Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse

Pro Gradu- tutkielmassani tarkastelen ja analysoin oppilaiden saksan kielellä kirjoittamissa kirjoitelmissa esiintyneitä virheitä. Virheet ovat osa oppimista ja niiden avulla voi sekä opettaja että oppilas saada tietoa oppilaan kielitaidon tasosta ja tilanteesta. Virheiden analysoinnin avulla opetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keskinen, Taija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81405
_version_ 1826225733371953152
author Keskinen, Taija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keskinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keskinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keskinen, Taija
datasource_str_mv jyx
description Pro Gradu- tutkielmassani tarkastelen ja analysoin oppilaiden saksan kielellä kirjoittamissa kirjoitelmissa esiintyneitä virheitä. Virheet ovat osa oppimista ja niiden avulla voi sekä opettaja että oppilas saada tietoa oppilaan kielitaidon tasosta ja tilanteesta. Virheiden analysoinnin avulla opettaja voi tarkastella oppilaan välikieltä ja kohdekielen osaamista ja sen perusteella analysoida opetuksen tarpeen. Tutkielmani tavoitteena on selvittää yleisimmät suomenkielisten saksanoppijoiden saksan kielellä kirjoittamissa kirjoitelmissa esiintyneet virheet sekä analysoida niiden aiheuttajia. Koskaan ei voi olla varma, mitä oppija on kirjoittaessaan ajatellut ja siksi virheiden syiden selvittäminen on paikoin hankalaa, eikä voida todeta varmuudella virheiden syitä. Siksi tässä tutkielmassa esitetyt mahdolliset syyt ovat vain minun päätelmiäni. Tutkielmani teoreettisessa osassa käsittelen vieraan kielen omaksumista ja oppimista oppijan välikielen näkökulmasta. Määrittelen virheen sekä erilaisia virhetyyppejä. Teoriaosassa käsittelen myös virheanalyysia, sen historiaa, eri tutkijoiden määritelmiä virheanalyysista sekä virheanalyysin vaiheita virheitä tutkittaessa. Tutkimusmateriaali koostuu 21 saksan kielen tunnilla kirjoitetusta kirjoitelmasta. Tutkimukseen osallistujien kirjoitelmat on jaettu kahteen ryhmään, joista ryhmän 1 kirjoitelmien sanajärjestysvirheitä olen tutkinut jo kandidaatintutkielmassani. Ryhmä 1 koostui 8 lukion opiskelijasta ja ryhmä 2 13 yläkoulun oppilaasta, jotka olivat aloittaneet saksan kielen alakoulussa. Yksi ryhmän 2 kirjoittajista oli äidinkieleltään saksalainen, joten hänen kirjoitelmansa on jätetty pois tutkittavien kirjoitelmien joukosta. Virhekategoriat olen jaotellut seuraavasti: otrografiset, leksikaaliset, syntaktiset ja kieliopilliset virheet. Tutkimus osoittaa, että yleisin virhekategoria oli kieliopilliset virheet. Syitä virheille oli monia; vieras kieli itsessään, muut vieraat kielet kuten englanti ja ruotsi sekä oppijan äidinkieli.
first_indexed 2022-06-01T20:04:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskinen, Taija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-01T11:16:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-01T11:16:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81405", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro Gradu- tutkielmassani tarkastelen ja analysoin oppilaiden saksan kielell\u00e4 kirjoittamissa kirjoitelmissa\nesiintyneit\u00e4 virheit\u00e4. Virheet ovat osa oppimista ja niiden avulla voi sek\u00e4 opettaja ett\u00e4 oppilas saada tietoa\noppilaan kielitaidon tasosta ja tilanteesta. Virheiden analysoinnin avulla opettaja voi tarkastella oppilaan\nv\u00e4likielt\u00e4 ja kohdekielen osaamista ja sen perusteella analysoida opetuksen tarpeen.\nTutkielmani tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 yleisimm\u00e4t suomenkielisten saksanoppijoiden saksan kielell\u00e4\nkirjoittamissa kirjoitelmissa esiintyneet virheet sek\u00e4 analysoida niiden aiheuttajia. Koskaan ei voi olla\nvarma, mit\u00e4 oppija on kirjoittaessaan ajatellut ja siksi virheiden syiden selvitt\u00e4minen on paikoin hankalaa,\neik\u00e4 voida todeta varmuudella virheiden syit\u00e4. Siksi t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa esitetyt mahdolliset syyt ovat vain\nminun p\u00e4\u00e4telmi\u00e4ni.\nTutkielmani teoreettisessa osassa k\u00e4sittelen vieraan kielen omaksumista ja oppimista oppijan v\u00e4likielen\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. M\u00e4\u00e4rittelen virheen sek\u00e4 erilaisia virhetyyppej\u00e4. Teoriaosassa k\u00e4sittelen my\u00f6s\nvirheanalyysia, sen historiaa, eri tutkijoiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 virheanalyysista sek\u00e4 virheanalyysin vaiheita\nvirheit\u00e4 tutkittaessa.\nTutkimusmateriaali koostuu 21 saksan kielen tunnilla kirjoitetusta kirjoitelmasta. Tutkimukseen\nosallistujien kirjoitelmat on jaettu kahteen ryhm\u00e4\u00e4n, joista ryhm\u00e4n 1 kirjoitelmien sanaj\u00e4rjestysvirheit\u00e4\nolen tutkinut jo kandidaatintutkielmassani. Ryhm\u00e4 1 koostui 8 lukion opiskelijasta ja ryhm\u00e4 2 13\nyl\u00e4koulun oppilaasta, jotka olivat aloittaneet saksan kielen alakoulussa. Yksi ryhm\u00e4n 2 kirjoittajista oli\n\u00e4idinkielelt\u00e4\u00e4n saksalainen, joten h\u00e4nen kirjoitelmansa on j\u00e4tetty pois tutkittavien kirjoitelmien joukosta.\nVirhekategoriat olen jaotellut seuraavasti: otrografiset, leksikaaliset, syntaktiset ja kieliopilliset virheet.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 yleisin virhekategoria oli kieliopilliset virheet. Syit\u00e4 virheille oli monia; vieras kieli\nitsess\u00e4\u00e4n, muut vieraat kielet kuten englanti ja ruotsi sek\u00e4 oppijan \u00e4idinkieli.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-01T11:16:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-01T11:16:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4likieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Schriftliche Fehler in den deutschen Aufs\u00e4tzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206013029", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virheanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81405
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1e65c5a0-4648-4f88-a62a-5bb09607fbf5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206013029.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskinen, Taija Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse välikieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 vieraat kielet saksan kieli virheanalyysi
title Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse
title_full Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse
title_fullStr Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse
title_full_unstemmed Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse
title_short Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse
title_sort schriftliche fehler in den deutschen aufsätzen finnischer deutschlernender und ihre analysierung mit hilfe der fehleranalyse
title_txtP Schriftliche Fehler in den deutschen Aufsätzen finnischer Deutschlernender und ihre Analysierung mit Hilfe der Fehleranalyse
topic välikieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 vieraat kielet saksan kieli virheanalyysi
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri saksan kieli vieraat kielet virheanalyysi välikieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81405 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013029
work_keys_str_mv AT keskinentaija schriftlichefehlerindendeutschenaufsätzenfinnischerdeutschlernenderundihreanalysie