Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana

Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston taustalta. Olen kiinnostunut myös siitä minkälainen musiikki nuorten itsensä mielest...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ranki, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81259
_version_ 1826225738346397696
author Ranki, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ranki, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ranki, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ranki, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston taustalta. Olen kiinnostunut myös siitä minkälainen musiikki nuorten itsensä mielestä ei sovi kouluun, ja miltä opettajan tekemä musiikkisensuuri tuntuu. Tutkimus lähti liikkeelle Kallion (2015) esittämästä huolesta, että oppilaalle merkityksellisen musiikin sensuuri voisi aiheuttaa identiteetin torjunnan kokemusta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen musiikkisensuuria käsitteenä, sekä musiikinopettajan roolia musiikkisensorina. Tämän jälkeen teen katsauksen musiikkituntien ohjelmistovalintoja ohjanneisiin arvoihin sekä määräyksiin keskiajalta nykypäivään. Arvojen muuttuessa on myös musiikkituntien toteutunut ohjelmisto ja sensuroitava ohjelmisto elänyt ajan mukana. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa selvitän miten nuoret ilmaisevat ja rakentavat identiteettiään musiikilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on täydentää olemassa olevaa kirjallisuutta tuomalla nuorten kokemuksia esiin koulun musiikkisensuurista. Tutkimus nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla parihaastatteluina. Tutkimukseen osallistui kuusi yläkouluikäistä nuorta eräästä keskisuomalaisesta yläkoulusta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulosten mukaan musiikinopettajat sensuroivat yläkoulun musiikkitunneilta pääosin perusopetuksen arvoperustan vastaista lyriikkaa. Opettajat käyttivät musiikkia sensuroidessaan Oserin (1991) esittämistä moraalisen päätöksenteon strategioista yksipuolista päätöksentekoa ja osittaista diskurssia, joista jälkimmäiseen nuoret olivat tyytyväisiä. Nuorten mainitsemat kouluun sopimattomat aiheet olivat yhteneväisiä opettajien sensuroiman lyriikan kanssa. Musiikkisensuurin aiheuttamaa identiteetin torjunnan kokemusta esti musiikkitoiveiden itsesensuuri, laaja musiikkimaku, yhteisesti esitetyt musiikkitoiveet, opettajan ja oppilaan välinen hyvä vuorovaikutus sekä opettajan kanssa yhteisesti jaettu arvomaailma.
first_indexed 2022-05-24T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranki, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T09:59:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T09:59:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81259", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee musiikkisensuuria yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mink\u00e4laisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sek\u00e4 sensuroidun ohjelmiston taustalta. Olen kiinnostunut my\u00f6s siit\u00e4 mink\u00e4lainen musiikki nuorten itsens\u00e4 mielest\u00e4 ei sovi kouluun, ja milt\u00e4 opettajan tekem\u00e4 musiikkisensuuri tuntuu. Tutkimus l\u00e4hti liikkeelle Kallion (2015) esitt\u00e4m\u00e4st\u00e4 huolesta, ett\u00e4 oppilaalle merkityksellisen musiikin sensuuri voisi aiheuttaa identiteetin torjunnan kokemusta. \n\nTutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastelen musiikkisensuuria k\u00e4sitteen\u00e4, sek\u00e4 musiikinopettajan roolia musiikkisensorina. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen teen katsauksen musiikkituntien ohjelmistovalintoja ohjanneisiin arvoihin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4yksiin keskiajalta nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n. Arvojen muuttuessa on my\u00f6s musiikkituntien toteutunut ohjelmisto ja sensuroitava ohjelmisto el\u00e4nyt ajan mukana. Teoriaosuuden viimeisess\u00e4 luvussa selvit\u00e4n miten nuoret ilmaisevat ja rakentavat identiteetti\u00e4\u00e4n musiikilla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 olemassa olevaa kirjallisuutta tuomalla nuorten kokemuksia esiin koulun musiikkisensuurista. Tutkimus nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla parihaastatteluina. Tutkimukseen osallistui kuusi yl\u00e4kouluik\u00e4ist\u00e4 nuorta er\u00e4\u00e4st\u00e4 keskisuomalaisesta yl\u00e4koulusta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\n\nTutkimustulosten mukaan musiikinopettajat sensuroivat yl\u00e4koulun musiikkitunneilta p\u00e4\u00e4osin perusopetuksen arvoperustan vastaista lyriikkaa. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t musiikkia sensuroidessaan Oserin (1991) esitt\u00e4mist\u00e4 moraalisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon strategioista yksipuolista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa ja osittaista diskurssia, joista j\u00e4lkimm\u00e4iseen nuoret olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4. Nuorten mainitsemat kouluun sopimattomat aiheet olivat yhtenev\u00e4isi\u00e4 opettajien sensuroiman lyriikan kanssa. Musiikkisensuurin aiheuttamaa identiteetin torjunnan kokemusta esti musiikkitoiveiden itsesensuuri, laaja musiikkimaku, yhteisesti esitetyt musiikkitoiveet, opettajan ja oppilaan v\u00e4linen hyv\u00e4 vuorovaikutus sek\u00e4 opettajan kanssa yhteisesti jaettu arvomaailma.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T09:59:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T09:59:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikkisensuuri yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242887", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistot (taiteet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sensuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsesensuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81259
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f5928c8-e18b-40f9-b7ff-4e15fa273d28\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242887.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranki, Anna Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana Musiikkikasvatus Music Education 3052 ohjelmistot (taiteet) musiikki musiikkikasvatus opetus sensuuri nuoret musiikinopettajat yläkoulu arvot itsesensuuri oppilaat
title Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
title_full Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
title_fullStr Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
title_full_unstemmed Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
title_short Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
title_sort musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
title_txtP Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 ohjelmistot (taiteet) musiikki musiikkikasvatus opetus sensuuri nuoret musiikinopettajat yläkoulu arvot itsesensuuri oppilaat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arvot itsesensuuri musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus nuoret ohjelmistot (taiteet) opetus oppilaat sensuuri yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81259 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242887
work_keys_str_mv AT rankianna musiikkisensuuriyläkoulunmusiikinopetuksessaoppilaidenkokemana