Note the modes! a multiliteracies material package for an English module

Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pitkäranta, Ella
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81413
_version_ 1826225730908848128
author Pitkäranta, Ella
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkäranta, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkäranta, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkäranta, Ella
datasource_str_mv jyx
description Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisten tekstin lukemisen, tuottamisen ja arvioimisen taitoihin. Tekstien digitalisoituminen, lukutaidolle asetettujen vaatimusten kasvu sekä Suomen lukutaitoa mittaavien PISA-pisteiden lasku heijastuvat merkittävästi opetussuunnitelmaan. Monilukutaidon merkitys onkin korostunut uusimmassa suomalaisen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa, jossa se ilmenee laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja yksittäisten oppiaineiden tavoitteissa. Vieraiden kielten opetussuunnitelmassa ei näistä tarpeista huolimatta mainita erikseen monilukutaitoa yhtenä oppimistavoitteena, vaikka monilukutaidon teemoja on sisällytetty vieraiden kielten opetukseen. Lukio-opiskelijat myös hyötyisivät monilukutaidon harjoittelemisesta englannin kielen opinnoissaan globaalia ja digitalisoitunutta maailmaa ajatellen. Tämä monilukutaitoon keskittyvä materiaalipaketti lukion A-oppimäärän englantiin vastaa siis tulevaisuuden lukutaidon tarpeita ja on siksi perusteltu. Suunnittelemani materiaalipaketti,Note the modes!, koostuu neljästä teemaoppitunnista, joiden teemat ovat multimodaalisuus, kriittinen lukutaito, sosiaalisen median vaikutus ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Se yhdistää EN4 -moduulin vaikuttamisen luonteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvät aiheet, monilukutaidolle olennaisia piirteitä sekä monitieteisen ja luovan laaja-alaisen kokonaisuuden tavoitteita. Lopputuloksena on monipuolinen ja moduulin kriteerit täyttävä kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi erilaisiin monilukutaidon opetustarpeisiin.
first_indexed 2022-06-02T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4ranta, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-02T05:49:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-02T05:49:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81413", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ensimm\u00e4inen monilukutaidon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 multimodaalista lukutaitoa. Nyky\u00e4\u00e4n termill\u00e4 viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstik\u00e4sityksen mukaisten tekstin lukemisen, tuottamisen ja arvioimisen taitoihin. \r\n Tekstien digitalisoituminen, lukutaidolle asetettujen vaatimusten kasvu sek\u00e4 Suomen lukutaitoa mittaavien PISA-pisteiden lasku heijastuvat merkitt\u00e4v\u00e4sti opetussuunnitelmaan. Monilukutaidon merkitys onkin korostunut uusimmassa suomalaisen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa, jossa se ilmenee laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja yksitt\u00e4isten oppiaineiden tavoitteissa.\r\n Vieraiden kielten opetussuunnitelmassa ei n\u00e4ist\u00e4 tarpeista huolimatta mainita erikseen monilukutaitoa yhten\u00e4 oppimistavoitteena, vaikka monilukutaidon teemoja on sis\u00e4llytetty vieraiden kielten opetukseen. Lukio-opiskelijat my\u00f6s hy\u00f6tyisiv\u00e4t monilukutaidon harjoittelemisesta englannin kielen opinnoissaan globaalia ja digitalisoitunutta maailmaa ajatellen. T\u00e4m\u00e4 monilukutaitoon keskittyv\u00e4 materiaalipaketti lukion A-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n englantiin vastaa siis tulevaisuuden lukutaidon tarpeita ja on siksi perusteltu. \r\n Suunnittelemani materiaalipaketti,Note the modes!, koostuu nelj\u00e4st\u00e4 teemaoppitunnista, joiden teemat ovat multimodaalisuus, kriittinen lukutaito, sosiaalisen median vaikutus ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Se yhdist\u00e4\u00e4 EN4 -moduulin vaikuttamisen luonteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyv\u00e4t aiheet, monilukutaidolle olennaisia piirteit\u00e4 sek\u00e4 monitieteisen ja luovan laaja-alaisen kokonaisuuden tavoitteita. Lopputuloksena on monipuolinen ja moduulin kriteerit t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4 kokonaisuus, joka sopii k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi erilaisiin monilukutaidon opetustarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-02T05:49:13Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-02T05:49:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multiliteracies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206023036", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiliteracy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81413
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3dde25cb-1f43-4545-94e9-657bb2c525b7\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202206023036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkäranta, Ella Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module EFL material package language teaching kieltenopetus multiliteracies Englannin kieli English 301 kieltenopettajat kielen oppiminen lukio englannin kieli opetus oppimateriaali lukutaito multimodaalisuus monilukutaito language teachers language learning general upper secondary school English language teaching and instruction study material literacy multimodality multiliteracy
title Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
title_full Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
title_fullStr Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
title_full_unstemmed Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
title_short Note the modes!
title_sort note the modes a multiliteracies material package for an english module
title_sub a multiliteracies material package for an English module
title_txtP Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
topic EFL material package language teaching kieltenopetus multiliteracies Englannin kieli English 301 kieltenopettajat kielen oppiminen lukio englannin kieli opetus oppimateriaali lukutaito multimodaalisuus monilukutaito language teachers language learning general upper secondary school English language teaching and instruction study material literacy multimodality multiliteracy
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli general upper secondary school kielen oppiminen kieltenopettajat kieltenopetus language learning language teachers language teaching literacy lukio lukutaito material package monilukutaito multiliteracies multiliteracy multimodaalisuus multimodality opetus oppimateriaali study material teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81413 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023036
work_keys_str_mv AT pitkärantaella notethemodesamultiliteraciesmaterialpackageforanenglishmodule