Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla

Pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan sitä, millaisia vaikutuksia pelilähtöisellä opetuksella on opettajien näkökulmasta matematiikan opetukselle ja oppimiselle. Lisäksi tutkielmassa tutkitaan sitä, mitä lisää pelilähtöisyys tuo lukukäsitteen rakentumiselle. Tutkielman tarkastelussa on pelilähtöiseen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Westman, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81461
_version_ 1826225724507291648
author Westman, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Westman, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Westman, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Westman, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan sitä, millaisia vaikutuksia pelilähtöisellä opetuksella on opettajien näkökulmasta matematiikan opetukselle ja oppimiselle. Lisäksi tutkielmassa tutkitaan sitä, mitä lisää pelilähtöisyys tuo lukukäsitteen rakentumiselle. Tutkielman tarkastelussa on pelilähtöiseen matematiikan opetukseen keskittyvä DragonBox oppimateriaalisarja. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksena ja siihen vastasi 28 opettajaa. Aineiston metodologisena lähestymistapana oli teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla ja määrällisesti kvantifioimalla ja laskemalla prosenttijakaumia Likert-asteikollisista kysymyksistä. Tulosten perusteella DragonBox- materiaalin käyttö edellyttää kirjapainotteisen opetuksen sijaan uudenlaisten pedagogisten käytäntöjen omaksumista. Tabletit tuovat oman lisänsä opetukseen, mutta toisaalta niiden käyttöön liittyy myös haasteita. Tablet- työskentelyn hyödyiksi nostettiin tablettien motivoiva vaikutus. Haasteena olivat tekniset ja tarkkaavuuten liittyvät ongelmat. Yksilöllistämisen suhteen DragonBox- materiaali tarjoaa uudenlaisia keinoja eriyttämiseen ja motivointiin. Toisaalta materiaali ei kerää riittävästi tehtävien suoritus- ja käyttötietoa, jolloin opettaja ei pysty parhaalla mahdollisella tavalla ohjaamaan oppimistapahtumaa. Tarinallisuus ja hahmot koettiin innostavaksi ja motivoivaksi matematiikan opiskelun kannalta. Materiaalin tarinoissa seikkailevat noomi- hahmot nostettiin vastauksissa keskeiseen rooliin lukukäsitteen rakentumisessa. Noomien konkreettisuus ja abstraktius jakoivat opettajien mielipiteitä. Toiset opettajat kokivat, että noomit olivat konkreettisia ja niiden avulla lukujen välisiä suhteita voidaan tarkastella monipuolisesti. Osa puolestaan koki, että tablet-työskentelyn abstraktius ja toiminnallisuuden vähäisyys eivät välttämättä tue riittävästi syvällisen matemaattisen ymmärryksen muodostumista.
first_indexed 2022-06-03T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Westman, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T10:43:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T10:43:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan sit\u00e4, millaisia vaikutuksia pelil\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 opetuksella on opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta matematiikan opetukselle ja oppimiselle. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tutkitaan sit\u00e4, mit\u00e4 lis\u00e4\u00e4 pelil\u00e4ht\u00f6isyys tuo lukuk\u00e4sitteen rakentumiselle. Tutkielman tarkastelussa on pelil\u00e4ht\u00f6iseen matematiikan opetukseen keskittyv\u00e4 DragonBox oppimateriaalisarja. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselytutkimuksena ja siihen vastasi 28 opettajaa. Aineiston metodologisena l\u00e4hestymistapana oli teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kvantifioimalla ja laskemalla prosenttijakaumia Likert-asteikollisista kysymyksist\u00e4.\nTulosten perusteella DragonBox- materiaalin k\u00e4ytt\u00f6 edellytt\u00e4\u00e4 kirjapainotteisen opetuksen sijaan uudenlaisten pedagogisten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen omaksumista. Tabletit tuovat oman lis\u00e4ns\u00e4 opetukseen, mutta toisaalta niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy my\u00f6s haasteita. Tablet- ty\u00f6skentelyn hy\u00f6dyiksi nostettiin tablettien motivoiva vaikutus. Haasteena olivat tekniset ja tarkkaavuuten liittyv\u00e4t ongelmat. Yksil\u00f6llist\u00e4misen suhteen DragonBox- materiaali tarjoaa uudenlaisia keinoja eriytt\u00e4miseen ja motivointiin. Toisaalta materiaali ei ker\u00e4\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti teht\u00e4vien suoritus- ja k\u00e4ytt\u00f6tietoa, jolloin opettaja ei pysty parhaalla mahdollisella tavalla ohjaamaan oppimistapahtumaa. Tarinallisuus ja hahmot koettiin innostavaksi ja motivoivaksi matematiikan opiskelun kannalta. Materiaalin tarinoissa seikkailevat noomi- hahmot nostettiin vastauksissa keskeiseen rooliin lukuk\u00e4sitteen rakentumisessa. Noomien konkreettisuus ja abstraktius jakoivat opettajien mielipiteit\u00e4. Toiset opettajat kokivat, ett\u00e4 noomit olivat konkreettisia ja niiden avulla lukujen v\u00e4lisi\u00e4 suhteita voidaan tarkastella monipuolisesti. Osa puolestaan koki, ett\u00e4 tablet-ty\u00f6skentelyn abstraktius ja toiminnallisuuden v\u00e4h\u00e4isyys eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tue riitt\u00e4v\u00e4sti syv\u00e4llisen matemaattisen ymm\u00e4rryksen muodostumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T10:43:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T10:43:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelil\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 oppimateriaalilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81461
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d874d578-387a-489a-8242-79b43ed61a60\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Westman, Jenni Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppimateriaali pelit pelillistäminen
title Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
title_full Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
title_fullStr Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
title_full_unstemmed Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
title_short Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
title_sort matematiikan opetus luokilla 1 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
title_txtP Matematiikan opetus luokilla 1 - 3 pelilähtöisellä oppimateriaalilla
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppimateriaali pelit pelillistäminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka oppimateriaali pelillistäminen pelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81461 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033079
work_keys_str_mv AT westmanjenni matematiikanopetusluokilla13pelilähtöiselläoppimateriaalilla