Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille

Asiakaslähtöinen fysioterapia koostuu useasta eri osasta, alkaen turvallisen vuorovaikutuksen luomisesta ja jatkuen jokaisessa kuntoutuksen vaiheessa. Kliininen päättelykyky on taito, mihin sisältyvät kriittinen ajattelu, metakognitio ja tiedon jäsentely sekä sen kerääminen. Fysioterapeuttiopiskelij...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kantola, Kristiina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81326
_version_ 1826225693385555968
author Kantola, Kristiina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kantola, Kristiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kantola, Kristiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kantola, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Asiakaslähtöinen fysioterapia koostuu useasta eri osasta, alkaen turvallisen vuorovaikutuksen luomisesta ja jatkuen jokaisessa kuntoutuksen vaiheessa. Kliininen päättelykyky on taito, mihin sisältyvät kriittinen ajattelu, metakognitio ja tiedon jäsentely sekä sen kerääminen. Fysioterapeuttiopiskelijoiden ydinosaamista on selvitetty vuosina 2017 ja 2018 kyselylomakkeen avulla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi fysioterapeuttiopiskelijat arvioivat osaamisensa asiakaslähtöisessä fysioterapiassa, sisältäen fysioterapian suunnittelun ja ohjauksen sekä kliinisessä päättelykyvyssä. Tutkimus on tehty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Suomen Fysioterapeutit ry:n kanssa. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselyllä (likert 1-5) Suomen fysioterapeutit ry:n opiskelijajäseniltä (N=198). Tämän tutkimuksen aineistona hyödynnettiin kyselystä 29 väittämää, jotka liittyivät asiakaslähtöiseen fysioterapiaprosessiin sekä kliiniseen päättelykykyyn. Analyysi toteutettiin IBM SPSS -ohjelmalla hyödyntäen χ²-, Kruskall-Wallisin-, Mann-Whitneyn-sekä Studentin t -testejä. Tilastollisen merkitsevyyden rajana pidettiin p<0.05. Fysioterapeuttiopiskelijat arvioivat osaamisensa keskimäärin hyväksi asiakaslähtöisyydessä, fysioterapian suunnittelussa, fysioterapian ohjauksessa sekä kliinisessä päättelykyvyssä. Arvioitu osaaminen nousi koulutuksen edetessä lineaarisesti fysioterapian suunnittelussa ja ohjauksessa sekä kliinisessä päättelykyvyssä mutta ei osaamisessa asiakaslähtöisessä kohtaamisessa. Tilastollisesti merkitseviä eroja (p<0.05) löytyi asiakaslähtöisen kohtaamisen osaamisessa sekä fysioterapian suunnitteluosaamisessa opintojen eri vaiheella olevien opiskelijoiden välillä, missä yli 180 opintopistettä suorittaneet opiskelijat arvioivat osaamisensa parhaimmaksi. Fysioterapian suunnittelun osaamisessa opiskelijoiden arvio osaamisesta näyttäytyi hieman muita osaamisalueita heikompana kaikilla taustatekijäryhmillä. Erityisesti psykososiaalisten tekijöiden huomioiminen oli haastavaa. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden osaaminen kehittyy koulutuksen aikana eikä iällä tai sukupuolella ole merkittävää vaikutusta osaamiseen. Fysioterapeuttien koulutuksessa psykososiaalisten tekijöiden opettamisen lisäämisestä saattaisi olla hyötyä. Tulevaisuudessa laadullisessa tutkimuksella saataisiin arvokasta lisätietoa, erityisesti asiakaslähtöisyydestä, eri opintojen vaiheessa olevien opiskelijoiden osaamisesta käsitysten ja kokemusten muodossa. Patient-centred approach in physiotherapy involves many parts from safe communication continuing through rehabilitation in every steps. Clinical reasoning is competence, which involves critical thinking, metacognition, collecting and parsing data. Core competencies of physiotherapy students has researched in 2017 and 2018 with survey. Purpose of this study was to investigate how physiotherapy students evaluate their know-how in patient-centred physiotherapy, which includes planning and education, and clinical reasoning. Research is done with University of Jyväskylä and Finnish Association of Physiotherapy (FAP). Data was collected with the structured survey (likert 1-5) from student members (N=198) of FAP. In this study 29 statements were utilized related to patient-centredness and clinical reasoning. Data was analysed with IBM SPSS 26 by using descriptive statistics and χ²-, Kruskall-Wallis-, Mann-Whitney and Student t-test. Statistical significance was defined with p<0.05. Physiotherapy students evaluated their skills in patient-centred approach in physiotherapy and in clinical reasoning mainly good. Skills showed a linear progression during the education in the planning and guidance of physiotherapy and in clinical reasoning but not in the patient-centred encounter. Statistically significant differences were found between different groups of studying phase in competence in patient-centred encounter and planning of physiotherapy. Students, who had completed more than 180 ECTS evaluated their skills as statistically significantly better. Skills in planning of physiotherapy appeared a bit lower in every underlying factor group than in the other competence fields. Especially acknowledge of psychosocial factors revealed challenging. The results of this thesis showed that physiotherapy students’ skills develop during the education but neither gender nor age affect significantly. Increasing the teaching of the psychosocial factors in the education of the physiotherapist could be beneficial. In the future qualitative studies could give more valuable information about students’ conceptions and experiences, especially about patient-centred approach of the students studying different phases of the physiotherapy education.
