Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn kuormittavuudesta koronaviruspandemian aikana

Tässä tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa ymmärrystä laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksista työn kuormittavuudesta kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Työn kuormittavuutta tarkastellaan työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työn vaatimuksilla tarkoitetaan työn kuormittavuutta lisääviä te...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sutinen, Frans
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81382
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa ymmärrystä laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksista työn kuormittavuudesta kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Työn kuormittavuutta tarkastellaan työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työn vaatimuksilla tarkoitetaan työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä, kun taas voimavaroilla tarkoitetaan työssä jaksamista tukevia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa on kiinnostuttu siitä, millaista tukea erityisopettajat olisivat kaivanneet enemmän keväällä 2020. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa analysoitu aineisto kerättiin tutkimusta varten teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin tutkijan toimesta kevään 2022 aikana. Näihin yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän yläsavolaista laaja-alaista erityisopettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat työskentelivät sekä ala- että yläasteella. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opettajat olivat kokeneet etäopetusjakson pääasiallisesti hyvin kuormittavaksi. Esimerkiksi etäopetuksen järjestämiseen sekä käytännön toteutukseen liittyviä tekijöitä oli koettu työn kuormittavuutta lisääviksi. Opettajat pystyivät kuitenkin tunnistamaan myös työssä jaksamista tukevia tekijöitä etäopetusjakson ajalta. Opettajat olivat saaneet tukea muun muassa lähikollegoiltaan. Lisäksi opettajien minäpystyvyydellä havaittiin olevan yhteys siihen, mistä asioista heille oli muodostunut työtä kuormittavia tekijöitä. Työn vaatimusten ja voimavarojen yhteys näkyi myös keinoissa, joilla opettajien työssä jaksamista olisi voinut tukea paremmin.