Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksessa

Esi- ja perusopetuksessa yhtenäistettiin dokumentointikäytäntöjä kolmiportaisen tuen myötä. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden pedagogisiin asiakirjoihin kirjattua moniammatillista yhteistyötä, näkyvyyttä ja vastuita. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden oppimissuunnitelmia tehoste...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rönnlund, Anette
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81273
Kuvaus
Yhteenveto:Esi- ja perusopetuksessa yhtenäistettiin dokumentointikäytäntöjä kolmiportaisen tuen myötä. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden pedagogisiin asiakirjoihin kirjattua moniammatillista yhteistyötä, näkyvyyttä ja vastuita. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden oppimissuunnitelmia tehostettua tukea varten (HOPS) ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevia suunnitelmia (HOJKS). Aineisto kerättiin neljän eri kunnan esi- ja alkuopetuksesta. Tutkimus on laadullinen ja lähestymistapa on induktiivinen analyysi, joka mahdollistaa aineiston yksityiskohtaista tarkastelua mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimustulokset osoittivat asiakirjojen olevan joka kunnalla oman näköisensä. Niissä näkyi kirjaajan kädenjälki ja osaa niistä oli kopioitu vuodesta toiseen. Asiakirjoista jäi usein puuttumaan arkistoitavan asiakirjan virallisuus. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat koulutustarpeeseen, jolloin selventyy asiakirjan todellinen painoarvo, kun otetaan huomioon oppilaan tulevaisuus ja asiakirjojen oikeaoppinen kirjaaminen, jolloin yhteistyö ja vastuut avautuvat myös lukijalle. Tutkimus on osa KT Anja Rantalan ja KT Tanja Vehkakosken tutkimusprojektia ”Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjojen tarkastelu esi- ja alkuopetuksessa”. Tutkimusaineiston analysoimisessa käytetään laadullista sisällönanalyysia.