Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère

Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä osa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja halusimmekin nähdä huomioivatk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Murto, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81244
Description
Summary:Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä osa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja halusimmekin nähdä huomioivatko opettajat tätä teemaa opetuksessaan ja tekevätkö he sen oppilaille hyödyllisellä tavalla. Aiemmin kulttuurin opetukseen liittyvää tutkimusta on tehty erityisesti didaktiikan saralla. Meidän tutkimuksemme keskittyi kuitenkin itse opettamiseen ja täten tutkimuksemme kuuluukin pedagogiikan, tarkemmin kulttuurienvälisen lähestymistavan tutkimuskentälle. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, kuinka A2 ranskan opettajat tukevat oppilaan herkistymistä huomioimaan kulttuurista moninaisuutta heidän kulttuurin opetuksensa kautta yläkoulussa. Selvitimmekin siis, minkälaisia asenteita opettajilla on kulttuurin opetusta kohtaan, miten ja minkälaisten materiaalien avulla opettajat opettivat kulttuuria sekä kuinka he tuovat esille kulttuurista moninaisuutta opetuksessaan. Tutkimuksemme korpuksena toimi sähköinen kysely, johon vastasi 16 opettajaa ympäri Suomea. Kysely koostui 19 kysymyksestä, joista 9 oli suljettuja kysymyksiä ja 10 avoimia kysymyksiä tarkentamaan ja selittämään suljettujen kysymysten vastauksia. Vastanneet opettajat opettivat yläkoulussa ja olivat toimineet opettajana 1,5 vuodesta 24 vuoteen. Kyselyn vastauksia analysoimme laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset näyttivät, että kaikkien opettajien asenteet kulttuurin opetuksen suhteen tukivat kulttuurisen moninaisuuden käsittelyä oppitunneilla. Lisäksi opettajien käyttämät opetustavat ja materiaalit olivat monipuolisia ja auttoivat myös täten kulttuurin ja kulttuurisen moninaisuuden oppimisessa. Vähän yli puolet opettajista toi myös esiin kulttuurista moninaisuutta käsittelemällä sekä useita ranskankielisiä alueita että nostamalla erilaisia näkökulmia esiin materiaalista ja suurin osa vähintään ottamalla mukaan eri ranskankielisiä alueita.