Summary: | Tämän tutkimuksen aiheena on asennoitumisen (stancetaking) ilmaiseminen ilmastonmuutoskeskustelussa erityisesti verkossa toimivilla alustoilla. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella verkkoympäristössä tapahtuvaa ilmastonmuutoskeskustelua asennoitumisen ilmaisemisen näkökulmasta. Aineisto koostuu 68 lukijoiden kommentista, jotka on julkaistu The Guardian -lehden ilmastonmuutosta käsittelevän artikkelin kommenttikentässä. Aineiston analyysissa on hyödynnetty diskurssianalyysin metodeja, joilla on pyritty selvittämään (1) millä kielellisillä keinoilla asennoitumista ilmaistaan ja tuodaan ilmi ja (2) mihin asennoituminen kohdistuu.
Aineiston analyysissä hyödynnettiin Hylandin (2005) metadiskurssimallia ja analyysi osoitti kommentoijien tuovan ilmi omaa positiotaan erilaisilla kielellisillä keinoilla, joiden avulla he pyrkivät joko lieventämään (hedges) tai vahvistamaan (boosters) omaa sitoutumistaan sanomaansa sekä ilmaisemaan asennettaan (attitude marker). Asennoitumisen kohteina ovat poliittiset päätökset sekä päättäjät, ihmisten toiminta, artikkeli, johon kommentit on jätetty sekä ilmastonmuutokseen liittyvä uutisointi. Kommentit ovat tyyliltään kriittisiä ja tutkimus paljasti kommentoijien olevan pääasiassa huolissaan ilmastonmuutoksen vaikutuksista ympäristöön sekä tulevien sukupolvien elämään. Ilmastonmuutos nähdään ongelmana, jonka ratkaiseminen on ensiarvoisen tärkeää.
|