"I'm as dry as a pommie's bath mat" vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks

Eri englannin kielen varianttien sanastollisten erojen esiintymistä englannin oppikirjoissa vaikuttaisi olevan tutkittu verrattain vähän, minkä seurauksena aihe herätti mielenkiintoni. Rajasin aihetta vielä tarkemmin käsittelemään ainoastaan lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja. Aiemmissa vast...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kiukas, Jani
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81359
_version_ 1826225757617127424
author Kiukas, Jani
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiukas, Jani Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiukas, Jani Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiukas, Jani
datasource_str_mv jyx
description Eri englannin kielen varianttien sanastollisten erojen esiintymistä englannin oppikirjoissa vaikuttaisi olevan tutkittu verrattain vähän, minkä seurauksena aihe herätti mielenkiintoni. Rajasin aihetta vielä tarkemmin käsittelemään ainoastaan lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja. Aiemmissa vastaavanlaisissa tutkimuksissa on huomattu (ks. esim. Heininen 2021; Savolainen 2020), että brittienglanti vallitsee oppikirjoissa usein paitsi ääntämyksellisesti niin myös sanastollisesti. Lisäksi amerikanenglannin osuus on merkittävästi suurempi kuin muiden varianttien, vaikkakin useimmiten brittienglantia vähäisempi. Tutkimuksessa oli kaksi tutkimuskysymystä. Ensinnäkin tarkoitukseni oli selvittää, millä tavoin ja kuinka laajasti eri englannin variantteja esiintyy lukio-opetukseen tarkoitetuissa oppikirjoissa. Toinen tutkimuskysymys taas toi historiallisen näkökulman: halusin selvittää, onko eri englannin varianttien esiintymisessä tapahtunut muutoksia viime vuosisadan lopusta nykyhetkeen. Tätä varten tutkimukseni sisälsi paitsi edelleen lukio-opetuksessa käytettyjä englannin oppikirjoja niin myös kaksi vanhempaa oppikirjaa, jotka eivät tämä tutkimuksen teon hetkellä olleet enää opetuskäytössä. Vastatakseni näihin kahteen tutkimuskysymykseen luin kannesta kanteen läpi kaikki tutkimuksessa käytetyt oppikirjat. Listasin kirjoista jokaisen sellaisen sanan, jonka pystyi selvästi liittämään johonkin tai joihinkin tiettyihin englannin variantteihin ja jota ei ollut aiemmin esiintynyt samassa oppikirjassa. Analyysivaiheessa hyödynsin laadullista sisällönanalyysia, jonka koin hyödyllisimmäksi analyysimetodiksi tätä tutkimusta varten, kun otetaan huomioon, että tutkimuskysymykseni olivat luonteeltaan deskriptiivisiä. Tulokset osoittivat, että brittienglanti hallitsee edelleen sanastollisesti lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja, vaikkakin amerikanenglannin sanoja on edustettuna lähestulkoon yhtä paljon. Muiden englannin kielten varianttien sanoja esiintyi huomattavasti harvemmin. Merkittävimmäksi muuksi variantiksi nousi australianenglanti, jonka sanoja esiintyi kaikista uusimmassa oppikirjassa enemmän kuin brittienglannin sanoja. Voidaankin todeta, että eri varianttien sanoja (pois lukien brittienglannin ja amerikanenglannin sanoja) ei siis oikeastaan esiinny, ellei oppikirja tarkoituksellisesti käsittele osioissaan jotakin kyseistä varianttia. Tutkimusta voitaisiin jatkaa ottamalla tarkasteluun kokonaisia oppikirjasarjoja satunnaisten oppikirjojen tarkastelun sijaan, jolloin saataisiin huomattavasti kattavampi selvitys siitä, miten oppikirjoissa huomioidaan englannin eri variantit.
