Vaikuttavaa kohtaamista vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta

Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida laadullisin tutkimusmenetelmin, ja haastatteluaineiston avulla, miten vaikuttavaa Vamos 2. aste –hankkeen toiminta oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin hankkeen omia tavoitteita ja niistä muodostettujen tutkimuskysymysten avulla arvioitiin vaikutuksia hankkeeseen osa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pakkanen, Karoliina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81407
_version_ 1826225730904653824
author Pakkanen, Karoliina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pakkanen, Karoliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pakkanen, Karoliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pakkanen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida laadullisin tutkimusmenetelmin, ja haastatteluaineiston avulla, miten vaikuttavaa Vamos 2. aste –hankkeen toiminta oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin hankkeen omia tavoitteita ja niistä muodostettujen tutkimuskysymysten avulla arvioitiin vaikutuksia hankkeeseen osallistuneiden oppilaitosten keinovalikoimissa, toimintakulttuurissa sekä hankkeeseen osallistuneiden nuorten opintoihin kiinnittymisessä ja hyvinvoinnissa. Lisäksi pohdittiin, oliko hankkeella muita vaikutuksia. Tutkimuksessa tunnistettiin hankkeen tavoitteista seuraavia teoreettisia käsitteitä: elämänhallinta, osattomuus, osallisuus, opintojen keskeyttämisen ilmiö ja opiskelijalähtöisyys. Haastatteluaineistoa tarkasteltiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysissä teoreettiset käsitteet auttavat tunnistamaan haastatteluista toimintatapoja, merkityksiä ja ilmiöitä. Vaikuttavuuden arviointi toteutettiin tavoitelähtöisenä arviointina ja sitä täydentää realistisen arvioinnin sovellus, jossa muodostetaan synteesi kulttuurisen köyhyyden teoriasta ja osallisuuden viitekehyksestä. Tutkimuksessa todettiin Vamos 2. aste –hanke vaikuttavaksi ja sen tarkastellut tavoitteet saavutettiin kaikki joko osin tai täysin. Haastatteluiden pohjalta voidaan sanoa, että hanke onnistui tuomaan valmentavaa työotetta mukaan oppilaitosten toimintaan ja siten panosti myös henkilöstön valmiuksiin. Opintojen keskeyttäminen on kompleksinen ilmiö, jossa on rakenteellisen tason ja yksilötason problematiikkaa. Opiskelijan elämänpolun ja opintopolun rikkaus ja oman näköisen elämän rakentuminen osana kasvua saadaan näkyväksi lähestymällä asiaa hyvinvoinnin teemoin. Tämän myötä sosiaalinen vahvistuminen ja suuremman osallisuuden kokeminen on mahdollista. Hankkeen vahvuus näkyikin toimijuuteen, sosiaalisen vahvistumiseen, elämänhallintaan ja opintoihin kiinnittymiseen keskittymisessä. Synteesi realistisen arvioinnin, kulttuurisen köyhyyden teorian sekä osallisuuden tilojen välillä osoitti, että kohtaamisten hetket voivat toimia käänteentekevinä ja mahdollistaa selviytymisen strategian muutoksen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pakkanen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-01T12:07:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-01T12:07:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida laadullisin tutkimusmenetelmin, ja haastatteluaineiston\navulla, miten vaikuttavaa Vamos 2. aste \u2013hankkeen toiminta oli. Tutkimuksessa\ntarkasteltiin hankkeen omia tavoitteita ja niist\u00e4 muodostettujen tutkimuskysymysten\navulla arvioitiin vaikutuksia hankkeeseen osallistuneiden oppilaitosten keinovalikoimissa,\ntoimintakulttuurissa sek\u00e4 hankkeeseen osallistuneiden nuorten opintoihin kiinnittymisess\u00e4\nja hyvinvoinnissa. Lis\u00e4ksi pohdittiin, oliko hankkeella muita vaikutuksia.\nTutkimuksessa tunnistettiin hankkeen tavoitteista seuraavia teoreettisia k\u00e4sitteit\u00e4: el\u00e4m\u00e4nhallinta,\nosattomuus, osallisuus, opintojen keskeytt\u00e4misen ilmi\u00f6 ja opiskelijal\u00e4ht\u00f6isyys.\nHaastatteluaineistoa tarkasteltiin laadullisen teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analyysiss\u00e4\nteoreettiset k\u00e4sitteet auttavat tunnistamaan haastatteluista toimintatapoja, merkityksi\u00e4\nja ilmi\u00f6it\u00e4.