”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa

Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on olennainen merkitys. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme jaetun vastuun, palvelevan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Haatainen, Jenny, Kohvakka, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81339
_version_ 1826225704172257280
author Haatainen, Jenny Kohvakka, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haatainen, Jenny Kohvakka, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haatainen, Jenny Kohvakka, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haatainen, Jenny
datasource_str_mv jyx
description Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on olennainen merkitys. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme jaetun vastuun, palvelevan johtajuuden ja työhyvinvoinnin johtamisen näyttäytymistä kouluyhteisöissä sekä näiden näkökulmien yhteyttä henkilöstön tyytyväisyyteen hyvinvointityössä. Tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Kyselytutkimukseen osallistui vuoden 2020 tammikuussa 437 henkilökunnan jäsentä 48 Keski-Suomen koulusta. Analyysimenetelminä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, keskiarvotarkastelua sekä lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että kaikki johtamisen näkökulmat näyttäytyvät tärkeänä hyvinvointityölle. Etenkin jaettu vastuu oli yhteydessä henkilöstön hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen. Palveleva johtajuus selitti itsenäisesti tyytyväisyyttä itse toteutettavaan hyvinvointityöhön, kun taas työhyvinvoinnin johtaminen koulun yhteiseen työhön. Laadullisessa analyysissa korostui lisäksi resurssien merkitys hyvinvointityön johtamiseen liittyvänä seikkana. Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa kouluyhteisöjen hyvinvointia edistävän työn johtamisesta. Koko yhteisön osallistaminen työhön on keskeistä ja henkilöstön hyvinvointiin panostamisen tulee olla itsestäänselvä osa hyvinvointityön johtajuutta. Syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi hyvinvointityön johtamista tulee kuitenkin tarkastella myös kouluorganisaation rajat ylittäen.
first_indexed 2022-05-30T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Merjonen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haatainen, Jenny", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kohvakka, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-30T07:22:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-30T07:22:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81339", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kouluhyvinvointia edistet\u00e4\u00e4n Suomen peruskouluissa yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen\nvaatii kouluorganisaation yhten\u00e4isi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joissa johtajalla on olennainen\nmerkitys. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelemme jaetun vastuun, palvelevan johtajuuden ja ty\u00f6hyvinvoinnin johtamisen n\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kouluyhteis\u00f6iss\u00e4 sek\u00e4\nn\u00e4iden n\u00e4k\u00f6kulmien yhteytt\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n tyytyv\u00e4isyyteen hyvinvointity\u00f6ss\u00e4.\nTutkimus on osa Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n -hanketta. Kyselytutkimukseen osallistui vuoden 2020 tammikuussa 437 henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4 48 Keski-Suomen koulusta. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytimme teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, keskiarvotarkastelua sek\u00e4 lineaarista regressioanalyysia.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikki johtamisen n\u00e4k\u00f6kulmat n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 hyvinvointity\u00f6lle. Etenkin jaettu vastuu oli yhteydess\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n hyvinvointity\u00f6h\u00f6n tyytyv\u00e4isyyteen. Palveleva johtajuus selitti itsen\u00e4isesti tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 itse toteutettavaan hyvinvointity\u00f6h\u00f6n, kun taas ty\u00f6hyvinvoinnin johtaminen koulun yhteiseen ty\u00f6h\u00f6n. Laadullisessa analyysissa korostui lis\u00e4ksi\nresurssien merkitys hyvinvointity\u00f6n johtamiseen liittyv\u00e4n\u00e4 seikkana.\nTutkimus tarjoaa hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa kouluyhteis\u00f6jen hyvinvointia edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6n johtamisesta. Koko yhteis\u00f6n osallistaminen ty\u00f6h\u00f6n on keskeist\u00e4 ja\nhenkil\u00f6st\u00f6n hyvinvointiin panostamisen tulee olla itsest\u00e4\u00e4nselv\u00e4 osa hyvinvointity\u00f6n johtajuutta. Syvemm\u00e4n ymm\u00e4rryksen saavuttamiseksi hyvinvointity\u00f6n\njohtamista tulee kuitenkin tarkastella my\u00f6s kouluorganisaation rajat ylitt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-30T07:22:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-30T07:22:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveleva johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvoinnin johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llinen hyvinvointity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dToivoisin nykyaikaista pomoa!\u201d : johtajuus kouluyhteis\u00f6n hyvinvointia rakentamassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205302962", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81339
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b4c3237-7942-4490-b68a-2d25512d34b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205302962.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haatainen, Jenny Kohvakka, Kaisa ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa jaettu johtajuus palveleva johtajuus työhyvinvoinnin johtaminen yhteisöllinen hyvinvointityö Erityispedagogiikka Special Education 101 johtajuus johtaminen hyvinvointi työhyvinvointi työyhteisöt henkilöstö koulut
title ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
title_full ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
title_fullStr ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
title_full_unstemmed ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
title_short ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!”
title_sort toivoisin nykyaikaista pomoa johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
title_sub johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
title_txtP ”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
topic jaettu johtajuus palveleva johtajuus työhyvinvoinnin johtaminen yhteisöllinen hyvinvointityö Erityispedagogiikka Special Education 101 johtajuus johtaminen hyvinvointi työhyvinvointi työyhteisöt henkilöstö koulut
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education henkilöstö hyvinvointi jaettu johtajuus johtajuus johtaminen koulut palveleva johtajuus työhyvinvoinnin johtaminen työhyvinvointi työyhteisöt yhteisöllinen hyvinvointityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81339 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302962
work_keys_str_mv AT haatainenjenny toivoisinnykyaikaistapomoajohtajuuskouluyhteisönhyvinvointiarakentamassa