first_indexed 2022-05-31T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiukas, Jani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-31T06:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-31T06:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81359", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Eri englannin kielen varianttien sanastollisten erojen esiintymist\u00e4 englannin oppikirjoissa vaikuttaisi olevan tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n, mink\u00e4 seurauksena aihe her\u00e4tti mielenkiintoni. Rajasin aihetta viel\u00e4 tarkemmin k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n ainoastaan lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja. Aiemmissa vastaavanlaisissa tutkimuksissa on huomattu (ks. esim. Heininen 2021; Savolainen 2020), ett\u00e4 brittienglanti vallitsee oppikirjoissa usein paitsi \u00e4\u00e4nt\u00e4myksellisesti niin my\u00f6s sanastollisesti. Lis\u00e4ksi amerikanenglannin osuus on merkitt\u00e4v\u00e4sti suurempi kuin muiden varianttien, vaikkakin useimmiten brittienglantia v\u00e4h\u00e4isempi.\nTutkimuksessa oli kaksi tutkimuskysymyst\u00e4. Ensinn\u00e4kin tarkoitukseni oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin ja kuinka laajasti eri englannin variantteja esiintyy lukio-opetukseen tarkoitetuissa oppikirjoissa. Toinen tutkimuskysymys taas toi historiallisen n\u00e4k\u00f6kulman: halusin selvitt\u00e4\u00e4, onko eri englannin varianttien esiintymisess\u00e4 tapahtunut muutoksia viime vuosisadan lopusta nykyhetkeen. T\u00e4t\u00e4 varten tutkimukseni sis\u00e4lsi paitsi edelleen lukio-opetuksessa k\u00e4ytettyj\u00e4 englannin oppikirjoja niin my\u00f6s kaksi vanhempaa oppikirjaa, jotka eiv\u00e4t t\u00e4m\u00e4 tutkimuksen teon hetkell\u00e4 olleet en\u00e4\u00e4 opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\nVastatakseni n\u00e4ihin kahteen tutkimuskysymykseen luin kannesta kanteen l\u00e4pi kaikki tutkimuksessa k\u00e4ytetyt oppikirjat. Listasin kirjoista jokaisen sellaisen sanan, jonka pystyi selv\u00e4sti liitt\u00e4m\u00e4\u00e4n johonkin tai joihinkin tiettyihin englannin variantteihin ja jota ei ollut aiemmin esiintynyt samassa oppikirjassa. Analyysivaiheessa hy\u00f6dynsin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jonka koin hy\u00f6dyllisimm\u00e4ksi analyysimetodiksi t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 tutkimuskysymykseni olivat luonteeltaan deskriptiivisi\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 brittienglanti hallitsee edelleen sanastollisesti lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja, vaikkakin amerikanenglannin sanoja on edustettuna l\u00e4hestulkoon yht\u00e4 paljon. Muiden englannin kielten varianttien sanoja esiintyi huomattavasti harvemmin. Merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi muuksi variantiksi nousi australianenglanti, jonka sanoja esiintyi kaikista uusimmassa oppikirjassa enemm\u00e4n kuin brittienglannin sanoja. Voidaankin todeta, ett\u00e4 eri varianttien sanoja (pois lukien brittienglannin ja amerikanenglannin sanoja) ei siis oikeastaan esiinny, ellei oppikirja tarkoituksellisesti k\u00e4sittele osioissaan jotakin kyseist\u00e4 varianttia. Tutkimusta voitaisiin jatkaa ottamalla tarkasteluun kokonaisia oppikirjasarjoja satunnaisten oppikirjojen tarkastelun sijaan, jolloin saataisiin huomattavasti kattavampi selvitys siit\u00e4, miten oppikirjoissa huomioidaan englannin eri variantit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-31T06:40:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-31T06:40:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Varieties of English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"I'm as dry as a pommie's bath mat\" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205312981", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81359
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c35b73f-3c44-441d-9014-39b25879085e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205312981.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiukas, Jani "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks Varieties of English EFL Englannin kieli English 301 oppikirjat sanavarasto englannin kieli textbooks vocabulary (knowledge) English language
title "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_full "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_fullStr "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_full_unstemmed "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_short "I'm as dry as a pommie's bath mat"
title_sort i m as dry as a pommie s bath mat vocabulary of different varieties of english in finnish upper secondary school efl textbooks
title_sub vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
title_txtP "I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
topic Varieties of English EFL Englannin kieli English 301 oppikirjat sanavarasto englannin kieli textbooks vocabulary (knowledge) English language
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language Varieties of English englannin kieli oppikirjat sanavarasto textbooks vocabulary (knowledge)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81359 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205312981
work_keys_str_mv AT kiukasjani imasdryasapommiesbathmatvocabularyofdifferentvarietiesofenglishinfinnishuppersecondar