Multilingual pedagogy in Finnish education an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä

Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisillä o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pasanen, Sara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81325
_version_ 1826225789617569792
author Pasanen, Sara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pasanen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pasanen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pasanen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan nähdä niin voimavarana kuin myös yksilön vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden määrä on lisääntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisillä opettajaopiskelijoilla on liittää omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa monikielisyyttä sekä kielitietoisuutta. Tutkimukseni tarkastelee Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus: 2014) monikielisen pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi tutkin millaisia valmiuksia opettajaopiskelijoille mahdollisesti annetaan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkin eritoten, miten monikielisyyden sekä kielitietoisuuden käsitteet tuodaan esille perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, 2014) sisällöissä, sekä miten monikielinen pedagogiikka on läsnä opettajankoulutuksen sisällöissä. Aineiston analyysi noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita, joten keskityn tutkimuksessani havainnoimaan aineistosta nousevia erilaisia ilmiöitä sekä niiden välisiä merkityksiä. Tutkielmani tulokset osoittavat monikielisen pedagogiikan olevan yksi keskeisimpiä sisältöjä nykyisessä perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivistä. Kuitenkin, jotta nämä asiat tulisivat laajemmin tietoisuuteen, tarvittaisiin opettajien yhteistyötä sekä laajamittaista rakenteiden muutosta yhteiskunnallisella tasolla.
first_indexed 2022-05-27T20:02:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iikkanen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T10:57:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T10:57:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81325", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisoituvassa maailmassa monikielisyys voidaan n\u00e4hd\u00e4 niin voimavarana kuin my\u00f6s yksil\u00f6n vahvuutena ja monipuolisena resurssina. Maahanmuuton ansiosta monikielisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt Suomen kouluissa. Kysymys kuuluukin, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajilla eli nykyisill\u00e4 opettajaopiskelijoilla on liitt\u00e4\u00e4 omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa monikielisyytt\u00e4 sek\u00e4 kielitietoisuutta.\nTutkimukseni tarkastelee Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus: 2014) monikielisen pedagogiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkin millaisia valmiuksia opettajaopiskelijoille mahdollisesti annetaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkin eritoten, miten monikielisyyden sek\u00e4 kielitietoisuuden k\u00e4sitteet tuodaan esille perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, 2014) sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4, sek\u00e4 miten monikielinen pedagogiikka on l\u00e4sn\u00e4 opettajankoulutuksen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Aineiston analyysi noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita, joten keskityn tutkimuksessani havainnoimaan aineistosta nousevia erilaisia ilmi\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 niiden v\u00e4lisi\u00e4 merkityksi\u00e4. \n\nTutkielmani tulokset osoittavat monikielisen pedagogiikan olevan yksi keskeisimpi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 nykyisess\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelmassa sek\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivist\u00e4. Kuitenkin, jotta n\u00e4m\u00e4 asiat tulisivat laajemmin tietoisuuteen, tarvittaisiin opettajien yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 laajamittaista rakenteiden muutosta yhteiskunnallisella tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T10:57:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T10:57:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language awareness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "curriculum", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilingual pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272948", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "curricula", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81325
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc2dcc09-5b7e-4316-9abc-8e651c41a60b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205272948.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Sara Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä language awareness curriculum teacher education multilingual pedagogy Englannin kieli English 301 monikielisyys opettajankoulutus opettajat opetussuunnitelmat multilingualism teacher training teachers curricula
title Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
title_full Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
title_fullStr Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
title_full_unstemmed Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
title_short Multilingual pedagogy in Finnish education
title_sort multilingual pedagogy in finnish education an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the university of jyväskylä
title_sub an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
title_txtP Multilingual pedagogy in Finnish education : an analysis of the national core curriculum for basic education and teacher education in the University of Jyväskylä
topic language awareness curriculum teacher education multilingual pedagogy Englannin kieli English 301 monikielisyys opettajankoulutus opettajat opetussuunnitelmat multilingualism teacher training teachers curricula
topic_facet 301 Englannin kieli English curricula curriculum language awareness monikielisyys multilingual pedagogy multilingualism opettajankoulutus opettajat opetussuunnitelmat teacher education teacher training teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81325 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272948
work_keys_str_mv AT pasanensara multilingualpedagogyinfinnisheducationananalysisofthenationalcorecurriculumforbasice