Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu

Ohjelmistoalan startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti joka päivä. Menestystarinoista huolimatta valtaosa epäonnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. Tutkimus osoittaa, että useimmat ohjelmistoalan startup-yritykset kehitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kontu, Aleksi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81424
_version_ 1826225816505155584
author Kontu, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kontu, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kontu, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kontu, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Ohjelmistoalan startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti joka päivä. Menestystarinoista huolimatta valtaosa epäonnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. Tutkimus osoittaa, että useimmat ohjelmistoalan startup-yritykset kehittävät tuotteita ymmärtämättä asiakkaiden ongelmia ja niiden yksi suurimmista haasteista on tuottaa oikeanlaista asiakasarvoa. Kyseinen haaste aiheuttaa startupin kilpailuedun puuttumisen markkinoilla eikä pelkkä innovatiivinen tuote tai palvelu riitä kestävään kilpailuetuun, sillä kilpailijat pystyvät reagoimaan nopeasti tarjontaan. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan ohjelmistoalan startup-yrityksen kilpailuetua. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, johon kootaan tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksestä, kilpailuedusta ja termien välisestä suhteesta. Tutkielman tavoitteena on tarjota tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksen keinoista tavoitella ja saavuttaa kilpailuetua yrityksen käynnistämisvaiheessa. Analyysin tuloksena kirjallisuuskatsaus tarjoaa perustan mallille, jonka pohjalta voitaisiin jatkotutkimusten avulla kehittää yhdenlainen näkemys ohjelmistoalan startupin kilpailuedun viitekehyksestä. Malli koostuu kahdesta osa-alueesta: sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Sisäisiä tekijöitä ovat resurssit ja kyvykkyydet, joiden avulla startup pyrkii tuomaan markkinoille uuden teknologisen tuotteen tai palvelun, joka luo ylivoimaista arvoa asiakkaille. Ulkoiset tekijät ovat startupin kilpailuympäristö ja markkinat, joille startup siirtyy lopullisesti ylivoimaisen asiakasarvon löydyttyä. Olemassa olevilla markkinoilla startupin kilpailustrategia voi perustua alhaisempaan hintaan, markkinaraon löytämiseen, parempiin tuoteominaisuuksiin, parempaan palveluun tai näiden yhdistelmiin. Lisäksi startup voi kilpailla uusilla markkinoilla. Kilpailuetu edellyttää jokaisessa kilpailustrategiassa tarjonnan ja markkinan välistä yhteensopivuutta, joka määrittelee lopulta startupin aseman markkinoilla. Tästä syystä kilpailuedun kehittäminen alkaa sisäisistä tekijöistä. Nämä muodostavat myös startupin kestävän kilpailuedun, joka koostuu käynnistämisvaiheessa perustajatiimin inhimillisestä pääomasta, koska sitä on vaikea jäljitellä. Tulokset osoittavat kuitenkin, että kestävä kilpailuetu ulottuu mallin ulkopuolelle, sillä se edellyttää jatkuvaa oppimista sekä kehitystyötä. Säilyttääkseen kestävän kilpailuedun startupin olisi kyettävä tunnistamaan ja muokkaamaan resurssipohjaansa mahdollisimman tehokkaasti. Software start-ups are created every day around the world. Despite these success stories, the vast majority fail within two years of their creation, even before they reach their commercial potential. Research shows that most software start-ups develop products without understanding their customers' problems and one of their biggest challenges is delivering the right customer value. This challenge results in a lack of competitive advantage in the market and an innovative product or service alone is not enough to create a sustainable competitive advantage, as competitors are able to react quickly to supply. This thesis examines the competitive advantage of a software start-up. The thesis will take the form of a literature review to gather information on software start-ups, competitive advantage and the relationship between the terms. The aim of the thesis is to provide information on how a software start-up can seek and achieve competitive advantage in the start-up phase As a result of the analysis, the literature review provides a basis for a model that could be used in further research to develop a single view of the framework of competitive advantage for software start-ups. The model consists of two components: internal and external factors. The internal factors are the resources and capabilities that a start-up uses to bring a new technological product or service to market that creates superior value for customers. The external factors are the competitive environment and the market to which the start-up will eventually move once it has found superior value. In an existing market, the startup's competitive advantage may be based on lower price, niche-market, better product features, better service or a combination of these. In addition, a start-up can compete in new markets. In any competitive strategy, competitive advantage requires a match between supply and market, which ultimately determines the start-up's position in the market. Therefore, the development of competitive advantage starts with internal factors. These also constitute the sustainable competitive advantage of a start-up, which consists of the human capital of the founding team at the start-up stage, as this is difficult to replicate. However, the results show that sustainable competitive advantage extends beyond the model, as it requires continuous learning and development. To maintain a sustainable competitive advantage, a start-up should be able to identify and adapt its resource base as efficiently as possible.
