Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaista tukea urheilulukiolaiset kokevat saavansa sosiaaliselta lähipiiriltään; vanhemmilta, valmentajalta ja ystäviltä. Lisäksi selvitettiin urheilijan sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteyttä urheilijan motivaatioon; sisäiseen ja ulkoiseen motivaatio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Armi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81377
_version_ 1826225779043729408
author Seppälä, Armi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Armi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Armi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Armi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaista tukea urheilulukiolaiset kokevat saavansa sosiaaliselta lähipiiriltään; vanhemmilta, valmentajalta ja ystäviltä. Lisäksi selvitettiin urheilijan sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteyttä urheilijan motivaatioon; sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon sekä amotivaatioon. Tutkimuksen kohteena olivat sähköiseen kyselyyn vastanneet 13 urheilulukion opiskelijat Suomessa (n=913). Urheilijoiden motivaatiota mitattiin Sport Motivation Scale (SMS) -mittarilla, vanhempien osoittamaa tukea Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ) -mittarilla sekä valmentajan ja ystävien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa käytetyillä mittareilla. Kyselyaineistoa analysoitiin kuvailemalla keskiarvoja ja -hajontoja, riippumattomien otosten t-testillä ja lineaarisen regressiomallin avulla. Urheilulukiolaiset kokivat saavansa tukea urheiluharrastukselleen sosiaaliselta lähipiiriltään. Vanhemmilta koettiin saavan eniten henkistä tukea, valmentajilta asiantuntijan tukea ja ystäviltä henkistä tukea sekä yhdessä liikunnan harrastamista. Tutkielman tulosten mukaan niin vanhempien, valmentajien kuin ystävien tuki kasvatti urheilijan sisäistä motivaatiota. Vanhempien osoittamalla tuella havaittiin myös yhteys urheilijan ulkoiseen motivaatioon, sillä urheilijat olivat sitä vähemmän ulkoisesti motivoituneita, mitä enemmän he saivat vanhemmiltaan tukea. Sen sijaan ystävien osoittama tuki kasvatti urheilijan ulkoista motivaatiota. Urheilijoilla esiintyi sitä vähemmän amotivaatiota, mitä suuremman tuen he saivat vanhemmiltaan ja valmentajaltaan. Tulokset osoittavat, että urheilijan sosiaalisen lähipiirin, eli vanhempien, valmentajan ja ystävien, osoittamalla tuella on tärkeä merkitys urheilulukiossa opiskelevan nuoren motivaation kannalta. Urheilijan sosiaalisen lähipiirin tuella on mahdollista vahvistaa ja ylläpitää nuoren urheilijan urheilumotivaatiota, ja siten urheilu-uran jatkamista. The purpose of the thesis was to find out what kind of social support sports high school students experienced to receive from their social circle; parents, coach, and friends. In addition, the relationship between the support shown by the athlete’s social circle and the athlete’s motivation was investigated; intrinsic, extrinsic motivation, and amotivation. The subjects were students of 13 sports high schools in Finland who responded to the electronic survey (n=913). Athletes’ motivation was measured using the Sport Motivation Scale (SMS), parental support with the Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ), and support from coach and friends with the indicators used in the LIITU study. The questionnaire data was analyzed as means and standard deviations, using an independent sample t-test, and a linear regression model. Sports high school students experienced that they received support for their sports hobby from social circle. Subjects experienced that the support received from parents was mostly mental, while from coaches it was mostly expert support. Support received from friends was regarded mostly as mental, as well as exercising together. According to the results of the study, the support of parents, coaches, and friends increased the athlete’s intrinsic motivation. A link was found between the support provided by the parents and the athlete’s extrinsic motivation, as the athletes were less extrinsically motivated the more they received support from their parents. In contrast, friends’ support increased the athlete’s extrinsic motivation. The more support they received from their parents and coach, the less amotivated the athletes were. The results of this study indicate that the support shown by the athlete's social circle, parents, coach, and friends, plays an important role for the motivation of an young athlete studying in a sports high school. With the support of the athlete’s social circle, it is possible to confirm and maintain the sports motivation of the young athlete, and thus enhance the continuation of a sports career.
