English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning

Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. Tässä tutkielmassa on selvitetty, millaista pelitaustaa Suomessa asuvilla engla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tauriainen, Emilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81256
_version_ 1826225813188509696
author Tauriainen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tauriainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tauriainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tauriainen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. Tässä tutkielmassa on selvitetty, millaista pelitaustaa Suomessa asuvilla englannin kielen aineenopettajaopiskelijoilla on, ja mitä mielipiteitä heillä on videopelien käytöstä osana opetusta. Lisäksi tutkielma keskittyy heidän halukkuuteensa käyttää videopelejä omilla oppitunneilla ja siihen, vaikuttavatko osallistujien pelitausta näiden mielipiteiden muodostumiseen. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla kolmea yliopisto-opiskelijaa, ja tulokset on analysoitu kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimus osoittaa, että opettajaopiskelijat ovat pelanneet paljon erilaisia pelejä varsinkin lapsuudessaan, mutta nykypäivänä he pelaavat paljon harvemmin. Pelejä on pelattu eri alustoilla, kuten konsoleilla ja tietokoneella. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat videopelien tukevan kielten opiskelua, sillä se mahdollistaa altistumisen autenttiselle kielelle, yksilöllistettyä oppimista ja kasvattaa oppijoiden motivaatiota. Heillä oli myös korkea halukkuus käyttää videopelejä tulevina opettajina, ja yhdellä osallistujalla olikin jo kokemusta tästä. Lisäksi opettajaopiskelijat olivat kiinnostuneita osallistumaan kursseille, jotka keskittyvät siihen, kuinka videopelit tukevat kielten oppimista. He haluavat myös oppia lisää videopeleistä, jotta he voisivat käyttää sopivia pelejä oppitunneilla, sillä kaikki videopelit eivät heidän mielestään ole välttämättä soveliaita. Haastatteluissa ilmenneitä videopelien negatiivisia puolia olivat kiusaaminen nettipeleissä ja puute tarvittavista välineistä käyttää videopelejä. Tämä tutkimusala hyötyisi samankaltaisesta tutkimuksesta, jossa olisi laajempi otanta. Lisäksi jatkossa voitaisiin tutkia kvantitatiivisten menetelmien avulla, kuinka paljon kielten aineenopettajaopiskelijat ovat pelanneet pelejä ja nykyään pelaavat pelejä. Myös aineenopettajille kohdistettua opetussuunnitelmaa kehittäessä olisi hyvä keskittyä näiden opiskelijoiden mielipiteisiin nykyisistä kursseista, jotka keskittyvät pelien käyttöön osana vieraiden kielten opetusta ja tietokoneavusteiseen kielen oppimiseen ja opettamiseen.
first_indexed 2022-05-24T20:00:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tauriainen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T09:52:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T09:52:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81256", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sek\u00e4 opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo t\u00e4ll\u00e4 varsin nuorella\ntutkimusalalla keskitytty, joten t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien \u00e4\u00e4nen tulla kuuluksi. T\u00e4ss\u00e4\ntutkielmassa on selvitetty, millaista pelitaustaa Suomessa asuvilla englannin kielen aineenopettajaopiskelijoilla on,\nja mit\u00e4 mielipiteit\u00e4 heill\u00e4 on videopelien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 osana opetusta. Lis\u00e4ksi tutkielma keskittyy heid\u00e4n\nhalukkuuteensa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 videopelej\u00e4 omilla oppitunneilla ja siihen, vaikuttavatko osallistujien pelitausta n\u00e4iden\nmielipiteiden muodostumiseen. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla kolmea yliopisto-opiskelijaa, ja tulokset on\nanalysoitu kvalitatiivisin menetelmin.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 opettajaopiskelijat ovat pelanneet paljon erilaisia pelej\u00e4 varsinkin lapsuudessaan, mutta\nnykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 he pelaavat paljon harvemmin. Pelej\u00e4 on pelattu eri alustoilla, kuten konsoleilla ja tietokoneella.\nTutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat videopelien tukevan kielten opiskelua, sill\u00e4 se mahdollistaa\naltistumisen autenttiselle kielelle, yksil\u00f6llistetty\u00e4 oppimista ja kasvattaa oppijoiden motivaatiota. Heill\u00e4 oli my\u00f6s\nkorkea halukkuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 videopelej\u00e4 tulevina opettajina, ja yhdell\u00e4 osallistujalla olikin jo kokemusta t\u00e4st\u00e4. Lis\u00e4ksi\nopettajaopiskelijat olivat kiinnostuneita osallistumaan kursseille, jotka keskittyv\u00e4t siihen, kuinka videopelit tukevat\nkielten oppimista. He haluavat my\u00f6s oppia lis\u00e4\u00e4 videopeleist\u00e4, jotta he voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sopivia pelej\u00e4 oppitunneilla,\nsill\u00e4 kaikki videopelit eiv\u00e4t heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 soveliaita. Haastatteluissa ilmenneit\u00e4 videopelien\nnegatiivisia puolia olivat kiusaaminen nettipeleiss\u00e4 ja puute tarvittavista v\u00e4lineist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 videopelej\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimusala hy\u00f6tyisi samankaltaisesta tutkimuksesta, jossa olisi laajempi otanta. Lis\u00e4ksi jatkossa voitaisiin\ntutkia kvantitatiivisten menetelmien avulla, kuinka paljon kielten aineenopettajaopiskelijat ovat pelanneet pelej\u00e4 ja\nnyky\u00e4\u00e4n pelaavat pelej\u00e4. My\u00f6s aineenopettajille kohdistettua opetussuunnitelmaa kehitt\u00e4ess\u00e4 olisi hyv\u00e4 keskitty\u00e4\nn\u00e4iden opiskelijoiden mielipiteisiin nykyisist\u00e4 kursseista, jotka keskittyv\u00e4t pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n osana vieraiden kielten\nopetusta ja tietokoneavusteiseen kielen oppimiseen ja opettamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T09:52:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T09:52:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peliavusteinen kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-enhanced language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English preservice teachers\u2019 views on game-enhanced language learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242884", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer-assisted teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81256
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab6ae705-daa6-4ce9-a5e4-80a788f96170\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242884.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tauriainen, Emilia English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning peliavusteinen kielen oppiminen game-enhanced language learning Englannin kieli English 301 tietokoneavusteinen opetus kieltenopetus kielen oppiminen videopelit computer-assisted teaching language teaching language learning video games
title English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
title_full English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
title_fullStr English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
title_full_unstemmed English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
title_short English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
title_sort english preservice teachers views on game enhanced language learning
title_txtP English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
topic peliavusteinen kielen oppiminen game-enhanced language learning Englannin kieli English 301 tietokoneavusteinen opetus kieltenopetus kielen oppiminen videopelit computer-assisted teaching language teaching language learning video games
topic_facet 301 Englannin kieli English computer-assisted teaching game-enhanced language learning kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching peliavusteinen kielen oppiminen tietokoneavusteinen opetus video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81256 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242884
work_keys_str_mv AT tauriainenemilia englishpreserviceteachersviewsongameenhancedlanguagelearning