Kiusaamista vai väkivaltaa? opettajaopiskelijoiden ja opettajien valmiudet tunnistaa ja kohdata kouluväkivaltaa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoiden ja sieltä valmistuneiden opettajien kykyä kuvailla kouluväkivaltaa sekä selvittää, millaisia valmiuksia sen tunnistamiseen ja kohtaamiseen heillä on. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina haas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Puupponen, Pieta, Ahonen, Kirsi-Maari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81264
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoiden ja sieltä valmistuneiden opettajien kykyä kuvailla kouluväkivaltaa sekä selvittää, millaisia valmiuksia sen tunnistamiseen ja kohtaamiseen heillä on. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden jälkeen aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavasti. Haastatteluun osallistui yhteensä 12 opettajaa ja opettajaopiskelijaa, joista kaikki olivat opiskelleet tai yhä tutkimuksen toteuttamisen aikaan opiskelivat Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen osallistujat olivat erityisopettajia, luokanopettajia ja aineenopettajia sekä erityisopettaja-, luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoita. Tutkimuksesta ilmeni, että tutkimukseen osallistuneilla opettajilla ja opettajaopiskelijoilla oli laaja ymmärrys kouluväkivallan eri muodoista, mutta he eivät osanneet aina nimetä ilmiöitä kouluväkivallaksi, vaan saattoivat puheissaan käyttää sen sijaan kiusaaminen-termiä. Haastateltavien vastauksista ilmeni heidän oma halunsa toimia työssä ennaltaehkäisevästi ja/tai puuttua kouluväkivaltaan. Tähän haastateltavat toivoivat enemmän resursseja. Opettajankoulutukselta haastateltavat toivoivat enemmän oppisisältöjä kouluväkivallan tunnistamiseen, ehkäisyyn ja kouluväkivaltaan puuttumiseen.