Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa

Maaliskuussa 2020 koronapandemia pakotti koulut siirtymään etäopetukseen ja koulunkäynti nousi julkiseen keskusteluun myös mediassa. Mediatekstit rakentavat sosiaalista todellisuutta ja voivat luoda oletuksia opettajista ja odotuksia heidän työnsä merkityksestä. Nämä oletukset ja odotukset voivat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kukko, Lotta, Nurmi, Ella
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81389
_version_ 1828193048777981952
author Kukko, Lotta Nurmi, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukko, Lotta Nurmi, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukko, Lotta Nurmi, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukko, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Maaliskuussa 2020 koronapandemia pakotti koulut siirtymään etäopetukseen ja koulunkäynti nousi julkiseen keskusteluun myös mediassa. Mediatekstit rakentavat sosiaalista todellisuutta ja voivat luoda oletuksia opettajista ja odotuksia heidän työnsä merkityksestä. Nämä oletukset ja odotukset voivat vaikuttaa opettajien toimintaan, koulutuksen sisältöihin ja käytäntöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten opettajan työtä kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä opettajista ja opettajan työstä kirjoitettiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Mitä odotuksia opettajille ja heidän työlleen asetettiin ja millaisia oletuksia heidän työstään tehtiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Tutkimus on laadullinen ja analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu 61:stä Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksesta, jotka koskevat koulunkäyntiä perusasteella koronapandemian aikana ja jotka on julkaistu kevään ja kesän 2020 aikana. Kirjoituksista 24 on opetushenkilöstön kirjoittamia. Opettajia ja heidän työtään kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla viiden teeman alla, joista työn sisältö oli selvästi suurin. Muut teemat olivat etäopetukseen siirtyminen ja digiloikka, arvostus ja palaute, hyvinvointi sekä ennen kriisiä ja kriisin jälkeen. Teemojen sisällä esiintyi koulun tarkoitukseen, opetuksen sisältöön ja opetuksen ja oppimisen vastuuseen kohdistuvia oletuksia ja odotuksia. Mielipidekirjoituksissa opettajan työ näyttäytyi mukautuvana, vastuullisena, raskaana, aikaa vievänä ja yhteiskunnallisesti tärkeänä. Uuden ja yllättävän tilanteen aiheuttama hämmennys ja epätietoisuus näkyi aineistossa. Koulun tehtävää kuvailtiin monitahoiseksi: opettaminen, kasvattaminen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi olivat kirjoitusten keskiössä. Kirjoituksissa tuotiin esiin opettajien ja koulun kantaneen vastuuta opetuksesta, mutta korostettiin myös vanhempien kasvanutta roolia oppilaiden oppimisen tukemisessa. Mielipidekirjoitukset loivat odotuksia siitä, että koulun tulisi olla muuttumaton ja turvallinen paikka, myös keskellä kriisiä.
first_indexed 2022-06-01T20:04:23Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukko, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-01T06:33:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-01T06:33:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81389", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maaliskuussa 2020 koronapandemia pakotti koulut siirtym\u00e4\u00e4n et\u00e4opetukseen ja \nkoulunk\u00e4ynti nousi julkiseen keskusteluun my\u00f6s mediassa. Mediatekstit rakentavat sosiaalista todellisuutta ja voivat luoda oletuksia opettajista ja odotuksia heid\u00e4n ty\u00f6ns\u00e4 merkityksest\u00e4. N\u00e4m\u00e4 oletukset ja odotukset voivat vaikuttaa opettajien toimintaan, koulutuksen sis\u00e4lt\u00f6ihin ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajan ty\u00f6t\u00e4 kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuskysymykset ovat: Mit\u00e4 opettajista ja opettajan ty\u00f6st\u00e4 kirjoitettiin koronakev\u00e4tt\u00e4 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Mit\u00e4 odotuksia \nopettajille ja heid\u00e4n ty\u00f6lleen asetettiin ja millaisia oletuksia heid\u00e4n ty\u00f6st\u00e4\u00e4n tehtiin koronakev\u00e4tt\u00e4 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa?\n\nTutkimus on laadullinen ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimuksen aineisto koostuu 61:st\u00e4 Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksesta, jotka koskevat koulunk\u00e4ynti\u00e4 perusasteella koronapandemian aikana ja jotka on julkaistu kev\u00e4\u00e4n ja kes\u00e4n 2020 aikana. Kirjoituksista 24 on opetushenkil\u00f6st\u00f6n kirjoittamia.\n\nOpettajia ja heid\u00e4n ty\u00f6t\u00e4\u00e4n kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla viiden \nteeman alla, joista ty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6 oli selv\u00e4sti suurin. Muut teemat olivat et\u00e4opetukseen siirtyminen ja digiloikka, arvostus ja palaute, hyvinvointi sek\u00e4 ennen kriisi\u00e4 ja kriisin j\u00e4lkeen. Teemojen sis\u00e4ll\u00e4 esiintyi koulun tarkoitukseen, opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja opetuksen ja oppimisen vastuuseen kohdistuvia oletuksia ja odotuksia.\n\nMielipidekirjoituksissa opettajan ty\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyi mukautuvana, vastuullisena, \nraskaana, aikaa viev\u00e4n\u00e4 ja yhteiskunnallisesti t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Uuden ja yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n tilanteen aiheuttama h\u00e4mmennys ja ep\u00e4tietoisuus n\u00e4kyi aineistossa. Koulun teht\u00e4v\u00e4\u00e4 kuvailtiin monitahoiseksi: opettaminen, kasvattaminen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi olivat kirjoitusten keski\u00f6ss\u00e4. Kirjoituksissa tuotiin esiin opettajien ja koulun kantaneen vastuuta opetuksesta, mutta korostettiin my\u00f6s vanhempien kasvanutta roolia oppilaiden oppimisen tukemisessa. Mielipidekirjoitukset loivat odotuksia siit\u00e4, ett\u00e4 koulun tulisi olla muuttumaton ja turvallinen paikka, my\u00f6s keskell\u00e4 kriisi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-01T06:33:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-01T06:33:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "covid-19 pandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ty\u00f6 Helsingin Sanomien koronakev\u00e4tt\u00e4 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206013013", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81389
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukko, Lotta Nurmi, Ella Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa opettajan työ covid-19 pandemia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media opettajat työ koulut COVID-19
title Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
title_full Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
title_fullStr Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
title_full_unstemmed Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
title_short Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
title_sort opettajan työ helsingin sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
title_txtP Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
topic opettajan työ covid-19 pandemia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media opettajat työ koulut COVID-19
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education covid-19 pandemia koulut media opettajan työ opettajat työ
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81389 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013013
work_keys_str_mv AT kukkolotta opettajantyöhelsinginsanomienkoronakevättä2020koskevissamielipidekirjoituksissa