”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä

Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena siirtymävaihe näyttäytyy luokanopettajil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Holmlund, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81408
_version_ 1826225720257413120
author Holmlund, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holmlund, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holmlund, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holmlund, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena siirtymävaihe näyttäytyy luokanopettajille, ja miten ajankohtaiset ilmiöt heidän mielestään vaikuttavat siirtymävaiheeseen ja sen aikana toteutettavaan yhteistyöhön. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla seitsemää alkuopetuksessa työskentelevää tai työskennellyttä luokan-opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Aineis-to litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajat jäsentävät siirtymävaihetta laajasti käytäntöjen, siirtymävaihetta tukevien ja haittaavien tekijöiden sekä oppilaan ja opettajan näkökulmien kautta. Siirtymävaihetta pidettiin tärkeänä, ja sen hyvän toteutuksen ajateltiin auttavan oppilasta ja jossain määrin opettajan työtä. Yhteistyön toteuttamiseen tarvitaan struktuureja, esimiehen tukea ja riittävästi resursseja. Ajankohtaisista ilmiöistä korona-ajan koettiin vaikuttaneen siirtymävaiheen yhteistyön toteuttamiseen. Opetussuunnitelmat ja kaksi-vuotinen esiopetuskokeilu nähtiin pääosin siirtymävaihetta tukevina ja mahdollistavina asioina. Johtopäätöksenä voidaan todeta opettajilla olevan runsaasti tietoa siirtymävaiheesta, mutta samaan aikaan heidän kokevan siirtymävaiheen toteuttamistavat vaihtelevina. Jatkotutkimuksena olisi tärkeää tutkia isommalla otannalla, kuinka paljon yhteistyön käytänteet eroavat kuntien välillä ja miten siirtymävaiheen kehittämiseen voitaisiin vaikuttaa hallinnollisella tasolla.
first_indexed 2022-06-01T20:04:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holmlund, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-01T12:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-01T12:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n esi- ja alkuopetuksen siirtym\u00e4vaihetta luokanopettajien j\u00e4sent\u00e4m\u00e4n\u00e4. T\u00e4m\u00e4 siirtym\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 lapsen oppimisen polulla, ja sill\u00e4 on tutkitusti vaikutusta oppilaan my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, millaisena siirtym\u00e4vaihe n\u00e4ytt\u00e4ytyy luokanopettajille, ja miten ajankohtaiset ilmi\u00f6t heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n vaikuttavat siirtym\u00e4vaiheeseen ja sen aikana toteutettavaan yhteisty\u00f6h\u00f6n.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa on laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 tai ty\u00f6skennellytt\u00e4 luokan-opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Aineis-to litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 luokanopettajat j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t siirtym\u00e4vaihetta laajasti k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen, siirtym\u00e4vaihetta tukevien ja haittaavien tekij\u00f6iden sek\u00e4 oppilaan ja opettajan n\u00e4k\u00f6kulmien kautta. Siirtym\u00e4vaihetta pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ja sen hyv\u00e4n toteutuksen ajateltiin auttavan oppilasta ja jossain m\u00e4\u00e4rin opettajan ty\u00f6t\u00e4. Yhteisty\u00f6n toteuttamiseen tarvitaan struktuureja, esimiehen tukea ja riitt\u00e4v\u00e4sti resursseja. Ajankohtaisista ilmi\u00f6ist\u00e4 korona-ajan koettiin vaikuttaneen siirtym\u00e4vaiheen yhteisty\u00f6n toteuttamiseen. Opetussuunnitelmat ja kaksi-vuotinen esiopetuskokeilu n\u00e4htiin p\u00e4\u00e4osin siirtym\u00e4vaihetta tukevina ja mahdollistavina asioina. \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta opettajilla olevan runsaasti tietoa siirtym\u00e4vaiheesta, mutta samaan aikaan heid\u00e4n kokevan siirtym\u00e4vaiheen toteuttamistavat vaihtelevina. Jatkotutkimuksena olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia isommalla otannalla, kuinka paljon yhteisty\u00f6n k\u00e4yt\u00e4nteet eroavat kuntien v\u00e4lill\u00e4 ja miten siirtym\u00e4vaiheen kehitt\u00e4miseen voitaisiin vaikuttaa hallinnollisella tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-01T12:14:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-01T12:14:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSen sijaan et jotenki syytelt\u00e4is niit\u00e4 toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietitt\u00e4is sit\u00e4 lapsen parasta\u201d : esi- ja alkuopetuksen siirtym\u00e4vaihe luokanopettajien j\u00e4sent\u00e4m\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206013032", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81408
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04747ca8-6d60-4f76-94e4-ed2ca00c27b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206013032.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holmlund, Saara ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 siirtymävaihe alkuopetus esiopetus luokanopettajat perusopetus
title ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
title_full ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
title_fullStr ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
title_full_unstemmed ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
title_short ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta”
title_sort sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta esi ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
title_sub esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
title_txtP ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 siirtymävaihe alkuopetus esiopetus luokanopettajat perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esiopetus luokanopettajat perusopetus siirtymävaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013032
work_keys_str_mv AT holmlundsaara sensijaanetjotenkisyyteltäisniitätoisianiinoltaiskisamallapuolellajasitmietittäiss