Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier

Tämän tutkimuksen aiheena on suullista kielitaitoa kehittävät tehtävät Escalier-oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka ne kehittyvät alkeellisemmalta tasolta edistyneemmälle tasolle sekä, kuinka ne vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja taitotasoja. Tutkimus sijoittuu didaktiikan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoikkaniemi, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81344
_version_ 1826225809778540544
author Hoikkaniemi, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hoikkaniemi, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hoikkaniemi, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hoikkaniemi, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena on suullista kielitaitoa kehittävät tehtävät Escalier-oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka ne kehittyvät alkeellisemmalta tasolta edistyneemmälle tasolle sekä, kuinka ne vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja taitotasoja. Tutkimus sijoittuu didaktiikan tieteenalalle ja siinä erityisesti kommunikatiiviseen lähestymistapaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia suullisia tehtäviä Escalier-oppikirjasarjassa on, ja kuinka ne kehittyvät taitotasojen mukaisesti suullisen kielitaidon kehittyessä. Tutkimuksen korpuksena on Escalier-kirjasarjan ensimmäinen ja viimeinen osa, mikä mahdollistaa tehtävien kehityksen tarkastelun parhaiten. Aineistoa analysoidaan ensin määrällisellä tutkimustavalla havainnollistamalla tilastollisesti suullisten tehtävien määrää kokonaisuudessaan ja sen jälkeen niiden määrää muihin tehtäviin verrattuna. Laadullisella sisällönanalyysilla tehtävät luokiteltiin pienempiin kategorioihin, jotta sen jälkeen oli mahdollista analysoida tarkemmin tehtäviä jokaisesta kategoriasta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, että Escalier 1 kirjassa on yhteensä 21 suullista tehtävää ja Escalier 4 puolestaan 15 tehtävää. Verrattaessa suullisten tehtävien määrää muihin tehtäviin, kävi ilmi, että näistä tehtävistä ainoastaan kulttuuri- ja kuuntelutehtäviä oli vähemmän kuin suullisia tehtäviä. Kirjallisia kielioppi- ja sanastotehtäviä oli huomattavasti enemmän kuin muita tehtäviä, eli voidaan todeta, että kirjallisesti tuotettavat tehtävät ovat tässä oppikirjasarjassa vallitsevia. Tehtävät jaettiin ensin neljään pääkategoriaan ja sitten myös seitsemään pienempään kategoriaan, jotka on nimetty tehtävänantojen mukaisesti, lukuun ottamatta yhtä kategoriaa. Lopputulos on se, että Escalier oppikirjasarjan suulliset tehtävät vastaavat hyvin oppikirjan omaa taitotasoa eli Escalier 1 kirjan tehtävät vastaavat tasoa A1 ja Escalier 4 tehtävät puolestaan tasoja A2 tai B1. Escalier kirjasarjan tehtävät kehittävät monipuolisesti oppijan suullista kielitaitoa: niin kielellisiä, sosiolingvistisiä kuin strategisia taitojakin.
first_indexed 2022-05-30T20:00:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoikkaniemi, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-30T07:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-30T07:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81344", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on suullista kielitaitoa kehitt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t Escalier-oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka ne kehittyv\u00e4t alkeellisemmalta tasolta edistyneemm\u00e4lle tasolle sek\u00e4, kuinka ne vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja taitotasoja. Tutkimus sijoittuu didaktiikan tieteenalalle ja siin\u00e4 erityisesti kommunikatiiviseen l\u00e4hestymistapaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia suullisia teht\u00e4vi\u00e4 Escalier-oppikirjasarjassa on, ja kuinka ne kehittyv\u00e4t taitotasojen mukaisesti suullisen kielitaidon kehittyess\u00e4. Tutkimuksen korpuksena on Escalier-kirjasarjan ensimm\u00e4inen ja viimeinen osa, mik\u00e4 mahdollistaa teht\u00e4vien kehityksen tarkastelun parhaiten. Aineistoa analysoidaan ensin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 tutkimustavalla havainnollistamalla tilastollisesti suullisten teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kokonaisuudessaan ja sen j\u00e4lkeen niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 muihin teht\u00e4viin verrattuna. Laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla teht\u00e4v\u00e4t luokiteltiin pienempiin kategorioihin, jotta sen j\u00e4lkeen oli mahdollista analysoida tarkemmin teht\u00e4vi\u00e4 jokaisesta kategoriasta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 Escalier 1 kirjassa on yhteens\u00e4 21 suullista teht\u00e4v\u00e4\u00e4 ja Escalier 4 puolestaan 15 teht\u00e4v\u00e4\u00e4. Verrattaessa suullisten teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 muihin teht\u00e4viin, k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 ainoastaan kulttuuri- ja kuunteluteht\u00e4vi\u00e4 oli v\u00e4hemm\u00e4n kuin suullisia teht\u00e4vi\u00e4. Kirjallisia kielioppi- ja sanastoteht\u00e4vi\u00e4 oli huomattavasti enemm\u00e4n kuin muita teht\u00e4vi\u00e4, eli voidaan todeta, ett\u00e4 kirjallisesti tuotettavat teht\u00e4v\u00e4t ovat t\u00e4ss\u00e4 oppikirjasarjassa vallitsevia. Teht\u00e4v\u00e4t jaettiin ensin nelj\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4kategoriaan ja sitten my\u00f6s seitsem\u00e4\u00e4n pienemp\u00e4\u00e4n kategoriaan, jotka on nimetty teht\u00e4v\u00e4nantojen mukaisesti, lukuun ottamatta yht\u00e4 kategoriaa. Lopputulos on se, ett\u00e4 Escalier oppikirjasarjan suulliset teht\u00e4v\u00e4t vastaavat hyvin oppikirjan omaa taitotasoa eli Escalier 1 kirjan teht\u00e4v\u00e4t vastaavat tasoa A1 ja Escalier 4 teht\u00e4v\u00e4t puolestaan tasoja A2 tai B1. Escalier kirjasarjan teht\u00e4v\u00e4t kehitt\u00e4v\u00e4t monipuolisesti oppijan suullista kielitaitoa: niin kielellisi\u00e4, sosiolingvistisi\u00e4 kuin strategisia taitojakin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-30T07:41:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-30T07:41:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la s\u00e9rie Escalier", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205302967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81344
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4773801e-689c-49a4-bd05-9018300db662\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205302967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hoikkaniemi, Vilma Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier Romaaninen filologia Romance Philology 307 didaktiikka suullinen kielitaito
title Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
title_full Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
title_fullStr Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
title_full_unstemmed Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
title_short Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
title_sort analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série escalier
title_txtP Analyse des exercices de production orale dans deux manuels de la série Escalier
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 didaktiikka suullinen kielitaito
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology didaktiikka suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81344 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302967
work_keys_str_mv AT hoikkaniemivilma analysedesexercicesdeproductionoraledansdeuxmanuelsdelaserieescalier