Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa

Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia kertolaskun käsitteen rakentumiseen liittyviä tehtäviä oppikirjoissa on. Lisäksi tar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koponen, Anna-Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81468
_version_ 1828193049492062208
author Koponen, Anna-Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koponen, Anna-Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koponen, Anna-Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koponen, Anna-Katariina
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia kertolaskun käsitteen rakentumiseen liittyviä tehtäviä oppikirjoissa on. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia millä tavoin kertolaskua koskevien tehtävien luonne muuttuu opetuksen nivelvaiheessa, siirryttäessä toiselta kolmannelle luokalle. Tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin kahta matematiikan oppimateriaalisarjaa. Oppimateriaalit olivat Milli ja Kymppi. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tukena oli teoriaohjaava eli abduktiivinen menetelmä. Tuloksia peilattiin APOS-teoriaan (Dubinsky & McDonald, 2001; Tall, 2013.) Teoria kuvaa käsitteiden rakentumista. Tutkimuksen mukaan sekä Milli- että Kymppi -oppimateriaaleissa kertolaskun käsite rakentuu APOS-teorian ensimmäiseltä Action-vaiheelta, seuraavaan Process-vaiheeseen. Kertolaskun käsitteen rakentumisen edellytys on opetuksen oikea-aikainen kohdentuminen oppilaan lähikehityksen vyöhykkeelle. Tutkimuksen tuloksiin on suhtauduttava kriittisesti. APOS-teorian vaiheet kuvaavat ihmisen mielen henkisiä toimintoja ja tutkimuksessa tutkitaan kertolaskun käsitteen rakentumista oppikirjoissa. Tuloksia tukee opettajan pedagoginen toiminta. Tutkimus edistää kertolaskun käsitteen ymmärtämistä ja matemaattisten pohjataitojen merkitystä alkuopetuksessa.
first_indexed 2022-06-03T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koponen, Anna-Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T10:57:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T10:57:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mill\u00e4 tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun k\u00e4sitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia kertolaskun k\u00e4sitteen rakentumiseen liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 oppikirjoissa on. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli tutkia mill\u00e4 tavoin kertolaskua koskevien teht\u00e4vien luonne muuttuu opetuksen nivelvaiheessa, siirrytt\u00e4ess\u00e4 toiselta kolmannelle luokalle. \nTutkimuksessa analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin kahta matematiikan oppimateriaalisarjaa. Oppimateriaalit olivat Milli ja Kymppi. Aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tukena oli teoriaohjaava eli abduktiivinen menetelm\u00e4. \n\tTuloksia peilattiin APOS-teoriaan (Dubinsky & McDonald, 2001; Tall, 2013.) Teoria kuvaa k\u00e4sitteiden rakentumista. Tutkimuksen mukaan sek\u00e4 Milli- ett\u00e4 Kymppi -oppimateriaaleissa kertolaskun k\u00e4site rakentuu APOS-teorian ensimm\u00e4iselt\u00e4 Action-vaiheelta, seuraavaan Process-vaiheeseen. Kertolaskun k\u00e4sitteen rakentumisen edellytys on opetuksen oikea-aikainen kohdentuminen oppilaan l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeelle.\n\tTutkimuksen tuloksiin on suhtauduttava kriittisesti. APOS-teorian vaiheet kuvaavat ihmisen mielen henkisi\u00e4 toimintoja ja tutkimuksessa tutkitaan kertolaskun k\u00e4sitteen rakentumista oppikirjoissa. Tuloksia tukee opettajan pedagoginen toiminta. Tutkimus edist\u00e4\u00e4 kertolaskun k\u00e4sitteen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja matemaattisten pohjataitojen merkityst\u00e4 alkuopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T10:57:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T10:57:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertolasku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitteen rakentuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalitutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kertolaskun k\u00e4sitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81468
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ee2db5d-dcb0-4309-a20a-82575b225494\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033086.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koponen, Anna-Katariina Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa kertolasku käsitteen rakentuminen oppimateriaalitutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi matematiikka oppikirjat oppimateriaali käsitteet
title Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
title_full Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
title_fullStr Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
title_full_unstemmed Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
title_short Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
title_sort kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
title_txtP Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
topic kertolasku käsitteen rakentuminen oppimateriaalitutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi matematiikka oppikirjat oppimateriaali käsitteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kertolasku käsitteen rakentuminen käsitteet matematiikka oppikirjat oppimateriaali oppimateriaalitutkimus sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81468 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033086
work_keys_str_mv AT koponenannakatariina kertolaskunkäsitteenrakentuminentoisenjakolmannenluokanoppimateriaaleissa