”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä

Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena siirtymävaihe näyttäytyy luokanopettajil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Holmlund, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81408
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena siirtymävaihe näyttäytyy luokanopettajille, ja miten ajankohtaiset ilmiöt heidän mielestään vaikuttavat siirtymävaiheeseen ja sen aikana toteutettavaan yhteistyöhön. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla seitsemää alkuopetuksessa työskentelevää tai työskennellyttä luokan-opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Aineis-to litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajat jäsentävät siirtymävaihetta laajasti käytäntöjen, siirtymävaihetta tukevien ja haittaavien tekijöiden sekä oppilaan ja opettajan näkökulmien kautta. Siirtymävaihetta pidettiin tärkeänä, ja sen hyvän toteutuksen ajateltiin auttavan oppilasta ja jossain määrin opettajan työtä. Yhteistyön toteuttamiseen tarvitaan struktuureja, esimiehen tukea ja riittävästi resursseja. Ajankohtaisista ilmiöistä korona-ajan koettiin vaikuttaneen siirtymävaiheen yhteistyön toteuttamiseen. Opetussuunnitelmat ja kaksi-vuotinen esiopetuskokeilu nähtiin pääosin siirtymävaihetta tukevina ja mahdollistavina asioina. Johtopäätöksenä voidaan todeta opettajilla olevan runsaasti tietoa siirtymävaiheesta, mutta samaan aikaan heidän kokevan siirtymävaiheen toteuttamistavat vaihtelevina. Jatkotutkimuksena olisi tärkeää tutkia isommalla otannalla, kuinka paljon yhteistyön käytänteet eroavat kuntien välillä ja miten siirtymävaiheen kehittämiseen voitaisiin vaikuttaa hallinnollisella tasolla.