavista tai harmittavista asioista nelivuotiaiden lasten subjektiivinen hyvinvointi rakentuu heidän itsensä sanoittamana. Tutkimuksen lähtökohdat kiinnittyvät YK:n lasten oikeuksien yleissopimukseen (1989), sekä lapsen hyvinvoinnin tarkas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saariluoma, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81470
_version_ 1826225685756116992
author Saariluoma, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saariluoma, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saariluoma, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saariluoma, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisista mieltä ilahduttavista tai harmittavista asioista nelivuotiaiden lasten subjektiivinen hyvinvointi rakentuu heidän itsensä sanoittamana. Tutkimuksen lähtökohdat kiinnittyvät YK:n lasten oikeuksien yleissopimukseen (1989), sekä lapsen hyvinvoinnin tarkasteluun moninäkökulmaisesti Allardtin (1973) hyvinvoinnin perusarvojen, Senin (1993) hyvinvoinnin ja toimintavalmiuksien teorian sekä OECD:n (2021) lapsen hyvinvoinnin mallin pohjalta. Tutkimusaineistona on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman FinLapset 2018-kyselytutkimuksen 4-vuotiaiden lasten vastaukset heitä ilahduttavista ja harmittavista asioista. Tutkielmassa analysoitiin 3 211 huoltajan kirjaamaa vastausta näihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin ensin aineistolähtöisenä teema-analyysinä. Tämän jälkeen löydettyjä teemoja tarkasteltiin teoriaohjaavasti lapsen oikeuksien (LOS, 1989) ja lapsen hyvinvoinnin jäsennysten avulla. Tuloksina löydettiin 4-vuotiaiden lasten hyvinvointia edistäviä ja estäviä tekijöitä heidän itsensä kokemina ja sanoittamina. Tulosten mukaan läheiset suhteet, monipuoliset ympäristöt ja materiaaliset resurssit edistävät lapsen hyvinvointia. Sosiaalisten suhteiden turvattomuus, lasten keskinäinen fyysinen väkivalta ja osattomuuden kokemukset näyttäytyivät lapsen hyvinvointia estävinä tekijöinä. Tulokset osoittavat lasten löytävän iloa arjen lämpimistä kohtaamisista ja oman identiteettinsä tutkimisesta turvallisissa olosuhteissa. Samalla sekä perhesuhteissa että lasten vertaissuhteissa tapahtuvat ristiriitatilanteet tuovat lasten hyvinvoinnin yhdenvertaiseen toteutumiseen haasteita.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sev\u00f3n, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saariluoma, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T06:24:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T06:24:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan, mink\u00e4laisista mielt\u00e4 ilahduttavista tai harmittavista asioista nelivuotiaiden lasten subjektiivinen hyvinvointi rakentuu heid\u00e4n itsens\u00e4 sanoittamana. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohdat kiinnittyv\u00e4t YK:n lasten oikeuksien yleissopimukseen (1989), sek\u00e4 lapsen hyvinvoinnin tarkasteluun monin\u00e4k\u00f6kulmaisesti Allardtin (1973) hyvinvoinnin perusarvojen, Senin (1993) hyvinvoinnin ja toimintavalmiuksien teorian sek\u00e4 OECD:n (2021) lapsen hyvinvoinnin mallin pohjalta.\n\nTutkimusaineistona on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman \nFinLapset 2018-kyselytutkimuksen 4-vuotiaiden lasten vastaukset heit\u00e4 ilahduttavista ja harmittavista asioista. Tutkielmassa analysoitiin 3 211 huoltajan kirjaamaa vastausta n\u00e4ihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin ensin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 teema-analyysin\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen l\u00f6ydettyj\u00e4 teemoja tarkasteltiin teoriaohjaavasti lapsen oikeuksien (LOS, 1989) ja lapsen hyvinvoinnin j\u00e4sennysten avulla. \n\nTuloksina l\u00f6ydettiin 4-vuotiaiden lasten hyvinvointia edist\u00e4vi\u00e4 ja est\u00e4vi\u00e4 \ntekij\u00f6it\u00e4 heid\u00e4n itsens\u00e4 kokemina ja sanoittamina. Tulosten mukaan l\u00e4heiset suhteet, monipuoliset ymp\u00e4rist\u00f6t ja materiaaliset resurssit edist\u00e4v\u00e4t lapsen hyvinvointia. Sosiaalisten suhteiden turvattomuus, lasten keskin\u00e4inen fyysinen v\u00e4kivalta ja osattomuuden kokemukset n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t lapsen hyvinvointia est\u00e4vin\u00e4\ntekij\u00f6in\u00e4. Tulokset osoittavat lasten l\u00f6yt\u00e4v\u00e4n iloa arjen l\u00e4mpimist\u00e4 kohtaamisista \nja oman identiteettins\u00e4 tutkimisesta turvallisissa olosuhteissa. Samalla sek\u00e4 perhesuhteissa ett\u00e4 lasten vertaissuhteissa tapahtuvat ristiriitatilanteet tuovat lasten hyvinvoinnin yhdenvertaiseen toteutumiseen haasteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T06:24:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T06:24:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsin\u00e4k\u00f6kulmainen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsuusajan ep\u00e4suotuisat kokemukset (ACE)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKes\u00e4, yst\u00e4v\u00e4t, uuden oppiminen, \u00e4idille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mist\u00e4 tulen iloiseksi\u201d : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten oikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81470
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saariluoma, Lotta ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa lapsinäkökulmainen tutkimus lapsuusajan epäsuotuisat kokemukset (ACE) Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lasten oikeudet hyvinvointi osallisuus varhaiskasvatus vertaissuhteet kokemukset toimijuus lapsilähtöisyys
title ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
title_full ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
title_fullStr ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
title_full_unstemmed ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
title_short ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi”
title_sort kesä ystävät uuden oppiminen äidille kukkien poimiminen on aika monta juttua mistä tulen iloiseksi ilot ja harmit 4 vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
title_sub ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
title_txtP ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
topic lapsinäkökulmainen tutkimus lapsuusajan epäsuotuisat kokemukset (ACE) Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lasten oikeudet hyvinvointi osallisuus varhaiskasvatus vertaissuhteet kokemukset toimijuus lapsilähtöisyys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus hyvinvointi kokemukset lapsilähtöisyys lapsinäkökulmainen tutkimus lapsuusajan epäsuotuisat kokemukset (ACE) lasten oikeudet osallisuus toimijuus varhaiskasvatus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81470 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063087
work_keys_str_mv AT saariluomalotta kesäystävätuudenoppiminenäidillekukkienpoimiminenonaikamontajuttuamistätuleniloi