first_indexed 2024-09-11T08:50:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Armi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-31T12:46:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-31T12:46:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81377", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaista tukea urheilulukiolaiset kokevat saavansa sosiaaliselta l\u00e4hipiirilt\u00e4\u00e4n; vanhemmilta, valmentajalta ja yst\u00e4vilt\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin urheilijan sosiaalisen l\u00e4hipiirin osoittaman tuen yhteytt\u00e4 urheilijan motivaatioon; sis\u00e4iseen ja ulkoiseen motivaatioon sek\u00e4 amotivaatioon. \n\nTutkimuksen kohteena olivat s\u00e4hk\u00f6iseen kyselyyn vastanneet 13 urheilulukion opiskelijat Suomessa (n=913). Urheilijoiden motivaatiota mitattiin Sport Motivation Scale (SMS) -mittarilla, vanhempien osoittamaa tukea Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ) -mittarilla sek\u00e4 valmentajan ja yst\u00e4vien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa k\u00e4ytetyill\u00e4 mittareilla. Kyselyaineistoa analysoitiin kuvailemalla keskiarvoja ja -hajontoja, riippumattomien otosten t-testill\u00e4 ja lineaarisen regressiomallin avulla. \n\nUrheilulukiolaiset kokivat saavansa tukea urheiluharrastukselleen sosiaaliselta l\u00e4hipiirilt\u00e4\u00e4n. Vanhemmilta koettiin saavan eniten henkist\u00e4 tukea, valmentajilta asiantuntijan tukea ja yst\u00e4vilt\u00e4 henkist\u00e4 tukea sek\u00e4 yhdess\u00e4 liikunnan harrastamista. Tutkielman tulosten mukaan niin vanhempien, valmentajien kuin yst\u00e4vien tuki kasvatti urheilijan sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota. Vanhempien osoittamalla tuella havaittiin my\u00f6s yhteys urheilijan ulkoiseen motivaatioon, sill\u00e4 urheilijat olivat sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n ulkoisesti motivoituneita, mit\u00e4 enemm\u00e4n he saivat vanhemmiltaan tukea. Sen sijaan yst\u00e4vien osoittama tuki kasvatti urheilijan ulkoista motivaatiota. Urheilijoilla esiintyi sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n amotivaatiota, mit\u00e4 suuremman tuen he saivat vanhemmiltaan ja valmentajaltaan. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 urheilijan sosiaalisen l\u00e4hipiirin, eli vanhempien, valmentajan ja yst\u00e4vien, osoittamalla tuella on t\u00e4rke\u00e4 merkitys urheilulukiossa opiskelevan nuoren motivaation kannalta. Urheilijan sosiaalisen l\u00e4hipiirin tuella on mahdollista vahvistaa ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 nuoren urheilijan urheilumotivaatiota, ja siten urheilu-uran jatkamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the thesis was to find out what kind of social support sports high school students experienced to receive from their social circle; parents, coach, and friends. In addition, the relationship between the support shown by the athlete\u2019s social circle and the athlete\u2019s motivation was investigated; intrinsic, extrinsic motivation, and amotivation.\n\nThe subjects were students of 13 sports high schools in Finland who responded to the electronic survey (n=913). Athletes\u2019 motivation was measured using the Sport Motivation Scale (SMS), parental support with the Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ), and support from coach and friends with the indicators used in the LIITU study. The questionnaire data was analyzed as means and standard deviations, using an independent sample t-test, and a linear regression model.\n\nSports high school students experienced that they received support for their sports hobby from social circle. Subjects experienced that the support received from parents was mostly mental, while from coaches it was mostly expert support. Support received from friends was regarded mostly as mental, as well as exercising together. According to the results of the study, the support of parents, coaches, and friends increased the athlete\u2019s intrinsic motivation. A link was found between the support provided by the parents and the athlete\u2019s extrinsic motivation, as the athletes were less extrinsically motivated the more they received support from their parents. In contrast, friends\u2019 support increased the athlete\u2019s extrinsic motivation. The more support they received from their parents and coach, the less amotivated the athletes were. \n\nThe results of this study indicate that the support shown by the athlete's social circle, parents, coach, and friends, plays an important role for the motivation of an young athlete studying in a sports high school. With the support of the athlete\u2019s social circle, it is possible to confirm and maintain the sports motivation of the young athlete, and thus enhance the continuation of a sports career.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-31T12:46:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-31T12:46:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen l\u00e4hipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205313001", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilulukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81377
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99095f59-e3d2-4a09-b0be-4376a211bcbf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205313001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Armi Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon urheilumotivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ystävät motivaatio urheilu valmentajat urheilulukiot vanhemmat
title Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
title_full Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
title_fullStr Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
title_full_unstemmed Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
title_short Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
title_sort sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
title_txtP Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
topic urheilumotivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ystävät motivaatio urheilu valmentajat urheilulukiot vanhemmat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education motivaatio urheilu urheilulukiot urheilumotivaatio valmentajat vanhemmat ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81377 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205313001
work_keys_str_mv AT seppäläarmi sosiaalisenlähipiirinosoittamantuenyhteysurheilulukiolaistenurheilumotivaatioon