Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen vaihtelua kuudennella ja seitsemännellä luokalla. Tavo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laivamaa, Elias, Räty, Tuomas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81429
_version_ 1826225724505194496
author Laivamaa, Elias Räty, Tuomas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laivamaa, Elias Räty, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laivamaa, Elias Räty, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laivamaa, Elias
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen vaihtelua kuudennella ja seitsemännellä luokalla. Tavoitteena oli lisätä tietämystä emotionaalisen ja kognitiivisen koulun kiinnittymisen suhteesta kiusaamiseen, sosioekonomiseen taustaan ja sukupuoleen. Tut-kimuksen aineisto oli kerätty oppilailta sekä heidän vanhemmiltaan itsearviointilomakkeilla osana Alkuportaat -tutkimusta (n=941). Tutkimuksen analyysi toteutettiin hierarkkisella regressioanalyysilla. Vanhempien korkein koulutusaste selitti emotionaalisen koulun kiinnittymisen vaihtelua tytöillä poikia paremmin molemmilla luokilla. Kiusaamisrooleilla oli toisistaan poikkeavia yhteyksiä koulun kiinnittymisen molempiin ulottuvuuksiin. Samanaikaisesti kiusaajana ja kiusattuna oleminen liittyi vertaisryhmää heikompaan emotionaaliseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnitty-miseen molemmilla luokilla ja sukupuolilla. Kiusatuksi joutuminen heijastui erityisesti heikompaan emotionaaliseen kiinnittymiseen molemmilla luokilla. Kiusaaminen oli keskimäärin vahvemmin yhteydessä tyttöjen kuin poikien kouluun kiinnittymisen molempiin ulottuvuuksiin. Kiusaavilla pojilla emotionaalinen ja kognitiivinen kiinnittyminen ei eronnut niistä oppilaista, jotka eivät osallistuneet kiusaamiseen. Kiusaamisen todettiin olevan riskitekijä sekä emotionaaliseen että kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen molemmilla sukupuolilla. Vanhempien koulutustaso näytti olevan suojaava tekijä varsinkin kognitiivisen koulun kiinnittymisen osalta. Tutkimuksen perusteella työ kiusaamisen ehkäisemiseksi on tärkeä osa oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja hyvinvointia.
first_indexed 2022-06-02T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laivamaa, Elias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4ty, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-02T08:34:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-02T08:34:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81429", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, mill\u00e4 tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sek\u00e4 kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selitt\u00e4v\u00e4t emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen vaihtelua kuudennella ja seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 tiet\u00e4myst\u00e4 emotionaalisen ja kognitiivisen koulun kiinnittymisen suhteesta kiusaamiseen, sosioekonomiseen taustaan ja sukupuoleen. Tut-kimuksen aineisto oli ker\u00e4tty oppilailta sek\u00e4 heid\u00e4n vanhemmiltaan itsearviointilomakkeilla osana Alkuportaat -tutkimusta (n=941). Tutkimuksen analyysi toteutettiin hierarkkisella regressioanalyysilla. \nVanhempien korkein koulutusaste selitti emotionaalisen koulun kiinnittymisen vaihtelua tyt\u00f6ill\u00e4 poikia paremmin molemmilla luokilla. Kiusaamisrooleilla oli toisistaan poikkeavia yhteyksi\u00e4 koulun kiinnittymisen molempiin ulottuvuuksiin. Samanaikaisesti kiusaajana ja kiusattuna oleminen liittyi vertaisryhm\u00e4\u00e4 heikompaan emotionaaliseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnitty-miseen molemmilla luokilla ja sukupuolilla. Kiusatuksi joutuminen heijastui erityisesti heikompaan emotionaaliseen kiinnittymiseen molemmilla luokilla. Kiusaaminen oli keskim\u00e4\u00e4rin vahvemmin yhteydess\u00e4 tytt\u00f6jen kuin poikien kouluun kiinnittymisen molempiin ulottuvuuksiin. Kiusaavilla pojilla emotionaalinen ja kognitiivinen kiinnittyminen ei eronnut niist\u00e4 oppilaista, jotka eiv\u00e4t osallistuneet kiusaamiseen.\nKiusaamisen todettiin olevan riskitekij\u00e4 sek\u00e4 emotionaaliseen ett\u00e4 kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen molemmilla sukupuolilla. Vanhempien koulutustaso n\u00e4ytti olevan suojaava tekij\u00e4 varsinkin kognitiivisen koulun kiinnittymisen osalta. Tutkimuksen perusteella ty\u00f6 kiusaamisen ehk\u00e4isemiseksi on t\u00e4rke\u00e4 osa oppilaiden kouluun kiinnittymist\u00e4 ja hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-02T08:34:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-02T08:34:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioekonominen tausta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selitt\u00e4jin\u00e4 kuudennella ja seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206023050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81429
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0febef74-f787-4058-8e0c-4778630096d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206023050.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laivamaa, Elias Räty, Tuomas Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla emotionaalinen kouluun kiinnittyminen kognitiivinen kouluun kiinnittyminen sosioekonominen tausta Erityispedagogiikka Special Education 101 kiusaaminen sukupuoli koulukiusaaminen
title Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
title_full Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
title_fullStr Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
title_full_unstemmed Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
title_short Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
title_sort sukupuoli vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
title_txtP Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
topic emotionaalinen kouluun kiinnittyminen kognitiivinen kouluun kiinnittyminen sosioekonominen tausta Erityispedagogiikka Special Education 101 kiusaaminen sukupuoli koulukiusaaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education emotionaalinen kouluun kiinnittyminen kiusaaminen kognitiivinen kouluun kiinnittyminen koulukiusaaminen sosioekonominen tausta sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81429 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023050
work_keys_str_mv AT laivamaaelias sukupuolivanhempienkoulutustasojakoulukiusaamisroolitemotionaalisenjakognitiivisen