Opettajien kokemuksia etäopetuksesta opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä sitä, miten opettaja-oppilas vuoro...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Hannamari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81366
_version_ 1828193048749670400
author Kinnunen, Hannamari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kinnunen, Hannamari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kinnunen, Hannamari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kinnunen, Hannamari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä sitä, miten opettaja-oppilas vuorovaikutus ja vertaisvuorovaikutus toteutui koronapandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana ja muuttuiko se opettajien kokemuksen mukaan lähiopetuksenaikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tutkimusote oli laadullinen, ja osallistujina oli 9 luokan- ja aineenopettajaa ala-, yläkoulusta ja lukiosta. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista haastatteluaineistoa. Puolistrukturoidut teemahaastattelut toteutettiin kesäkuussa 2020 valtakunnallisen etäopetusjakson päätyttyä Suomessa, ja analysoitiin tässä tutkimuksessa aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Jotkut opettajista pitivät etäopetusjaksoa onnistuneena ja osa opettajista koki sen olleen haastava. Opettajat pitivät etäopetuksen toimivuuden kannalta tärkeinä tekijöinä teknologiaa opetuksen tukena, opiskeluympäristöä ja toimivia opetusjärjestelyitä, työssä jaksamista ja toimivaa opettaja-oppilas vuorovaikutusta sekä oppilaiden välistä vertaisvuorovaikutusta. Vuorovaikutusta ylläpidettiin opettajien ja oppilaiden toimesta etäopetuksen aikana tietoteknisten laitteiden ja sovellusten avulla. Opettajat ylläpitivät oppilaiden vertaisvuorovaikutusta pienryhmäkeskusteluilla. Etäopetus vaikeutti vuorovaikutusta ja vertaisvuorovaikutus väheni, joka opettajien kokemuksen mukaan näkyi oppilaiden yksinäisyytenä.
first_indexed 2022-05-31T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Hannamari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-31T07:55:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-31T07:55:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81366", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman et\u00e4opetusjakson toimivuudesta ja et\u00e4opetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia et\u00e4opetuksen toimivuuteen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, miten opettaja-oppilas vuorovaikutus ja vertaisvuorovaikutus toteutui koronapandemiasta johtuneen et\u00e4opetusjakson aikana ja muuttuiko se opettajien kokemuksen mukaan l\u00e4hiopetuksenaikaisesta vuorovaikutuksesta.\nTutkimuksen tutkimusote oli laadullinen, ja osallistujina oli 9 luokan- ja aineenopettajaa ala-, yl\u00e4koulusta ja lukiosta. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin valmista haastatteluaineistoa. Puolistrukturoidut teemahaastattelut toteutettiin kes\u00e4kuussa 2020 valtakunnallisen et\u00e4opetusjakson p\u00e4\u00e4tytty\u00e4 Suomessa, ja analysoitiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \nJotkut opettajista pitiv\u00e4t et\u00e4opetusjaksoa onnistuneena ja osa opettajista koki sen olleen haastava. Opettajat pitiv\u00e4t et\u00e4opetuksen toimivuuden kannalta t\u00e4rkein\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 teknologiaa opetuksen tukena, opiskeluymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja toimivia opetusj\u00e4rjestelyit\u00e4, ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista ja toimivaa opettaja-oppilas vuorovaikutusta sek\u00e4 oppilaiden v\u00e4list\u00e4 vertaisvuorovaikutusta. Vuorovaikutusta yll\u00e4pidettiin opettajien ja oppilaiden toimesta et\u00e4opetuksen aikana tietoteknisten laitteiden ja sovellusten avulla. Opettajat yll\u00e4pitiv\u00e4t oppilaiden vertaisvuorovaikutusta pienryhm\u00e4keskusteluilla. Et\u00e4opetus vaikeutti vuorovaikutusta ja vertaisvuorovaikutus v\u00e4heni, joka opettajien kokemuksen mukaan n\u00e4kyi oppilaiden yksin\u00e4isyyten\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-31T07:55:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-31T07:55:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia et\u00e4opetuksesta : opetusj\u00e4rjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205312988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81366
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/49bab022-f749-442d-bbf0-75bd4368d636\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202205312988.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Hannamari Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana digitaalinen oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 etäopetus opettajat vuorovaikutus oppimisympäristö oppiminen verkko-opetus sosiaalinen vuorovaikutus
title Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
title_full Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
title_fullStr Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
title_short Opettajien kokemuksia etäopetuksesta
title_sort opettajien kokemuksia etäopetuksesta opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus covid19 pandemian aikana
title_sub opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
title_txtP Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
topic digitaalinen oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 etäopetus opettajat vuorovaikutus oppimisympäristö oppiminen verkko-opetus sosiaalinen vuorovaikutus
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitaalinen oppimisympäristö etäopetus opettajat oppiminen oppimisympäristö sosiaalinen vuorovaikutus verkko-opetus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81366 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205312988
work_keys_str_mv AT kinnunenhannamari opettajienkokemuksiaetäopetuksestaopetusjärjestelytjavuorovaikutuscovid19pande