\nVaikuttavuuden arviointi toteutettiin tavoitel\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 arviointina ja sit\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 realistisen\narvioinnin sovellus, jossa muodostetaan synteesi kulttuurisen k\u00f6yhyyden teoriasta ja\nosallisuuden viitekehyksest\u00e4.\nTutkimuksessa todettiin Vamos 2. aste \u2013hanke vaikuttavaksi ja sen tarkastellut tavoitteet\nsaavutettiin kaikki joko osin tai t\u00e4ysin. Haastatteluiden pohjalta voidaan sanoa, ett\u00e4 hanke\nonnistui tuomaan valmentavaa ty\u00f6otetta mukaan oppilaitosten toimintaan ja siten panosti\nmy\u00f6s henkil\u00f6st\u00f6n valmiuksiin. Opintojen keskeytt\u00e4minen on kompleksinen ilmi\u00f6, jossa on\nrakenteellisen tason ja yksil\u00f6tason problematiikkaa. Opiskelijan el\u00e4m\u00e4npolun ja opintopolun\nrikkaus ja oman n\u00e4k\u00f6isen el\u00e4m\u00e4n rakentuminen osana kasvua saadaan n\u00e4kyv\u00e4ksi l\u00e4hestym\u00e4ll\u00e4\nasiaa hyvinvoinnin teemoin. T\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 sosiaalinen vahvistuminen ja suuremman\nosallisuuden kokeminen on mahdollista. Hankkeen vahvuus n\u00e4kyikin toimijuuteen, sosiaalisen\nvahvistumiseen, el\u00e4m\u00e4nhallintaan ja opintoihin kiinnittymiseen keskittymisess\u00e4.\nSynteesi realistisen arvioinnin, kulttuurisen k\u00f6yhyyden teorian sek\u00e4 osallisuuden tilojen v\u00e4lill\u00e4\nosoitti, ett\u00e4 kohtaamisten hetket voivat toimia k\u00e4\u00e4nteentekevin\u00e4 ja mahdollistaa selviytymisen\nstrategian muutoksen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-01T12:07:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-01T12:07:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "130", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintojen keskeytt\u00e4misen ilmi\u00f6 ja opiskelijal\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttavuuden arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "realistinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206013031", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81407
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c296c63e-f277-4840-aba7-45baa17171db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206013031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pakkanen, Karoliina Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta osattomuus opintojen keskeyttämisen ilmiö ja opiskelijalähtöisyys vaikuttavuuden arviointi realistinen arviointi teoriaohjaava sisällönanalyysi Koulutusteknologia 601 opintojen keskeyttäminen elämänhallinta arviointi vaikuttavuus nuoret osallisuus hyvinvointi opiskelijat syrjäytyminen oppiminen
title Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta
title_full Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta
title_fullStr Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta
title_full_unstemmed Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta
title_short Vaikuttavaa kohtaamista
title_sort vaikuttavaa kohtaamista vaikuttavuuden arviointi vamos 2 aste hankkeesta
title_sub vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta
title_txtP Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta
topic osattomuus opintojen keskeyttämisen ilmiö ja opiskelijalähtöisyys vaikuttavuuden arviointi realistinen arviointi teoriaohjaava sisällönanalyysi Koulutusteknologia 601 opintojen keskeyttäminen elämänhallinta arviointi vaikuttavuus nuoret osallisuus hyvinvointi opiskelijat syrjäytyminen oppiminen
topic_facet 601 Koulutusteknologia arviointi elämänhallinta hyvinvointi nuoret opintojen keskeyttäminen opintojen keskeyttämisen ilmiö ja opiskelijalähtöisyys opiskelijat oppiminen osallisuus osattomuus realistinen arviointi syrjäytyminen teoriaohjaava sisällönanalyysi vaikuttavuuden arviointi vaikuttavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013031
work_keys_str_mv AT pakkanenkaroliina vaikuttavaakohtaamistavaikuttavuudenarviointivamos2astehankkeesta