first_indexed 2024-09-11T08:51:43Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sj\u00f6gren, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpi, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kantola, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T11:41:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T11:41:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakasl\u00e4ht\u00f6inen fysioterapia koostuu useasta eri osasta, alkaen turvallisen vuorovaikutuksen luomisesta ja jatkuen jokaisessa kuntoutuksen vaiheessa. Kliininen p\u00e4\u00e4ttelykyky on taito, mihin sis\u00e4ltyv\u00e4t kriittinen ajattelu, metakognitio ja tiedon j\u00e4sentely sek\u00e4 sen ker\u00e4\u00e4minen. Fysioterapeuttiopiskelijoiden ydinosaamista on selvitetty vuosina 2017 ja 2018 kyselylomakkeen avulla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaiseksi fysioterapeuttiopiskelijat arvioivat osaamisensa asiakasl\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 fysioterapiassa, sis\u00e4lt\u00e4en fysioterapian suunnittelun ja ohjauksen sek\u00e4 kliinisess\u00e4 p\u00e4\u00e4ttelykyvyss\u00e4. Tutkimus on tehty yhteisty\u00f6ss\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Suomen Fysioterapeutit ry:n kanssa.\nAineisto ker\u00e4ttiin strukturoidulla kyselyll\u00e4 (likert 1-5) Suomen fysioterapeutit ry:n opiskelijaj\u00e4senilt\u00e4 (N=198). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona hy\u00f6dynnettiin kyselyst\u00e4 29 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t asiakasl\u00e4ht\u00f6iseen fysioterapiaprosessiin sek\u00e4 kliiniseen p\u00e4\u00e4ttelykykyyn. Analyysi toteutettiin IBM SPSS -ohjelmalla hy\u00f6dynt\u00e4en \u03c7\u00b2-, Kruskall-Wallisin-, Mann-Whitneyn-sek\u00e4 Studentin t -testej\u00e4. Tilastollisen merkitsevyyden rajana pidettiin p<0.05.\nFysioterapeuttiopiskelijat arvioivat osaamisensa keskim\u00e4\u00e4rin hyv\u00e4ksi asiakasl\u00e4ht\u00f6isyydess\u00e4, fysioterapian suunnittelussa, fysioterapian ohjauksessa sek\u00e4 kliinisess\u00e4 p\u00e4\u00e4ttelykyvyss\u00e4. Arvioitu osaaminen nousi koulutuksen edetess\u00e4 lineaarisesti fysioterapian suunnittelussa ja ohjauksessa sek\u00e4 kliinisess\u00e4 p\u00e4\u00e4ttelykyvyss\u00e4 mutta ei osaamisessa asiakasl\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 kohtaamisessa. Tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja (p<0.05) l\u00f6ytyi asiakasl\u00e4ht\u00f6isen kohtaamisen osaamisessa sek\u00e4 fysioterapian suunnitteluosaamisessa opintojen eri vaiheella olevien opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4, miss\u00e4 yli 180 opintopistett\u00e4 suorittaneet opiskelijat arvioivat osaamisensa parhaimmaksi. Fysioterapian suunnittelun osaamisessa opiskelijoiden arvio osaamisesta n\u00e4ytt\u00e4ytyi hieman muita osaamisalueita heikompana kaikilla taustatekij\u00e4ryhmill\u00e4. Erityisesti psykososiaalisten tekij\u00f6iden huomioiminen oli haastavaa.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijoiden osaaminen kehittyy koulutuksen aikana eik\u00e4 i\u00e4ll\u00e4 tai sukupuolella ole merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta osaamiseen. Fysioterapeuttien koulutuksessa psykososiaalisten tekij\u00f6iden opettamisen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 saattaisi olla hy\u00f6ty\u00e4. Tulevaisuudessa laadullisessa tutkimuksella saataisiin arvokasta lis\u00e4tietoa, erityisesti asiakasl\u00e4ht\u00f6isyydest\u00e4, eri opintojen vaiheessa olevien opiskelijoiden osaamisesta k\u00e4sitysten ja kokemusten muodossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Patient-centred approach in physiotherapy involves many parts from safe communication continuing through rehabilitation in every steps. Clinical reasoning is competence, which involves critical thinking, metacognition, collecting and parsing data. Core competencies of physiotherapy students has researched in 2017 and 2018 