Kirjoittaminen ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä työnohjauksessa

Työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii sekä organisaatioilta että niiden työntekijöiltä paljon. Muutokset edellyttävät, että ammattilaisten osaaminen ja tiedot kehittyvät jatkuvasti. Tämä velvoittaa organisaatioita tarjoamaan työntekijöilleen tukea oppimiseen ja kehittymiseen. Oppimisen ja amm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietilä, Niina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81356
Kuvaus
Yhteenveto:Työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii sekä organisaatioilta että niiden työntekijöiltä paljon. Muutokset edellyttävät, että ammattilaisten osaaminen ja tiedot kehittyvät jatkuvasti. Tämä velvoittaa organisaatioita tarjoamaan työntekijöilleen tukea oppimiseen ja kehittymiseen. Oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kannalta ammatillinen toimijuus on keskeistä. Se liittyy työntekijän aktiivisuuteen, kykyyn tehdä valintoja ja haluun kehittää työtä. Myös ammatillinen identiteetti on osa ammatillisen kasvun ja kehittymisen kokonaisvaltaista prosessia. Yksi ammatillista kehittymistä ja kasvua lisäävistä työtavoista on työnohjaus. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää voisiko työnohjauksessa hyödyntää kirjoittamista välineenä työn tutkimiseen ja sen myötä ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen. Tätä on tarkasteltu tutkimuskysymysten ”Miten kirjoittaminen toimii työnohjauksessa ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä?” ja ”Millainen kirjoittaminen soveltuu ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineeksi?” avulla. Tutkimuskysymyksiä käsitellään integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielmassa tarkastellaan aineistoa, joka kohdistuu työelämässä olevien ammattilaisten ammatillisen kasvun ja kehittymisen tukemiseen kirjoittamisen avulla. Analyysimenetelmänä käytetään laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkielma osoittaa, että erityisesti luovaa ja reflektiivista kirjoittamista on käytetty ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä. Se pysäyttää kiireisessä arjessa, ja auttaa havaitsemaan ja järjestelemään tunteita sekä jo tiedostettuja että tiedostamattomia kokemuksia. Opinnäytetyön tulosten mukaan juuri kirjoittamisen terapeuttiset piirteet tekevät siitä soveltuvan ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineen. Kirjoittaminen huomioi kokonaisvaltaisen identiteetin ja kytkee työelämän yhteen muun elämän kanssa. Jotta kirjoittaminen tukee ammatillista kehittymistä, tulee siihen liittää mahdollisuus käydä keskusteluja turvallisessa ryhmässä. Opinnäytetyön perusteella kirjoittaminen soveltuu hyvin työnohjauksen välineeksi ja työelämän kehittämisen tarpeisiin.