Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen

Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydestä oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lisäksi selvitettiin, onko näillä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Liikala, Emilia, Polojärvi, Matilda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81216
_version_ 1826225708390678528
author Liikala, Emilia Polojärvi, Matilda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liikala, Emilia Polojärvi, Matilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liikala, Emilia Polojärvi, Matilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liikala, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydestä oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lisäksi selvitettiin, onko näillä tekijöillä yhdysvaikutusta koulu-uupumukseen. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat- tutkimusta ja se on kerätty kouluissa tehtävillä ryhmätestauksilla kuudennen luokan oppilailta (N = 1825) vuonna 2013. Tutkimuksessa vertailtiin sukupuolten sekä eri matemaattisen taitotason omaavien oppilaiden koulu-uupumusta. Analyysit toteutettiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Koulu-uupumusta mitattiin kahden eri osa-alueen, emotionaalisen väsymyksen sekä koulua kohtaan koetun kyynisyyden avulla. Matemaattista osaamista mitattiin aritmeettisten taitojen testillä. Tulosten mukaan matemaattisilta taidoiltaan heikot oppilaat olivat emotionaalisesti väsyneempiä kuin keskitasoiset tai hyvät taidot omaavat oppilaat. Myös kyynisyys oli korkeampaa heikoilla oppilailla verrattuna matemaattisilta taidoiltaan hyviin oppilaisiin. Pojat raportoivat korkeampaa kyynisyyttä ja tytöt korkeampaa emotionaalista väsymystä. Sukupuolella ja matemaattisilla taidoilla ei kuitenkaan ollut yhdysvaikutusta koettuun koulu-uupumukseen. Tutkimus osoittaa, kuinka koulu-uupumusta on havaittavissa jo alakouluikäisillä. Tulosten myötä saatiin tietoa matemaattisesta taitotasosta sekä sukupuolesta koulu-uupumuksen taustatekijänä, mikä edesauttaa varhaista puuttumista koulu-uupumukseen.
first_indexed 2022-05-23T20:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liikala, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poloj\u00e4rvi, Matilda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-23T05:13:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-23T05:13:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81216", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 ilmi\u00f6 ja sill\u00e4 voi olla merkitt\u00e4vi\u00e4 seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydest\u00e4 oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko n\u00e4ill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 yhdysvaikutusta koulu-uupumukseen. \nTutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat- tutkimusta ja se on ker\u00e4tty kouluissa teht\u00e4vill\u00e4 ryhm\u00e4testauksilla kuudennen luokan oppilailta (N = 1825) vuonna 2013. Tutkimuksessa vertailtiin sukupuolten sek\u00e4 eri matemaattisen taitotason omaavien oppilaiden koulu-uupumusta. Analyysit toteutettiin monimuuttujaisella varianssianalyysill\u00e4. Koulu-uupumusta mitattiin kahden eri osa-alueen, emotionaalisen v\u00e4symyksen sek\u00e4 koulua kohtaan koetun kyynisyyden avulla. Matemaattista osaamista mitattiin aritmeettisten taitojen testill\u00e4.\n Tulosten mukaan matemaattisilta taidoiltaan heikot oppilaat olivat emotionaalisesti v\u00e4syneempi\u00e4 kuin keskitasoiset tai hyv\u00e4t taidot omaavat oppilaat. My\u00f6s kyynisyys oli korkeampaa heikoilla oppilailla verrattuna matemaattisilta taidoiltaan hyviin oppilaisiin. Pojat raportoivat korkeampaa kyynisyytt\u00e4 ja tyt\u00f6t korkeampaa emotionaalista v\u00e4symyst\u00e4. Sukupuolella ja matemaattisilla taidoilla ei kuitenkaan ollut yhdysvaikutusta koettuun koulu-uupumukseen. Tutkimus osoittaa, kuinka koulu-uupumusta on havaittavissa jo alakouluik\u00e4isill\u00e4. Tulosten my\u00f6t\u00e4 saatiin tietoa matemaattisesta taitotasosta sek\u00e4 sukupuolesta koulu-uupumuksen taustatekij\u00e4n\u00e4, mik\u00e4 edesauttaa varhaista puuttumista koulu-uupumukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-23T05:13:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-23T05:13:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen v\u00e4symys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205232848", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyynisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81216
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a1e6731-e109-48c4-8fcf-72dc34b0d31c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205232848.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liikala, Emilia Polojärvi, Matilda Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen koulu-uupumus emotionaalinen väsymys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kyynisyys uupumus matemaattiset taidot oppilaat koululaiset sukupuoli
title Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
title_full Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
title_fullStr Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
title_full_unstemmed Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
title_short Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
title_sort matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu uupumukseen
title_txtP Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
topic koulu-uupumus emotionaalinen väsymys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kyynisyys uupumus matemaattiset taidot oppilaat koululaiset sukupuoli
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education emotionaalinen väsymys koulu-uupumus koululaiset kyynisyys matemaattiset taidot oppilaat sukupuoli uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81216 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205232848
work_keys_str_mv AT liikalaemilia matemaattistentaitojenjasukupuolenyhteysoppilaankouluuupumukseen