Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella keskisuomalaisten opettajien käsityksiä yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamisesta: miten oppilaiden hyvinvointia edistetään ja mitkä tekijät vaikuttavat yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamiseen. Lisäksi tarkasteltiin aiemmissa tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kavén, Outi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81252
_version_ 1828193048017764352
author Kavén, Outi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kavén, Outi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kavén, Outi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kavén, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella keskisuomalaisten opettajien käsityksiä yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamisesta: miten oppilaiden hyvinvointia edistetään ja mitkä tekijät vaikuttavat yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamiseen. Lisäksi tarkasteltiin aiemmissa tutkimuksissa esille tulleita oppilaiden kouluhyvinvoinnin käsitysten ja opettajien käsitysten yhtäläisyyksiä ja eroja. Yhteisöllistä hyvinvointityötä on tutkittu opettajien näkökulmasta hyvin vähän. Opettajien näkemysten kautta on mahdollista saada tietoa yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamisen käytännöistä. Tämän tiedon avulla koulujen toimintakulttuuria on mahdollista kehittää ja parantaa kaikkien siellä toimivien hyvinvointia. Tutkimuksen aineistona on käytetty Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hankkeessa kerättyä kyselyaineistoa. Kysely toteutettiin Keski-Suomessa vuonna 2020. Tässä tutkimuksessa tarkastelussa olivat 246:n opettajan avovastaukset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi vertailtiin opettajien yhteisöllisen hyvinvointityön käsityksiä oppilaiden käsityksiin kouluhyvinvoinnista. Osallisuuden mahdollistaminen ja liikunta koulupäivän aikana olivat tärkeimmät oppilaiden hyvinvoinnin edistämisen keinot opettajien mukaan. Yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamiseen vaikuttivat muun muassa oppilashuollon palveluiden saatavuus sekä koulun tilojen toimivuus ja terveellisyys. Opettajien oma työhyvinvointi sekä koulun resurssit määrittivät myös yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamista. Oppilaiden ja opettajien näkemykset erosivat osallisuuden toteutumisen sekä kaverisuhteiden merkityksen osalta.
first_indexed 2022-05-24T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kav\u00e9n, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T09:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T09:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella keskisuomalaisten opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n toteuttamisesta: miten oppilaiden hyvinvointia edistet\u00e4\u00e4n ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n toteuttamiseen. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin aiemmissa tutkimuksissa esille tulleita oppilaiden kouluhyvinvoinnin k\u00e4sitysten ja opettajien k\u00e4sitysten yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja. Yhteis\u00f6llist\u00e4 hyvinvointity\u00f6t\u00e4 on tutkittu opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta hyvin v\u00e4h\u00e4n. Opettajien n\u00e4kemysten kautta on mahdollista saada tietoa yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n toteuttamisen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tiedon avulla koulujen toimintakulttuuria on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 ja parantaa kaikkien siell\u00e4 toimivien hyvinvointia. \nTutkimuksen aineistona on k\u00e4ytetty Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n -hankkeessa ker\u00e4tty\u00e4 kyselyaineistoa. Kysely toteutettiin Keski-Suomessa vuonna 2020. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelussa olivat 246:n opettajan avovastaukset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Lis\u00e4ksi vertailtiin opettajien yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaiden k\u00e4sityksiin kouluhyvinvoinnista.\nOsallisuuden mahdollistaminen ja liikunta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana olivat t\u00e4rkeimm\u00e4t oppilaiden hyvinvoinnin edist\u00e4misen keinot opettajien mukaan. Yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n toteuttamiseen vaikuttivat muun muassa oppilashuollon palveluiden saatavuus sek\u00e4 koulun tilojen toimivuus ja terveellisyys. Opettajien oma ty\u00f6hyvinvointi sek\u00e4 koulun resurssit m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t my\u00f6s yhteis\u00f6llisen hyvinvointity\u00f6n toteuttamista. Oppilaiden ja opettajien n\u00e4kemykset erosivat osallisuuden toteutumisen sek\u00e4 kaverisuhteiden merkityksen osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T09:41:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T09:41:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llinen hyvinvointity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 yhteis\u00f6llisest\u00e4 hyvinvointity\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242880", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81252
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79b2c730-5fc9-44a6-99e9-07669002065b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242880.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kavén, Outi Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä yhteisöllinen hyvinvointityö Erityispedagogiikka Special Education 101 koulut hyvinvointi oppilaat opettajat osallisuus käsitykset peruskoulu
title Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
title_full Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
title_fullStr Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
title_short Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
title_sort opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
title_txtP Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
topic yhteisöllinen hyvinvointityö Erityispedagogiikka Special Education 101 koulut hyvinvointi oppilaat opettajat osallisuus käsitykset peruskoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi koulut käsitykset opettajat oppilaat osallisuus peruskoulu yhteisöllinen hyvinvointityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81252 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242880
work_keys_str_mv AT kavenouti opettajienkäsityksiäyhteisöllisestähyvinvointityöstä