Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige

Tämä tutkimus keskittyy suomea äidinkielenään puhuviin opettajiin, jotka työskentelevät tällä hetkellä opetustehtävissä Ruotsissa ja opettavat toisella kielellään eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia positiivisia kokemuksia ja mahdollisia haasteita suomalaiset opettajat ovat kohdanne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sutinen, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81387
_version_ 1826225730477883392
author Sutinen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sutinen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sutinen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sutinen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus keskittyy suomea äidinkielenään puhuviin opettajiin, jotka työskentelevät tällä hetkellä opetustehtävissä Ruotsissa ja opettavat toisella kielellään eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia positiivisia kokemuksia ja mahdollisia haasteita suomalaiset opettajat ovat kohdanneet opettaja-oppilas-vuorovaikutuksessa Ruotsissa ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet positiivisiin kokemuksiin ja mahdollisiin haasteisiin. Pohjana vuorovaikutuksen tutkimiselle toimi opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen tutkimiseen kehitetty malli Teaching Through Interaction (TTI) ja tämän mallin hyödyntämisessä keskityttiin siihen, millaisia kokemuksia suomalaisilla opettajilla on ollut erityisesti tunnetuen, ryhmänhallinnan ja ohjauksellisen tuen kuuden eri osa-alueen toteutumisesta Ruotsin kouluissa. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa opettajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että sekä kie-lelliset tekijät että kulttuurisiin eroihin liittyvät tekijät olivat vaikuttaneet positiivisesti vuorovaikutukseen liittyviin kokemuksiin, mutta nämä tekijät olivat myös aiheuttaneet haasteita vuorovaikutuksessa. Näiden tekijöiden lisäksi myös oppilas- ja koulukohtaiset tekijät sekä oppiainekohtaiset ja opettajien koulutukseen liittyvät tekijät olivat vaikuttaneet niin positiivisesti vuorovaikutukseen kuin aiheuttaneet haasteitakin. Suuria haasteita opetuksen ja vuorovaikutuksen toteuttamisessa ruotsiksi ei esiintynyt. Tähän on vaikuttanut kielitaidon kehityksen lisäksi varmasti osaltaan se, että monella opettajalla oli hyvä pohja ruotsin kielessä ennen Ruotsiin muuttoa ja moni oli saanut jo kokemuksia ruotsiksi työskentelystä ennen nykyistä työpaikkaansa.
first_indexed 2022-06-01T20:04:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sutinen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-01T06:24:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-01T06:24:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuviin opettajiin, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 opetusteht\u00e4viss\u00e4 Ruotsissa ja opettavat toisella kielell\u00e4\u00e4n eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia positiivisia kokemuksia ja mahdollisia haasteita suomalaiset opettajat ovat kohdanneet opettaja-oppilas-vuorovaikutuksessa Ruotsissa ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat vaikuttaneet positiivisiin kokemuksiin ja mahdollisiin haasteisiin. Pohjana vuorovaikutuksen tutkimiselle toimi opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen tutkimiseen kehitetty malli Teaching Through Interaction (TTI) ja t\u00e4m\u00e4n mallin hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 keskityttiin siihen, millaisia kokemuksia suomalaisilla opettajilla on ollut erityisesti tunnetuen, ryhm\u00e4nhallinnan ja ohjauksellisen tuen kuuden eri osa-alueen toteutumisesta Ruotsin kouluissa. \n\nTutkimus oli laadullinen ja tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa opettajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja vastaukset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 kie-lelliset tekij\u00e4t ett\u00e4 kulttuurisiin eroihin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t olivat vaikuttaneet positiivisesti vuorovaikutukseen liittyviin kokemuksiin, mutta n\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t olivat my\u00f6s aiheuttaneet haasteita vuorovaikutuksessa. N\u00e4iden tekij\u00f6iden lis\u00e4ksi my\u00f6s oppilas- ja koulukohtaiset tekij\u00e4t sek\u00e4 oppiainekohtaiset ja opettajien koulutukseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t olivat vaikuttaneet niin positiivisesti vuorovaikutukseen kuin aiheuttaneet haasteitakin. Suuria haasteita opetuksen ja vuorovaikutuksen toteuttamisessa ruotsiksi ei esiintynyt. T\u00e4h\u00e4n on vaikuttanut kielitaidon kehityksen lis\u00e4ksi varmasti osaltaan se, ett\u00e4 monella opettajalla oli hyv\u00e4 pohja ruotsin kieless\u00e4 ennen Ruotsiin muuttoa ja moni oli saanut jo kokemuksia ruotsiksi ty\u00f6skentelyst\u00e4 ennen nykyist\u00e4 ty\u00f6paikkaansa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-01T06:24:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-01T06:24:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisning p\u00e5 ett andraspr\u00e5k", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rar-elev-interaktion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "andraspr\u00e5ksinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arbetsemigration", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Norden", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4rar-elev-interaktionen i undervisning p\u00e5 ett andraspr\u00e5k : finskspr\u00e5kiga l\u00e4rares erfarenheter av undervisning i Sverige", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206013011", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81387
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/258827d9-ebf1-4111-afa4-6ac2957d8585\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206013011.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sutinen, Emmi Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige undervisning på ett andraspråk lärar-elev-interaktion andraspråksinlärning arbetsemigration Norden Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus toinen kieli kielen oppiminen vuorovaikutus opettajat oppilaat
title Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
title_full Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
title_fullStr Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
title_full_unstemmed Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
title_short Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk
title_sort lärar elev interaktionen i undervisning på ett andraspråk finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i sverige
title_sub finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
title_txtP Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
topic undervisning på ett andraspråk lärar-elev-interaktion andraspråksinlärning arbetsemigration Norden Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus toinen kieli kielen oppiminen vuorovaikutus opettajat oppilaat
topic_facet 306 Norden Ruotsin kieli Swedish andraspråksinlärning arbetsemigration kielen oppiminen lärar-elev-interaktion opettajat opetus oppilaat ruotsin kieli toinen kieli undervisning på ett andraspråk vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81387 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013011
work_keys_str_mv AT sutinenemmi lärarelevinteraktioneniundervisningpåettandraspråkfinskspråkigalärareserfarenheterav