Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille

Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista tukea luokanopettajat kaipaavat työhönsä voidakseen työssään paremmin. Tutkitta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kouhia, Tilda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81463
_version_ 1828193049486819328
author Kouhia, Tilda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kouhia, Tilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kouhia, Tilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kouhia, Tilda
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista tukea luokanopettajat kaipaavat työhönsä voidakseen työssään paremmin. Tutkittavina oli viisi luokanopettajaa ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä teoriaohjaavan analyysin keinoin. Tutkielman tärkeimpinä käsitteinä ovat lähi- työyhteisö, opettajan esihenkilö ja kollegat. Aineiston analyysissä hyödynnettiin termejä vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet, jotka tutkimuksen tavoitteiden kannalta oleellisimmat termit. Nämä näkyvät myös haastattelurungossa. Tutkimuksessa selvisi, että lähityöyhteisö on erittäin merkittävä työhyvin- voinnin tekijä luokanopettajien työssä. Parhaimmillaan lähityöyhteisö kannattelee, inspiroi ja voimaannuttaa työntekijää, pahimmillaan haastaa arkipäiväistä työn toteuttamista ja voi uuvuttaa. Kollegiaalisuus ja siihen liittyvät kannustus, jakaminen ja tuki tunnistettiin merkittävänä työhyvinvointia rakentavana tekijänä. Muun muassa epätasainen työmäärä, linjaerimielisyydet ja heikot vuorovaikutustaidot vaikeuttavat kollegiaalisia suhteita. Esihenkilön vaikutus luokanopettajan ammatissa oli merkityksellinen aina arkipäivän työn toteuttamisesta haastavista tilanteista selviämiseen asti. Hyvä esihenkilö on saatavilla ja tukee sekä kuuntelee opettajaa tilanteesta riippumatta, kun taas heikko esihenkilö mitätöi tai väheksyy ilmiöitä, joita opettajat nostavat esiin. Luokanopettajat kaipaavat lisäaikaa kollegoiden kesken, esihenkilön tukea, mahdollisuuden työnohjaukseen sekä keinoja itsetuntemuksen kehittämiseen.
first_indexed 2022-06-03T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kouhia, Tilda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T10:48:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T10:48:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81463", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin sit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 luokanopettajat antavat l\u00e4hity\u00f6yhteis\u00f6lleen ty\u00f6hyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa n\u00e4ist\u00e4 merkityksist\u00e4 sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista tukea luokanopettajat kaipaavat ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 voidakseen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n paremmin.\nTutkittavina oli viisi luokanopettajaa ja aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 teoriaohjaavan analyysin keinoin. Tutkielman t\u00e4rkeimpin\u00e4 k\u00e4sittein\u00e4 ovat l\u00e4hi- ty\u00f6yhteis\u00f6, opettajan esihenkil\u00f6 ja kollegat. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin termej\u00e4 vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet, jotka tutkimuksen tavoitteiden kannalta oleellisimmat termit. N\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s haastattelurungossa.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 l\u00e4hity\u00f6yhteis\u00f6 on eritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4 ty\u00f6hyvin- voinnin tekij\u00e4 luokanopettajien ty\u00f6ss\u00e4. Parhaimmillaan l\u00e4hity\u00f6yhteis\u00f6 kannattelee, inspiroi ja voimaannuttaa ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, pahimmillaan haastaa arkip\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6n toteuttamista ja voi uuvuttaa. Kollegiaalisuus ja siihen liittyv\u00e4t kannustus, jakaminen ja tuki tunnistettiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia rakentavana tekij\u00e4n\u00e4. Muun muassa ep\u00e4tasainen ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4, linjaerimielisyydet ja heikot vuorovaikutustaidot vaikeuttavat kollegiaalisia suhteita. Esihenkil\u00f6n vaikutus luokanopettajan ammatissa oli merkityksellinen aina arkip\u00e4iv\u00e4n ty\u00f6n toteuttamisesta haastavista tilanteista selvi\u00e4miseen asti. Hyv\u00e4 esihenkil\u00f6 on saatavilla ja tukee sek\u00e4 kuuntelee opettajaa tilanteesta riippumatta, kun taas heikko esihenkil\u00f6 mit\u00e4t\u00f6i tai v\u00e4heksyy ilmi\u00f6it\u00e4, joita opettajat nostavat esiin.\nLuokanopettajat kaipaavat lis\u00e4aikaa kollegoiden kesken, esihenkil\u00f6n tukea, mahdollisuuden ty\u00f6nohjaukseen sek\u00e4 keinoja itsetuntemuksen kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T10:48:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T10:48:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hity\u00f6yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia l\u00e4hity\u00f6yhteis\u00f6n merkityksest\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033081", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81463
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5138e8c6-c7aa-46f0-9103-6d68b90e4dde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033081.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kouhia, Tilda Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille työssäjaksaminen lähityöyhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat työyhteisöt kokemukset
title Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
title_full Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
title_short Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
title_sort luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
topic työssäjaksaminen lähityöyhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat työyhteisöt kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset luokanopettajat lähityöyhteisö työhyvinvointi työssäjaksaminen työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81463 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033081
work_keys_str_mv AT kouhiatilda luokanopettajienkokemuksialähityöyhteisönmerkityksestätyöhyvinvoinnille