Uusien samuraiden tie bushido-aate Meiji-restauraation (1868-1912) keskiössä

Japani oli suuressa yhteiskunnallisessa ja historiallisessa muutoksessa 1800-luvun puolivälissä ja tätä murrosta kutsuttiin Mieji-restauraatioksi, joka päättyi Meiji-keisarin kuolemaan vuonna 1912. Meiji-restauraation aikana diskurssit “Japanin sielusta ja vanhasta samuraiperinteestä” alkoivat noust...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vieno, Niklas
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81333
Kuvaus
Yhteenveto:Japani oli suuressa yhteiskunnallisessa ja historiallisessa muutoksessa 1800-luvun puolivälissä ja tätä murrosta kutsuttiin Mieji-restauraatioksi, joka päättyi Meiji-keisarin kuolemaan vuonna 1912. Meiji-restauraation aikana diskurssit “Japanin sielusta ja vanhasta samuraiperinteestä” alkoivat nousta esille Japanissa ja sen ulkopuolella, vaikka vanha samurailuokka itsessään menetti vähitellen valtansa restauraation aikana. Bushido on se käsite, jolla tätä laaja-alaista käsitystä Japanin historiallisesta perinteestä kuvailtiin: bushido suorana käännöksenä tarkoittaakin "soturin tietä". Käsittelen tutkimuksessani bushido-aatetta yleisesti, sekä sen nousua "kansalliseksi ideologiaksi" Meiji-restauraation aikana. Vastaan myös hyvin olennaiseen tutkimuskysymykseen bushidon historiallisesta alkuperästä: Oliko bushido moderni konstruktio tai pitkään historialliseen perinteeseen pohjautuva traditio. Käsittelen tutkimuksessani myös länsimaiden vaikutteita ja reaktioita bushidoon yleisellä tasolla. Otan tarkempaan tarkasteluun bushido-aatteen kannalta hyvin merkittävän henkilön, kenraali Maresuke Nogin, ja häneen liittyvän diskurssin bushidon ideaalien ja käytäntöjen osalta.