with survey. Purpose of this study was to investigate how physiotherapy students evaluate their know-how in patient-centred physiotherapy, which includes planning and education, and clinical reasoning. Research is done with University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 and Finnish Association of Physiotherapy (FAP). \nData was collected with the structured survey (likert 1-5) from student members (N=198) of FAP. In this study 29 statements were utilized related to patient-centredness and clinical reasoning. Data was analysed with IBM SPSS 26 by using descriptive statistics and \u03c7\u00b2-, Kruskall-Wallis-, Mann-Whitney and Student t-test. Statistical significance was defined with p<0.05. \nPhysiotherapy students evaluated their skills in patient-centred approach in physiotherapy and in clinical reasoning mainly good. Skills showed a linear progression during the education in the planning and guidance of physiotherapy and in clinical reasoning but not in the patient-centred encounter. Statistically significant differences were found between different groups of studying phase in competence in patient-centred encounter and planning of physiotherapy. Students, who had completed more than 180 ECTS evaluated their skills as statistically significantly better. Skills in planning of physiotherapy appeared a bit lower in every underlying factor group than in the other competence fields. Especially acknowledge of psychosocial factors revealed challenging. \nThe results of this thesis showed that physiotherapy students\u2019 skills develop during the education but neither gender nor age affect significantly. Increasing the teaching of the psychosocial factors in the education of the physiotherapist could be beneficial. In the future qualitative studies could give more valuable information about students\u2019 conceptions and experiences, especially about patient-centred approach of the students studying different phases of the physiotherapy education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T11:41:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T11:41:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kliininen p\u00e4\u00e4ttelykyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakasl\u00e4ht\u00f6inen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sek\u00e4 kliinisen p\u00e4\u00e4ttelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272949", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ydinosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81326
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kantola, Kristiina Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille kliininen päättelykyky Fysioterapia Physiotherapy 50422 ydinosaaminen fysioterapia opiskelijat osaaminen asiakaslähtöisyys
title Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
title_full Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
title_fullStr Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
title_full_unstemmed Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
title_short Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen
title_sort fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
title_sub kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
title_txtP Fysioterapeuttiopiskelijoiden asiakaslähtöinen suunnittelu- ja ohjausosaaminen sekä kliinisen päättelykyvyn osaaminen : kyselytutkimus fysioterapeuttiopiskelijoille
topic kliininen päättelykyky Fysioterapia Physiotherapy 50422 ydinosaaminen fysioterapia opiskelijat osaaminen asiakaslähtöisyys
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy asiakaslähtöisyys fysioterapia kliininen päättelykyky opiskelijat osaaminen ydinosaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81326 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272949
work_keys_str_mv AT kantolakristiina fysioterapeuttiopiskelijoidenasiakaslähtöinensuunnittelujaohjausosaaminensekäkl