Ei-toivotusta toivottuun käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on kuvata varhaiskasvattajille, millä eri tavoilla tilanteissa voi toimia. Lisäksi t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oinas, Akseli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81278
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on kuvata varhaiskasvattajille, millä eri tavoilla tilanteissa voi toimia. Lisäksi tarkoituksena on herättää keskustelua ja omakohtaista pohdintaa aiheesta sekä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaisi toimia, jotta saavutetaan paras mahdollinen lopputulos. Tutkimuksen kohteena ovat varhaiskasvatuksessa lapsiryhmissä työskentelevät ihmiset. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-lomakkeella, jossa kuvattiin kolme esimerkki tilannetta ja vastaajia pyydettiin kertomaan, miten he toimisivat tilanteissa. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksessa nousi esille useita käyttäytymisen hallinnan keinoja, kuten sanallinen ohjaaminen ja käytöksen huomiotta jättäminen. Jokaisessa esimerkkitilanteessa nousi esille erilaisia tapoja reagoida lapsen ei-toivottuun käytökseen. Aikuisten tulkinnat nousevat tutkimuksessa isoon roolin. Tämän huomaa toimintamallien eroavaisuuksissa, sillä samassa tilanteessa yksi aikuinen on valmis jättämään käytöksen huomiotta ja reagoi siihen erittäin vahvasti. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia syitä toimintamallien eroavaisuuksien taustalla.