Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère

Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä osa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja halusimmekin nähdä huomioivatk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Murto, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81244
_version_ 1826225812701970432
author Murto, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Murto, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Murto, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Murto, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä osa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja halusimmekin nähdä huomioivatko opettajat tätä teemaa opetuksessaan ja tekevätkö he sen oppilaille hyödyllisellä tavalla. Aiemmin kulttuurin opetukseen liittyvää tutkimusta on tehty erityisesti didaktiikan saralla. Meidän tutkimuksemme keskittyi kuitenkin itse opettamiseen ja täten tutkimuksemme kuuluukin pedagogiikan, tarkemmin kulttuurienvälisen lähestymistavan tutkimuskentälle. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, kuinka A2 ranskan opettajat tukevat oppilaan herkistymistä huomioimaan kulttuurista moninaisuutta heidän kulttuurin opetuksensa kautta yläkoulussa. Selvitimmekin siis, minkälaisia asenteita opettajilla on kulttuurin opetusta kohtaan, miten ja minkälaisten materiaalien avulla opettajat opettivat kulttuuria sekä kuinka he tuovat esille kulttuurista moninaisuutta opetuksessaan. Tutkimuksemme korpuksena toimi sähköinen kysely, johon vastasi 16 opettajaa ympäri Suomea. Kysely koostui 19 kysymyksestä, joista 9 oli suljettuja kysymyksiä ja 10 avoimia kysymyksiä tarkentamaan ja selittämään suljettujen kysymysten vastauksia. Vastanneet opettajat opettivat yläkoulussa ja olivat toimineet opettajana 1,5 vuodesta 24 vuoteen. Kyselyn vastauksia analysoimme laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset näyttivät, että kaikkien opettajien asenteet kulttuurin opetuksen suhteen tukivat kulttuurisen moninaisuuden käsittelyä oppitunneilla. Lisäksi opettajien käyttämät opetustavat ja materiaalit olivat monipuolisia ja auttoivat myös täten kulttuurin ja kulttuurisen moninaisuuden oppimisessa. Vähän yli puolet opettajista toi myös esiin kulttuurista moninaisuutta käsittelemällä sekä useita ranskankielisiä alueita että nostamalla erilaisia näkökulmia esiin materiaalista ja suurin osa vähintään ottamalla mukaan eri ranskankielisiä alueita.
first_indexed 2022-05-24T20:00:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Murto, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T07:18:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T07:18:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatin tutkielma k\u00e4sittelee sit\u00e4, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut t\u00e4rke\u00e4 osa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja halusimmekin n\u00e4hd\u00e4 huomioivatko opettajat t\u00e4t\u00e4 teemaa opetuksessaan ja tekev\u00e4tk\u00f6 he sen oppilaille hy\u00f6dyllisell\u00e4 tavalla. Aiemmin kulttuurin opetukseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on tehty erityisesti didaktiikan saralla. Meid\u00e4n tutkimuksemme keskittyi kuitenkin itse opettamiseen ja t\u00e4ten tutkimuksemme kuuluukin pedagogiikan, tarkemmin kulttuurienv\u00e4lisen l\u00e4hestymistavan tutkimuskent\u00e4lle.\n\nTutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka A2 ranskan opettajat tukevat oppilaan herkistymist\u00e4 huomioimaan kulttuurista moninaisuutta heid\u00e4n kulttuurin opetuksensa kautta yl\u00e4koulussa. Selvitimmekin siis, mink\u00e4laisia asenteita opettajilla on kulttuurin opetusta kohtaan, miten ja mink\u00e4laisten materiaalien avulla opettajat opettivat kulttuuria sek\u00e4 kuinka he tuovat esille kulttuurista moninaisuutta opetuksessaan.\n\nTutkimuksemme korpuksena toimi s\u00e4hk\u00f6inen kysely, johon vastasi 16 opettajaa ymp\u00e4ri Suomea. Kysely koostui 19 kysymyksest\u00e4, joista 9 oli suljettuja kysymyksi\u00e4 ja 10 avoimia kysymyksi\u00e4 tarkentamaan ja selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n suljettujen kysymysten vastauksia. Vastanneet opettajat opettivat yl\u00e4koulussa ja olivat toimineet opettajana 1,5 vuodesta 24 vuoteen. Kyselyn vastauksia analysoimme laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \n\nTutkimuksen tulokset n\u00e4yttiv\u00e4t, ett\u00e4 kaikkien opettajien asenteet kulttuurin opetuksen suhteen tukivat kulttuurisen moninaisuuden k\u00e4sittely\u00e4 oppitunneilla. Lis\u00e4ksi opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t opetustavat ja materiaalit olivat monipuolisia ja auttoivat my\u00f6s t\u00e4ten kulttuurin ja kulttuurisen moninaisuuden oppimisessa. V\u00e4h\u00e4n yli puolet opettajista toi my\u00f6s esiin kulttuurista moninaisuutta k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 useita ranskankielisi\u00e4 alueita ett\u00e4 nostamalla erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia esiin materiaalista ja suurin osa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n ottamalla mukaan eri ranskankielisi\u00e4 alueita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T07:18:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T07:18:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen moninaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diversit\u00e9 culturelle", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "enseignement de la langue \u00e9trang\u00e8re", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "langue fran\u00e7aise", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Le soutien \u00e0 la diversit\u00e9 culturelle \u00e0 travers l\u2019enseignement de la culture en cours de fran\u00e7ais langue \u00e9trang\u00e8re", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242874", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81244
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5bff2f98-d427-4f1c-a90c-d23f8f7807e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242874.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Murto, Vilma Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère kulttuurinen moninaisuus vieraan kielen opetus diversité culturelle culture enseignement de la langue étrangère langue française Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli kieltenopetus kulttuuri
title Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
title_full Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
title_fullStr Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
title_full_unstemmed Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
title_short Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
title_sort soutien à la diversité culturelle à travers l enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
title_txtP Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
topic kulttuurinen moninaisuus vieraan kielen opetus diversité culturelle culture enseignement de la langue étrangère langue française Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli kieltenopetus kulttuuri
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology culture diversité culturelle enseignement de la langue étrangère kieltenopetus kulttuuri kulttuurinen moninaisuus langue française ranskan kieli vieraan kielen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81244 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242874
work_keys_str_mv AT murtovilma lesoutienaladiversiteculturelleatraverslenseignementdelacultureencoursdefrancaislangu AT murtovilma soutienaladiversiteculturelleatraverslenseignementdelacultureencoursdefrancaislanguee