Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa

Esi- ja perusopetuksessa yhtenäistettiin dokumentointikäytäntöjä kolmiportaisen tuen myötä. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden pedagogisiin asiakirjoihin kirjattua moniammatillista yhteistyötä, näkyvyyttä ja vastuita. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden oppimissuunnitelmia tehoste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rönnlund, Anette
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81273
_version_ 1826225700129996800
author Rönnlund, Anette
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rönnlund, Anette Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rönnlund, Anette Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rönnlund, Anette
datasource_str_mv jyx
description Esi- ja perusopetuksessa yhtenäistettiin dokumentointikäytäntöjä kolmiportaisen tuen myötä. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden pedagogisiin asiakirjoihin kirjattua moniammatillista yhteistyötä, näkyvyyttä ja vastuita. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden oppimissuunnitelmia tehostettua tukea varten (HOPS) ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevia suunnitelmia (HOJKS). Aineisto kerättiin neljän eri kunnan esi- ja alkuopetuksesta. Tutkimus on laadullinen ja lähestymistapa on induktiivinen analyysi, joka mahdollistaa aineiston yksityiskohtaista tarkastelua mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimustulokset osoittivat asiakirjojen olevan joka kunnalla oman näköisensä. Niissä näkyi kirjaajan kädenjälki ja osaa niistä oli kopioitu vuodesta toiseen. Asiakirjoista jäi usein puuttumaan arkistoitavan asiakirjan virallisuus. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat koulutustarpeeseen, jolloin selventyy asiakirjan todellinen painoarvo, kun otetaan huomioon oppilaan tulevaisuus ja asiakirjojen oikeaoppinen kirjaaminen, jolloin yhteistyö ja vastuut avautuvat myös lukijalle. Tutkimus on osa KT Anja Rantalan ja KT Tanja Vehkakosken tutkimusprojektia ”Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjojen tarkastelu esi- ja alkuopetuksessa”. Tutkimusaineiston analysoimisessa käytetään laadullista sisällönanalyysia.
first_indexed 2022-05-25T20:04:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nnlund, Anette", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-25T06:44:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-25T06:44:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esi- ja perusopetuksessa yhten\u00e4istettiin dokumentointik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 kolmiportaisen tuen my\u00f6t\u00e4. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden pedagogisiin asiakirjoihin kirjattua moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4, n\u00e4kyvyytt\u00e4 ja vastuita. Tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin oppilaiden oppimissuunnitelmia tehostettua tukea varten (HOPS) ja henkil\u00f6kohtaisen opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 koskevia suunnitelmia (HOJKS). Aineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4n eri kunnan esi- ja alkuopetuksesta.\nTutkimus on laadullinen ja l\u00e4hestymistapa on induktiivinen analyysi, joka mahdollistaa aineiston yksityiskohtaista tarkastelua mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4.\nTutkimustulokset osoittivat asiakirjojen olevan joka kunnalla oman n\u00e4k\u00f6isens\u00e4. Niiss\u00e4 n\u00e4kyi kirjaajan k\u00e4denj\u00e4lki ja osaa niist\u00e4 oli kopioitu vuodesta toiseen. Asiakirjoista j\u00e4i usein puuttumaan arkistoitavan asiakirjan virallisuus.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset viittaavat koulutustarpeeseen, jolloin selventyy asiakirjan todellinen painoarvo, kun otetaan huomioon oppilaan tulevaisuus ja asiakirjojen oikeaoppinen kirjaaminen, jolloin yhteisty\u00f6 ja vastuut avautuvat my\u00f6s lukijalle.\nTutkimus on osa KT Anja Rantalan ja KT Tanja Vehkakosken tutkimusprojektia \u201dLapsesta ja perheest\u00e4 kirjoittaminen \u2013 kolmiportaisen tuen asiakirjojen tarkastelu esi- ja alkuopetuksessa\u201d. Tutkimusaineiston analysoimisessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-25T06:44:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-25T06:44:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuualueet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniammatillinen yhteisty\u00f6 esi- ja alkuopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205252901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dokumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOPS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81273
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef030d29-c01d-478b-a30c-c4cefdde7960\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205252901.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönnlund, Anette Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa vastuualueet Erityispedagogiikka Special Education 101 dokumentointi HOPS moniammatillisuus yhteistyö esiopetus alkuopetus HOJKS asiakirjat
title Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
title_full Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
title_fullStr Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
title_short Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
title_sort moniammatillinen yhteistyö esi ja alkuopetuksessa
title_txtP Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa
topic vastuualueet Erityispedagogiikka Special Education 101 dokumentointi HOPS moniammatillisuus yhteistyö esiopetus alkuopetus HOJKS asiakirjat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS HOPS Special Education alkuopetus asiakirjat dokumentointi esiopetus moniammatillisuus vastuualueet yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81273 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205252901
work_keys_str_mv AT rönnlundanette moniammatillinenyhteistyöesijaalkuopetuksessa