Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning

Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen kannalta potentiaalisia alustoja, sillä ne usein sisältävät kielellisiä sisält...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aho, Tuuli
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81321
_version_ 1826225813731672064
author Aho, Tuuli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aho, Tuuli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aho, Tuuli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aho, Tuuli
datasource_str_mv jyx
description Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen kannalta potentiaalisia alustoja, sillä ne usein sisältävät kielellisiä sisältöjä. Tutkimukseni onkin tarkoitus lisätä tietoa etenkin simulaatiokategoriaan kuuluvien pelien potentiaalista kielenoppimisessa. Tavoitteena on analysoida tarkemmin ottaen elämäsimulaatiokategoriaan kuuluvan The Sims 4- pelin ominaisuuksia ja selvittää, miten ne voisivat edistää kielenoppimista. Tutkimuksen ainestonkeruussa pelikokemukseni pohjalta muodostunutta muistiinpanojen ja kuvankaappausten kokonaisuutta analysoidaan affordance-käsitteen (affordanssi, mahdollisuus), kielenoppimisen eri aspektien, sekä näiden kategorisoinnin kautta. Aineiston keräyksessä edetään kirjallisuudesta sovellettujen askeleiden mukaan, vastaten niiden asettamiin kysymyksiin pelin sisältöjen kautta. Tutkittavia sisältöjä ovat muun muassa pelin säännöt, mekaniikat, tarinankerronta, tavoitteet sekä vieraan kielen käyttömahdollisuudet. Tutkimuksen keskeinen lopputulos oli, että tarkasteltava peli tarjoaa mahdollisuuden kielenoppimiseen sisältöjensä avulla. Mekaniikat kuten hahmon ja maailman kustomointi saattavat tukea kielenoppimista, samoin kuin valintojen teon luoma osallisuuden tunne, erilaiset ilmoitusponnahdusikkunat sekä kuvaukset. Myöskin pelin hahmojen kanssa käytävä vuorovaikutus sekä sisältöjen kontekstuaalinen kielellinen sisältö ovat mahdollisia kielen oppimisen edistäjiä. Toinen keskeinen lopputulos oli, että varsinkin lukeminen ja kirjoittaminen ovat kielenoppimisen aspekteja, joita pelin avulla on mahdollista kehittää. Sen sijaan kuunteleminen ja kielioppi olivat vähäpätöisessä roolissa, ja puhumista yksinpeliin ei sisälly lainkaan. Huomattavaa tutkimuksessa onkin siis se, että The Sims 4 sisältää potentiaalia luoda englantia vieraana kielenä opiskeleville alustan kielen oppimiselle ja kehittämiselle sisältämiensä affordanssien kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho, Tuuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T10:31:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T10:31:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81321", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isen kehityksen my\u00f6t\u00e4 laajentanut ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin ja mill\u00e4 alustoilla kielt\u00e4 on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen kannalta potentiaalisia alustoja, sill\u00e4 ne usein sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t kielellisi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Tutkimukseni onkin tarkoitus lis\u00e4t\u00e4 tietoa etenkin simulaatiokategoriaan kuuluvien pelien potentiaalista kielenoppimisessa. Tavoitteena on analysoida tarkemmin ottaen el\u00e4m\u00e4simulaatiokategoriaan kuuluvan The Sims 4- pelin ominaisuuksia ja selvitt\u00e4\u00e4, miten ne voisivat edist\u00e4\u00e4 kielenoppimista.\nTutkimuksen ainestonkeruussa pelikokemukseni pohjalta muodostunutta muistiinpanojen ja kuvankaappausten kokonaisuutta analysoidaan affordance-k\u00e4sitteen (affordanssi, mahdollisuus), kielenoppimisen eri aspektien, sek\u00e4 n\u00e4iden kategorisoinnin kautta. Aineiston ker\u00e4yksess\u00e4 edet\u00e4\u00e4n kirjallisuudesta sovellettujen askeleiden mukaan, vastaten niiden asettamiin kysymyksiin pelin sis\u00e4lt\u00f6jen kautta. Tutkittavia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ovat muun muassa pelin s\u00e4\u00e4nn\u00f6t, mekaniikat, tarinankerronta, tavoitteet sek\u00e4 vieraan kielen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuudet. \nTutkimuksen keskeinen lopputulos oli, ett\u00e4 tarkasteltava peli tarjoaa mahdollisuuden kielenoppimiseen sis\u00e4lt\u00f6jens\u00e4 avulla. Mekaniikat kuten hahmon ja maailman kustomointi saattavat tukea kielenoppimista, samoin kuin valintojen teon luoma osallisuuden tunne, erilaiset ilmoitusponnahdusikkunat sek\u00e4 kuvaukset. My\u00f6skin pelin hahmojen kanssa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4 vuorovaikutus sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6jen kontekstuaalinen kielellinen sis\u00e4lt\u00f6 ovat mahdollisia kielen oppimisen edist\u00e4ji\u00e4. Toinen keskeinen lopputulos oli, ett\u00e4 varsinkin lukeminen ja kirjoittaminen ovat kielenoppimisen aspekteja, joita pelin avulla on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4. Sen sijaan kuunteleminen ja kielioppi olivat v\u00e4h\u00e4p\u00e4t\u00f6isess\u00e4 roolissa, ja puhumista yksinpeliin ei sis\u00e4lly lainkaan. Huomattavaa tutkimuksessa onkin siis se, ett\u00e4 The Sims 4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 potentiaalia luoda englantia vieraana kielen\u00e4 opiskeleville alustan kielen oppimiselle ja kehitt\u00e4miselle sis\u00e4lt\u00e4miens\u00e4 affordanssien kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T10:31:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T10:31:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simulation games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CALL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "The Sims 4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272944", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81321
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67f878fc-e7d2-4188-b146-601b5c5933e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205272944.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aho, Tuuli Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning simulation games CALL language proficiency The Sims 4 EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli digitaaliset pelit videopelit kieli ja kielet tietokonepelit oppiminen kielen oppiminen opetus pelit English language digital games video games languages computer games learning language learning teaching and instruction games
title Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
title_full Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
title_fullStr Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
title_full_unstemmed Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
title_short Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
title_sort potential of the sims 4 video game for english as a foreign language learning
title_txtP Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
topic simulation games CALL language proficiency The Sims 4 EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli digitaaliset pelit videopelit kieli ja kielet tietokonepelit oppiminen kielen oppiminen opetus pelit English language digital games video games languages computer games learning language learning teaching and instruction games
topic_facet 301 CALL EFL Englannin kieli English English language The Sims 4 computer games digitaaliset pelit digital games englannin kieli games kielen oppiminen kieli ja kielet language learning language proficiency languages learning opetus oppiminen pelit simulation games teaching and instruction tietokonepelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81321 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272944
work_keys_str_mv AT ahotuuli potentialofthesims4videogameforenglishasaforeignlanguagelearning