"Rajana taivas!" yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen ylöspäin eriyttämiselle alakoulussa. Tutkimuksessa käsitellään yhteisopetuksen toteutusta, ylöspäin eriyttämisen toteutusta yhteisopetuksessa sekä yhteisopetuksen tuomia hyötyjä ylöspäin eriyttämiselle. Tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koistinen, Jatta, Kaatranen, Jari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81239
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen ylöspäin eriyttämiselle alakoulussa. Tutkimuksessa käsitellään yhteisopetuksen toteutusta, ylöspäin eriyttämisen toteutusta yhteisopetuksessa sekä yhteisopetuksen tuomia hyötyjä ylöspäin eriyttämiselle. Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa, joilla oli kokemusta yhteisopetuksesta. Aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin joko kasvokkain tai etäyhteydellä. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen tutkimus ja analyysitapana käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli se, että yhteisopetuksen myötä aikuisten määrä luokassa on suurempi, jolloin ylöspäin eriyttämiselle saatiin lisää mahdollisuuksia. Opettajat kokivat eriyttämisen resurssien lisääntyneen yhteisopetuksen myötä. Toisaalta opettajat kokivat, että alaspäin eriyttäminen vei enemmän huomiota, jolloin ylöspäin eriyttäminen jäi liian vähäiseksi. Tutkimuksen johtopäätöksinä esitellään yhteisopetuksen mahdollisuuksia ylöspäin eriyttämisen näkökulmasta. Lisääntynyt aikuisten määrä helpottaa monin tavoin opetuksen suunnittelua ja toteutusta, jolloin oppilaita voidaan huomioida yksilöllisemmin ja resursseja saadaan kohdennettua paremmin myös ylöspäin eriytettäviin oppilaisiin.