Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana

Keväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lapveteläinen, Wilhelmiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81441
Description
Summary:Keväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä Opettajalehdessä, joka on opettajien edunvalvontaan keskittynyt journalistinen aikakauslehti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Opettaja-lehti käsittelee opettajan työtä koronakeväänä. Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä. Koronakevään opettajan työtä käsittelevät Opettaja-lehden tekstit koodattiin ja luokiteltiin teemoihin aineistolähtöisesti. Opettajan työtä kuvaaviksi teemoiksi muodostuivat tieto- ja viestintäteknologia, opetuksen suunnittelu ja toteutus, oppimisen arviointi ja tuki, vuorovaikutus oppijoiden kanssa, työhyvinvointi ja kollegiaalisuus. Näistä teemoista työhyvinvointi -teema sekä opetuksen suunnittelu ja toteutus -teeman sisällöllinen osa-alue luovuus ja soveltaminen olivat esillä koko koronakevään. Muissa teemoissa oli ajallisesti enemmän vaihtelua. Opettaja-lehti toi esiin eniten varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien työtä osittain yhtenevillä aiheilla, mutta muut koulutusasteet olivat vähemmän edustettuina. Opettaja-lehden edunvalvonnallista tarkoitusta tukee kirjoituksissa korostuneena olleet työhyvinvoinnilliset sisällöt. Opettaja-lehden teksteistä nousi esiin kirjoitukset terveyshuolista, jotka eivät ole olleet esillä aiemmissa tutkimuksissa. Jatkotutkimuksen kautta tulisi saada lisää ymmärrystä siitä, miten koronakevät vaikutti opettajien kokemuksiin työterveydestä. Lisäksi opettajan työtä koronakeväänä eri medioiden käsittelemänä tulisi tutkia lisää, jotta eri medioiden välittämistä kuvista voitaisi tehdä vertailevaa analyysiä.