first_indexed 2022-06-02T20:00:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Meht\u00e4l\u00e4, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kontu, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-02T07:04:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-02T07:04:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81424", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohjelmistoalan startup-yrityksi\u00e4 perustetaan maailmanlaajuisesti joka p\u00e4iv\u00e4. Menestystarinoista huolimatta valtaosa ep\u00e4onnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 useimmat ohjelmistoalan startup-yritykset kehitt\u00e4v\u00e4t tuotteita ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 asiakkaiden ongelmia ja niiden yksi suurimmista haasteista on tuottaa oikeanlaista asiakasarvoa. Kyseinen haaste aiheuttaa startupin kilpailuedun puuttumisen markkinoilla eik\u00e4 pelkk\u00e4 innovatiivinen tuote tai palvelu riit\u00e4 kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kilpailuetuun, sill\u00e4 kilpailijat pystyv\u00e4t reagoimaan nopeasti tarjontaan. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkitaan ohjelmistoalan startup-yrityksen kilpailuetua. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, johon kootaan tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksest\u00e4, kilpailuedusta ja termien v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta. Tutkielman tavoitteena on tarjota tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksen keinoista tavoitella ja saavuttaa kilpailuetua yrityksen k\u00e4ynnist\u00e4misvaiheessa. Analyysin tuloksena kirjallisuuskatsaus tarjoaa perustan mallille, jonka pohjalta voitaisiin jatkotutkimusten avulla kehitt\u00e4\u00e4 yhdenlainen n\u00e4kemys ohjelmistoalan startupin kilpailuedun viitekehyksest\u00e4. Malli koostuu kahdesta osa-alueesta: sis\u00e4isist\u00e4 ja ulkoisista tekij\u00f6ist\u00e4. Sis\u00e4isi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat resurssit ja kyvykkyydet, joiden avulla startup pyrkii tuomaan markkinoille uuden teknologisen tuotteen tai palvelun, joka luo ylivoimaista arvoa asiakkaille. Ulkoiset tekij\u00e4t ovat startupin kilpailuymp\u00e4rist\u00f6 ja markkinat, joille startup siirtyy lopullisesti ylivoimaisen asiakasarvon l\u00f6ydytty\u00e4. Olemassa olevilla markkinoilla startupin kilpailustrategia voi perustua alhaisempaan hintaan, markkinaraon l\u00f6yt\u00e4miseen, parempiin tuoteominaisuuksiin, parempaan palveluun tai n\u00e4iden yhdistelmiin. Lis\u00e4ksi startup voi kilpailla uusilla markkinoilla. Kilpailuetu edellytt\u00e4\u00e4 jokaisessa kilpailustrategiassa tarjonnan ja markkinan v\u00e4list\u00e4 yhteensopivuutta, joka m\u00e4\u00e4rittelee lopulta startupin aseman markkinoilla. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 kilpailuedun kehitt\u00e4minen alkaa sis\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. N\u00e4m\u00e4 muodostavat my\u00f6s startupin kest\u00e4v\u00e4n kilpailuedun, joka koostuu k\u00e4ynnist\u00e4misvaiheessa perustajatiimin inhimillisest\u00e4 p\u00e4\u00e4omasta, koska sit\u00e4 on vaikea j\u00e4ljitell\u00e4. Tulokset osoittavat kuitenkin, ett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4 kilpailuetu ulottuu mallin ulkopuolelle, sill\u00e4 se edellytt\u00e4\u00e4 jatkuvaa oppimista sek\u00e4 kehitysty\u00f6t\u00e4. S\u00e4ilytt\u00e4\u00e4kseen kest\u00e4v\u00e4n kilpailuedun startupin olisi kyett\u00e4v\u00e4 tunnistamaan ja muokkaamaan resurssipohjaansa mahdollisimman tehokkaasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Software start-ups are created every day around the world. Despite these success stories, the vast majority fail within two years of their creation, even before they reach their commercial potential. Research shows that most software start-ups develop products without understanding their customers' problems and one of their biggest challenges is delivering the right customer value. This challenge results in a lack of competitive advantage in the market and an innovative product or service alone is not enough to create a sustainable competitive advantage, as competitors are able to react quickly to supply. This thesis examines the competitive advantage of a software start-up. The thesis will take the form of a literature review to gather information on software start-ups, competitive advantage and the relationship between the terms. The aim of the thesis is to provide information on how a software start-up can seek and achieve competitive advantage in the start-up phase As a result of the analysis, the literature review provides a basis for a model that could be used in further research to develop a single view of the framework of competitive advantage for software start-ups. The model consists of two components: internal and external factors. The internal factors are the resources and capabilities that a start-up uses to bring a new technological product or service to market that creates superior value for customers. The external factors are the competitive environment and the market to which the start-up will eventually move once it has found superior value. In an existing market, the startup's competitive advantage may be based on lower price, niche-market, better product features, better service or a combination of these. In addition, a start-up can compete in new markets. In any competitive strategy, competitive advantage requires a match between supply and market, which ultimately determines the start-up's position in the market. Therefore, the development of competitive advantage starts with internal factors. These also constitute the sustainable competitive advantage of a start-up, which consists of the human capital of the founding team at the start-up stage, as this is difficult to replicate. However, the results show that sustainable competitive advantage extends beyond the model, as it requires continuous learning and development. To maintain a sustainable competitive advantage, a start-up should be able to identify and adapt its resource base as efficiently as possible.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-02T07:04:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-02T07:04:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasarvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206023046", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistoala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "startup-yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailuetu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysstrategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81424
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f25472f-b6a5-40f3-b986-4f6ec6155746\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206023046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kontu, Aleksi Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu asiakasarvo Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ohjelmistoala liiketoimintamallit startup-yritykset kilpailuetu liiketoiminta yrittäjyys yritysstrategiat
title Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
title_full Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
title_fullStr Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
title_full_unstemmed Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
title_short Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
title_sort startup ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
title_txtP Startup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
topic asiakasarvo Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ohjelmistoala liiketoimintamallit startup-yritykset kilpailuetu liiketoiminta yrittäjyys yritysstrategiat
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakasarvo kilpailuetu liiketoiminta liiketoimintamallit ohjelmistoala startup-yritykset yrittäjyys yritysstrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81424 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023046
work_keys_str_mv AT kontualeksi startupohjelmistoyrityksenkilpailuetu