”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa

Aiheena tutkielmassa oli kielikylpyopetus ja siinä tapahtuva vuorovaikutus. Kielikylpy on laaja ja pitkäkestoinen opetusohjelma, jossa suuri osa opetuksesta tapahtuu muulla kuin oppilaan äidinkielellä. Tutkin suomenkielistä kielikylpyohjelmaa, jota tarjotaan äidinkielenään ruotsia puhuville lapsille...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tentke, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81337
_version_ 1826225713472077824
author Tentke, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tentke, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tentke, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tentke, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Aiheena tutkielmassa oli kielikylpyopetus ja siinä tapahtuva vuorovaikutus. Kielikylpy on laaja ja pitkäkestoinen opetusohjelma, jossa suuri osa opetuksesta tapahtuu muulla kuin oppilaan äidinkielellä. Tutkin suomenkielistä kielikylpyohjelmaa, jota tarjotaan äidinkielenään ruotsia puhuville lapsille. Vuorovaikutustutkimus painottui kielelliseen vuorovaikutukseen, jota kielikylpyopetuksessa hyödynnetään paljon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kielikylpyvuorovaikutukselle ominaisia piirteitä sekä oppilaiden ja opettajien tapoja kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa. Kuinka vieraskielinen opetus vaikuttaa oppilaiden vuorovaikutustaitoihin? Entä onnistuuko itsensä ilmaiseminen ja kommunikointi myös kielikylpykielellä? Ilmaisevatko oppilaat ajatuksiaan ja tunteitaan molemmilla kielillä, sekä kielikylpykielellä että äidinkielellään? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuonna 2021. Tutkimustapana oli lyhytkestoinen observointitutkimus koululla. Viikon aikana observoitiin kolmen eri kielikylpyryhmän oppitunteja. Observoimalla kerätty tutkimusaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempaan kielikylpytutkimukseen ja -kirjallisuuteen. Opettajat pitivät kiinni yksikielisestä identiteetistä kaikissa vuorovaikutustilanteissa oppilaiden keskuudessa, mutta oppilaiden kielten käyttö oli vapaamuotoisempaa. Kielet vaihtelivat ja sekoittuivat oppilaiden keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa äidinkielen ja kielikylpykielen välillä. Opettajilla oli useita eri tapoja, joilla he pyrkivät saamaan kielikylpykielisestä opetuksesta ja vuorovaikutuksesta sujuvaa, vastavuoroista sekä ymmärrettävää. Tutkimuksen keskeisenä antina saatiin lisää konkreettista tietoa kielikylvystä.
first_indexed 2022-05-30T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tentke, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-30T06:26:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-30T06:26:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aiheena tutkielmassa oli kielikylpyopetus ja siin\u00e4 tapahtuva vuorovaikutus. Kielikylpy on laaja ja pitk\u00e4kestoinen opetusohjelma, jossa suuri osa opetuksesta tapahtuu muulla kuin oppilaan \u00e4idinkielell\u00e4. Tutkin suomenkielist\u00e4 kielikylpyohjelmaa, jota tarjotaan \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n ruotsia puhuville lapsille. Vuorovaikutustutkimus painottui kielelliseen vuorovaikutukseen, jota kielikylpyopetuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n paljon.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kielikylpyvuorovaikutukselle ominaisia piirteit\u00e4 sek\u00e4 oppilaiden ja opettajien tapoja kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa. Kuinka vieraskielinen opetus vaikuttaa oppilaiden vuorovaikutustaitoihin? Ent\u00e4 onnistuuko itsens\u00e4 ilmaiseminen ja kommunikointi my\u00f6s kielikylpykielell\u00e4? Ilmaisevatko oppilaat ajatuksiaan ja tunteitaan molemmilla kielill\u00e4, sek\u00e4 kielikylpykielell\u00e4 ett\u00e4 \u00e4idinkielell\u00e4\u00e4n?\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuonna 2021. Tutkimustapana oli lyhytkestoinen observointitutkimus koululla. Viikon aikana observoitiin kolmen eri kielikylpyryhm\u00e4n oppitunteja. Observoimalla ker\u00e4tty tutkimusaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempaan kielikylpytutkimukseen ja -kirjallisuuteen. Opettajat pitiv\u00e4t kiinni yksikielisest\u00e4 identiteetist\u00e4 kaikissa vuorovaikutustilanteissa oppilaiden keskuudessa, mutta oppilaiden kielten k\u00e4ytt\u00f6 oli vapaamuotoisempaa. Kielet vaihtelivat ja sekoittuivat oppilaiden keskin\u00e4isiss\u00e4 vuorovaikutustilanteissa \u00e4idinkielen ja kielikylpykielen v\u00e4lill\u00e4. Opettajilla oli useita eri tapoja, joilla he pyrkiv\u00e4t saamaan kielikylpykielisest\u00e4 opetuksesta ja vuorovaikutuksesta sujuvaa, vastavuoroista sek\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 antina saatiin lis\u00e4\u00e4 konkreettista tietoa kielikylvyst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-30T06:26:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-30T06:26:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomenkielinen kielikylpy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielikylpyopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJohanna, onko sin\u00e4 p\u00e5 Tiktok? Se on roligt!\u201d : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisess\u00e4 kielikylpyopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205302960", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikylpy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81337
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a60ea15-1dcc-433b-bbf7-c7d691b2531e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205302960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tentke, Johanna ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa suomenkielinen kielikylpy kielikylpyopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielikylpy vuorovaikutus opetus kielellinen vuorovaikutus kieli ja kielet vieraskielinen opetus
title ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
title_full ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
title_fullStr ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
title_full_unstemmed ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
title_short ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!”
title_sort johanna onko sinä på tiktok se on roligt vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
title_sub vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
title_txtP ”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
topic suomenkielinen kielikylpy kielikylpyopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielikylpy vuorovaikutus opetus kielellinen vuorovaikutus kieli ja kielet vieraskielinen opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielellinen vuorovaikutus kieli ja kielet kielikylpy kielikylpyopetus opetus suomenkielinen kielikylpy vieraskielinen opetus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81337 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302960
work_keys_str_mv AT tentkejohanna johannaonkosinäpåtiktokseonroligtvuorovaikutuksenmoninaisuussuomenkielisessäkielik