Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla

Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen tyttöjen ja poikien matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen. Tutkimus oli o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marjasalo, Hele
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81417
_version_ 1826225684081541120
author Marjasalo, Hele
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marjasalo, Hele Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marjasalo, Hele Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marjasalo, Hele
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen tyttöjen ja poikien matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta, jonka 1. luokan aineisto kerättiin lukuvuonna 2017–2018. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä kartottaneista itsearvioinneista ja videoaineistosta, josta opettajan ohjaustyyliä analysoitiin Early Childhood Classroom Observation Measure (ECCOM) -havainnointimenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 52 opettajaa ja 827 1. luokan oppilasta, joista 416 oli tyttöjä ja 411 poikia. Matematiikan oppijaminäkäsityksen muutosta tutkittiin Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testillä ja Mann-Whitney U-testillä. Opettajan ohjaustyylin ja matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatio-kertoimilla. Tulosten mukaan oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys muuttui kielteisemmäksi 1. luokan aikana ja tyttöjen oppijaminäkäsitys heikkeni poikien oppijaminäkäsitystä enemmän. Opettajan ohjaustyyli ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä havaittuihin muutoksiin. Tulokset vahvistavat aiempaa käsitystä oppijaminäkäsityksen kielteisestä muutoksesta koulun alkamisen jälkeen sekä antavat viitteitä ohjaustyylin ja oppijaminäkäsityksen välisistä yhteyksistä. Tulokset tukevat myös matematiikan oppijaminäkäsitystä vahvistavien ja heikentävien tekijöiden kartoittamisen tärkeyttä alkuopetuksessa.
first_indexed 2022-06-02T20:00:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marjasalo, Hele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-02T06:45:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-02T06:45:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81417", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen muutoksen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 1. luokalla. Lis\u00e4ksi selvitettiin, oliko opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n ohjaustyylin yhteys erilainen tytt\u00f6jen ja poikien matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen muutokseen.\nTutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta, jonka 1. luokan aineisto ker\u00e4ttiin lukuvuonna 2017\u20132018. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityst\u00e4 kartottaneista itsearvioinneista ja videoaineistosta, josta opettajan ohjaustyyli\u00e4 analysoitiin Early Childhood Classroom Observation Measure (ECCOM) -havainnointimenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseen osallistui 52 opettajaa ja 827 1. luokan oppilasta, joista 416 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 411 poikia. Matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen muutosta tutkittiin Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testill\u00e4 ja Mann-Whitney U-testill\u00e4. Opettajan ohjaustyylin ja matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen muutoksen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 tarkasteltiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatio-kertoimilla. \nTulosten mukaan oppilaiden matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sitys muuttui kielteisemm\u00e4ksi 1. luokan aikana ja tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4k\u00e4sitys heikkeni poikien oppijamin\u00e4k\u00e4sityst\u00e4 enemm\u00e4n. Opettajan ohjaustyyli ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 havaittuihin muutoksiin. Tulokset vahvistavat aiempaa k\u00e4sityst\u00e4 oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen kielteisest\u00e4 muutoksesta koulun alkamisen j\u00e4lkeen sek\u00e4 antavat viitteit\u00e4 ohjaustyylin ja oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4. Tulokset tukevat my\u00f6s matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityst\u00e4 vahvistavien ja heikent\u00e4vien tekij\u00f6iden kartoittamisen t\u00e4rkeytt\u00e4 alkuopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-02T06:45:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-02T06:45:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaustyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1. luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijamin\u00e4k\u00e4sityksen muutokseen 1. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206023039", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81417
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marjasalo, Hele Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla ohjaustyyli oppijaminäkäsitys 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat matematiikka alakoulu oppilaat opetus minäkuva vuorovaikutus opettajat
title Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
title_full Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
title_fullStr Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
title_full_unstemmed Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
title_short Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
title_sort opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1 luokalla
title_txtP Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
topic ohjaustyyli oppijaminäkäsitys 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat matematiikka alakoulu oppilaat opetus minäkuva vuorovaikutus opettajat
topic_facet 1. luokka 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu luokanopettajat matematiikka minäkuva ohjaustyyli opettajat opetus oppijaminäkäsitys oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81417 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023039
work_keys_str_mv AT marjasalohele opettajanohjaustyylinyhteysoppilaidenmatematiikanoppijaminäkäsityksenmuutokseen1lu