Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden täyttymistä työssä. Lisäksi tutkittiin, miten psykologisten perustarpeiden työssä t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sertti, Henri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81322
_version_ 1826225702419038208
author Sertti, Henri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sertti, Henri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sertti, Henri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sertti, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden täyttymistä työssä. Lisäksi tutkittiin, miten psykologisten perustarpeiden työssä täyttyminen on yhteydessä hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen. Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2020 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS Statistics 28 -ohjelmaa. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatioita, yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA) sekä hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksen perusteella rehtorit olivat muita henkilöstöryhmiä tyytyväisempiä koulussaan toteutettuun hyvinvointityöhön. Henkilöstöryhmien havaittiin eroavan toisistaan psykologisten perustarpeiden osalta. Koulun koon sekä autonomian ja yhteenkuuluvuuden täyttymisen havaittiin selittävän hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa koulussa. Hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa työssä selittivät autonomian ja kompetenssin täyttyminen. Tulosten perusteella kaikkien koulun henkilöstöryhmien näkökulmat ja tarpeet on olennaista huomioida hyvinvoivaa kouluyhteisöä kehitettäessä. Erityisesti koulunkäynninohjaajien autonomian ja yhteenkuuluvuuden tukemiseen tulisi panostaa koulujen työyhteisöissä. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä henkilökunnan hyvinvoinnin merkityksestä laadukkaan hyvinvointityön toteuttamisessa. Asiasanat: psykologiset perustarpeet, hyvinvointityö, työhyvinvointi
first_indexed 2022-05-27T20:02:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sertti, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T10:50:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T10:50:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81322", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten tyytyv\u00e4isi\u00e4 koulun eri henkil\u00f6st\u00f6ryhm\u00e4t ovat hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden t\u00e4yttymist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten psykologisten perustarpeiden ty\u00f6ss\u00e4 t\u00e4yttyminen on yhteydess\u00e4 hyvinvointity\u00f6h\u00f6n tyytyv\u00e4isyyteen. \n\nTutkimus on toteutettu osana Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n -hanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin alkuvuodesta 2020 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 437 henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en SPSS Statistics 28 -ohjelmaa. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatioita, yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA) sek\u00e4 hierarkkista regressioanalyysia. \n\nTutkimuksen perusteella rehtorit olivat muita henkil\u00f6st\u00f6ryhmi\u00e4 tyytyv\u00e4isempi\u00e4 koulussaan toteutettuun hyvinvointity\u00f6h\u00f6n. Henkil\u00f6st\u00f6ryhmien havaittiin eroavan toisistaan psykologisten perustarpeiden osalta. Koulun koon sek\u00e4 autonomian ja yhteenkuuluvuuden t\u00e4yttymisen havaittiin selitt\u00e4v\u00e4n hyvinvointity\u00f6h\u00f6n tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 omassa koulussa. Hyvinvointity\u00f6h\u00f6n tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 omassa ty\u00f6ss\u00e4 selittiv\u00e4t autonomian ja kompetenssin t\u00e4yttyminen. \n\nTulosten perusteella kaikkien koulun henkil\u00f6st\u00f6ryhmien n\u00e4k\u00f6kulmat ja tarpeet on olennaista huomioida hyvinvoivaa kouluyhteis\u00f6\u00e4 kehitett\u00e4ess\u00e4. Erityisesti koulunk\u00e4ynninohjaajien autonomian ja yhteenkuuluvuuden tukemiseen tulisi panostaa koulujen ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 henkil\u00f6kunnan hyvinvoinnin merkityksest\u00e4 laadukkaan hyvinvointity\u00f6n toteuttamisessa.\n\nAsiasanat: psykologiset perustarpeet, hyvinvointity\u00f6, ty\u00f6hyvinvointi", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T10:50:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T10:50:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologiset perustarpeet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologiset perustarpeet koulujen ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 sek\u00e4 niiden yhteys hyvinvointity\u00f6h\u00f6n", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272945", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81322
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8505e5db-c5e1-44ec-8d9e-fed75ad91357\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205272945.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sertti, Henri Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön hyvinvointityö psykologiset perustarpeet Erityispedagogiikka Special Education 101 työhyvinvointi työyhteisöt koulut henkilöstö
title Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
title_full Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
title_fullStr Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
title_full_unstemmed Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
title_short Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
title_sort psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
title_txtP Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
topic hyvinvointityö psykologiset perustarpeet Erityispedagogiikka Special Education 101 työhyvinvointi työyhteisöt koulut henkilöstö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education henkilöstö hyvinvointityö koulut psykologiset perustarpeet työhyvinvointi työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81322 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272945
work_keys_str_mv AT serttihenri psykologisetperustarpeetkoulujentyöyhteisöissäsekäniidenyhteyshyvinvointityöhön