"[Grammar is] even pleasant" Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English

Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään suomalaiset lapset ja nuor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kämäräinen, Heini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81303
_version_ 1826225807811411968
author Kämäräinen, Heini
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kämäräinen, Heini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kämäräinen, Heini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kämäräinen, Heini
datasource_str_mv jyx
description Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään suomalaiset lapset ja nuoret viestivät paljon englannin kielellä digitaalisissa ympäristöissä, joissa kieli on kovin erilaista verrattuna luokkahuoneessa käytettävään kieleen. Tämän myötä on herännyt kysymys siitä, kuinka relevanttia kieliopin opettaminen todellisuudessa on, jos standardin kielen mukainen kielioppi kuitenkin jätetään huomiotta arjen kommunikaatiossa. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselynä, johon osallistui 16 opiskelijaa eräästä suomalaisesta lukiosta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä siitä, millaista on sekä internetissä että luokkahuoneessa käytettävä englanti ja millaisena opiskelijat kokevat nykyisen kieliopin opetuksen koulussa. Suuri osa opiskelijoiden kokemuksista kielenkäytöstä internetissä liittyi sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on varsin selkeä kuva siitä, että internetin englanti ja luokkahuoneen englanti ovat erilaisia keskenään. Tuloksista oli nähtävissä samankaltaisia internetin englannin piirteitä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on löydetty. Lisäksi selvisi, että opiskelijat kokevat kieliopin opetuksen suhteellisen yksitoikkoisena ja jopa pitkäveteisenä, vaikkakin tärkeänä osana kieltenopetusta. Samalla esiin nousi toiveita uusista tavoista opettaa kielioppia.
first_indexed 2022-05-27T20:02:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4m\u00e4r\u00e4inen, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T07:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T07:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81303", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat\npyrkiv\u00e4t selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyrit\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n\nyhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nyky\u00e4\u00e4n\nsuomalaiset lapset ja nuoret viestiv\u00e4t paljon englannin kielell\u00e4 digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4,\njoissa kieli on kovin erilaista verrattuna luokkahuoneessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4n kieleen. T\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 on\nher\u00e4nnyt kysymys siit\u00e4, kuinka relevanttia kieliopin opettaminen todellisuudessa on, jos\nstandardin kielen mukainen kielioppi kuitenkin j\u00e4tet\u00e4\u00e4n huomiotta arjen kommunikaatiossa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin nettikyselyn\u00e4, johon osallistui 16 opiskelijaa er\u00e4\u00e4st\u00e4\nsuomalaisesta lukiosta. Kyselyll\u00e4 pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4,\nmillaista on sek\u00e4 internetiss\u00e4 ett\u00e4 luokkahuoneessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 englanti ja millaisena opiskelijat\nkokevat nykyisen kieliopin opetuksen koulussa.\nSuuri osa opiskelijoiden kokemuksista kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 internetiss\u00e4 liittyi sosiaaliseen mediaan.\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijoilla on varsin selke\u00e4 kuva siit\u00e4, ett\u00e4 internetin\nenglanti ja luokkahuoneen englanti ovat erilaisia kesken\u00e4\u00e4n. Tuloksista oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4\nsamankaltaisia internetin englannin piirteit\u00e4 kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on l\u00f6ydetty.\nLis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 opiskelijat kokevat kieliopin opetuksen suhteellisen yksitoikkoisena ja jopa\npitk\u00e4veteisen\u00e4, vaikkakin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kieltenopetusta. Samalla esiin nousi toiveita uusista\ntavoista opettaa kielioppia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T07:04:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T07:04:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar instruction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"[Grammar is] even pleasant\" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272926", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grammar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81303
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f999695d-0d10-46b2-8382-feb70d3e32ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205272926.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kämäräinen, Heini "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English Internet English grammar instruction Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kielioppi kielen oppiminen Internet kielenkäyttö English language teaching and instruction grammar language learning use of language
title "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
title_full "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
title_fullStr "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
title_full_unstemmed "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
title_short "[Grammar is] even pleasant"
title_sort grammar is even pleasant finnish upper secondary school students attitudes towards grammar instruction as active users of internet english
title_sub Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
title_txtP "[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
topic Internet English grammar instruction Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kielioppi kielen oppiminen Internet kielenkäyttö English language teaching and instruction grammar language learning use of language
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Internet Internet English englannin kieli grammar grammar instruction kielen oppiminen kielenkäyttö kielioppi language learning opetus teaching and instruction use of language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81303 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272926
work_keys_str_mv AT kämäräinenheini grammarisevenpleasantfinnishuppersecondaryschoolstudentsattitudestowardsgrammari