"[Grammar is] even pleasant" Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English

Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään suomalaiset lapset ja nuor...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kämäräinen, Heini
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81303
Kuvaus
Yhteenveto:Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään suomalaiset lapset ja nuoret viestivät paljon englannin kielellä digitaalisissa ympäristöissä, joissa kieli on kovin erilaista verrattuna luokkahuoneessa käytettävään kieleen. Tämän myötä on herännyt kysymys siitä, kuinka relevanttia kieliopin opettaminen todellisuudessa on, jos standardin kielen mukainen kielioppi kuitenkin jätetään huomiotta arjen kommunikaatiossa. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselynä, johon osallistui 16 opiskelijaa eräästä suomalaisesta lukiosta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä siitä, millaista on sekä internetissä että luokkahuoneessa käytettävä englanti ja millaisena opiskelijat kokevat nykyisen kieliopin opetuksen koulussa. Suuri osa opiskelijoiden kokemuksista kielenkäytöstä internetissä liittyi sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on varsin selkeä kuva siitä, että internetin englanti ja luokkahuoneen englanti ovat erilaisia keskenään. Tuloksista oli nähtävissä samankaltaisia internetin englannin piirteitä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on löydetty. Lisäksi selvisi, että opiskelijat kokevat kieliopin opetuksen suhteellisen yksitoikkoisena ja jopa pitkäveteisenä, vaikkakin tärkeänä osana kieltenopetusta. Samalla esiin nousi toiveita uusista tavoista opettaa kielioppia.