Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta case tutkimus

B2b-myynti on kohdannut merkittäviä muutoksia digitalisaation ja suhteita korostavan myynnin takia. Uutena tutkimusalueena on syntynyt sosiaalinen myynti, jossa yhdistyy sosiaalisen median hyödyntäminen myynnin tarkoituksiin. Sosiaalisessa myynnissä myyjä hyödyntää sosiaalisen median kanavia tiedon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemi, Jere
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81379
_version_ 1828193048764350464
author Niemi, Jere
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Jere Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Jere Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Jere
datasource_str_mv jyx
description B2b-myynti on kohdannut merkittäviä muutoksia digitalisaation ja suhteita korostavan myynnin takia. Uutena tutkimusalueena on syntynyt sosiaalinen myynti, jossa yhdistyy sosiaalisen median hyödyntäminen myynnin tarkoituksiin. Sosiaalisessa myynnissä myyjä hyödyntää sosiaalisen median kanavia tiedon etsintään, verkostoitumiseen ja arvokkaan sisällön jakamaiseen sidosryhmille. Näin sosiaalinen myynti tuo markkinoinnillisia elementtejä myynnin työhön mukaan. Kuitenkin todistetuista hyödyistä huolimatta sosiaalisen myynnin hyödyntäminen on ollut yrityksissä vaimeaa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää sosiaalisen myynnin käyttöön ottamisen estäviä tekijöitä sekä kuvata myyjien käsityksiä sen käytöstä. Tutkimus toteutettiin casetutkimuksena ja päätutkimusongelmana on, millaiset tekijät estävät sosiaalisen myynnin käyttöönoton. Alatutkimusongelma pyrki selvittämään myyjien käsityksiä sosiaalisen myynnin käytöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja työtä varten haastateltiin kahdeksaa myyntiedustajaa caseyrityksestä. Tuloksista huomataan, että suurimpia estäviä tekijöitä ovat organisaation puutteellinen tuki ja henkilökohtaiset tekijät. Myyjät voivat pitää sosiaalista myyntiä erittäin tarpeellisena sekä sen hyödyt tiedostetaan, mutta ilman organisaation mahdollistamaa tukea sitä ei käytetä pitkän aikavälin hyötyjen tavoittelemiseen. Lyhyen aikavälin hyötyjä tavoitellessa myyjän oma näkemys hyödyllisyydestä korostui enemmän kuin muut vaikuttavat tekijät. Organisaation tehtäväksi tulee poistaa aktiivisen tuen avulla myyjien erilaisia pelkotiloja, joita sosiaalisen median käyttäminen aiheuttaa.
first_indexed 2022-05-31T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-31T13:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-31T13:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "B2b-myynti on kohdannut merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia digitalisaation ja suhteita korostavan myynnin takia. Uutena tutkimusalueena on syntynyt sosiaalinen myynti, jossa yhdistyy sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4minen myynnin tarkoituksiin. Sosiaalisessa myynniss\u00e4 myyj\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median kanavia tiedon etsint\u00e4\u00e4n, verkostoitumiseen ja arvokkaan sis\u00e4ll\u00f6n jakamaiseen sidosryhmille. N\u00e4in sosiaalinen myynti tuo markkinoinnillisia elementtej\u00e4 myynnin ty\u00f6h\u00f6n mukaan. Kuitenkin todistetuista hy\u00f6dyist\u00e4 huolimatta sosiaalisen myynnin hy\u00f6dynt\u00e4minen on ollut yrityksiss\u00e4 vaimeaa. Tutkimuksen tavoitteena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 sosiaalisen myynnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ottamisen est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 kuvata myyjien k\u00e4sityksi\u00e4 sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tutkimus toteutettiin casetutkimuksena ja p\u00e4\u00e4tutkimusongelmana on, millaiset tekij\u00e4t est\u00e4v\u00e4t sosiaalisen myynnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton. Alatutkimusongelma pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n myyjien k\u00e4sityksi\u00e4 sosiaalisen myynnin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla, ja ty\u00f6t\u00e4 varten haastateltiin kahdeksaa myyntiedustajaa caseyrityksest\u00e4. Tuloksista huomataan, ett\u00e4 suurimpia est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat organisaation puutteellinen tuki ja henkil\u00f6kohtaiset tekij\u00e4t. Myyj\u00e4t voivat pit\u00e4\u00e4 sosiaalista myynti\u00e4 eritt\u00e4in tarpeellisena sek\u00e4 sen hy\u00f6dyt tiedostetaan, mutta ilman organisaation mahdollistamaa tukea sit\u00e4 ei k\u00e4ytet\u00e4 pitk\u00e4n aikav\u00e4lin hy\u00f6tyjen tavoittelemiseen. Lyhyen aikav\u00e4lin hy\u00f6tyj\u00e4 tavoitellessa myyj\u00e4n oma n\u00e4kemys hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 korostui enemm\u00e4n kuin muut vaikuttavat tekij\u00e4t. Organisaation teht\u00e4v\u00e4ksi tulee poistaa aktiivisen tuen avulla myyjien erilaisia pelkotiloja, joita sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4minen aiheuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-31T13:04:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-31T13:04:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen myynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "b2b-myynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen myynnin est\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t myyjien n\u00e4k\u00f6kulmasta : case tutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205313003", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "5000", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmyynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81379
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64747a53-ff77-4242-b478-51869b249f52\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205313003.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Jere Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus sosiaalinen myynti b2b-myynti Markkinointi Marketing 20423 digitalisaatio yritysmyynti myynti sosiaalinen media
title Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus
title_full Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus
title_fullStr Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus
title_full_unstemmed Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus
title_short Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta
title_sort sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta case tutkimus
title_sub case tutkimus
title_txtP Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus
topic sosiaalinen myynti b2b-myynti Markkinointi Marketing 20423 digitalisaatio yritysmyynti myynti sosiaalinen media
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi b2b-myynti digitalisaatio myynti sosiaalinen media sosiaalinen myynti yritysmyynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205313003
work_keys_str_mv AT niemijere sosiaalisenmyynninestävättekijätmyyjiennäkökulmastacasetutkimus