Korona-ajan merkityksiä päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvoinnille

Tämän tutkimuksen aiheena oli päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvointi korona-aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin esihenkilöt kuvailevat koronan merkityksiä työhyvinvoinnillensa ja eroavatko heidän vastauksensa toisistaan. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehto, Lumi, Koskela, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81312
Description
Summary:Tämän tutkimuksen aiheena oli päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvointi korona-aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin esihenkilöt kuvailevat koronan merkityksiä työhyvinvoinnillensa ja eroavatko heidän vastauksensa toisistaan. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä Webropolkyselylomakkeella viidestätoista Suomen maakunnasta 32 satunnaisotannalla valikoituneelta päiväkodin esihenkilöltä loppuvuodesta 2021. Kyselyn laadinnassa hyödynnettiin Miten Suomi voi? -kyselytutkimusta, jossa tarkasteltiin työhyvinvointia työn imun, työuupumuksen ja työssä tylsistymisen kautta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustuloksista nousi esille, kuinka korona-ajalla oli ollut sekä fyysisiä että psykososiaalisia vaikutuksia päiväkodin esihenkilöiden työhyvinvoinnille. Työhyvinvoinnin kuvattiin pääsääntöisesti heikentyneen ja työn tekemisen muuttuneen kuormittavammaksi. Koronan kuvattiin myös tuoneen joitain positiivisia vaikutuksia työhyvinvointiin, kuten uudenlaisia työn tekemisen tapoja ja ajan säästyminen työpaikkasiirtymien puuttuessa. Päiväkodin esihenkilöiden vastaukset erosivat toisistaan kaikilla työhyvinvoinnin osaalueilla. Koronan koettiin vaikuttaneen esihenkilöiden työhyvinvointiin silti kuormittavasti. Tutkimuksemme erityispiirteenä oli otantamme rajaaminen vain päiväkotien esihenkilöihin sekä tutkimuksemme laadullinen luonne. Esihenkilöiden vastaukset kuvasivat ainutlaatuisesti heidän kokemaansa työhyvinvointiaan korona-aikana. Tämän tyylistä tutkimusta ei ole Suomessa vielä toteutettu.