Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen

Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydestä oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lisäksi selvitettiin, onko näillä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Liikala, Emilia, Polojärvi, Matilda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81216
Description
Summary:Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydestä oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lisäksi selvitettiin, onko näillä tekijöillä yhdysvaikutusta koulu-uupumukseen. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat- tutkimusta ja se on kerätty kouluissa tehtävillä ryhmätestauksilla kuudennen luokan oppilailta (N = 1825) vuonna 2013. Tutkimuksessa vertailtiin sukupuolten sekä eri matemaattisen taitotason omaavien oppilaiden koulu-uupumusta. Analyysit toteutettiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Koulu-uupumusta mitattiin kahden eri osa-alueen, emotionaalisen väsymyksen sekä koulua kohtaan koetun kyynisyyden avulla. Matemaattista osaamista mitattiin aritmeettisten taitojen testillä. Tulosten mukaan matemaattisilta taidoiltaan heikot oppilaat olivat emotionaalisesti väsyneempiä kuin keskitasoiset tai hyvät taidot omaavat oppilaat. Myös kyynisyys oli korkeampaa heikoilla oppilailla verrattuna matemaattisilta taidoiltaan hyviin oppilaisiin. Pojat raportoivat korkeampaa kyynisyyttä ja tytöt korkeampaa emotionaalista väsymystä. Sukupuolella ja matemaattisilla taidoilla ei kuitenkaan ollut yhdysvaikutusta koettuun koulu-uupumukseen. Tutkimus osoittaa, kuinka koulu-uupumusta on havaittavissa jo alakouluikäisillä. Tulosten myötä saatiin tietoa matemaattisesta taitotasosta sekä sukupuolesta koulu-uupumuksen taustatekijänä, mikä edesauttaa varhaista puuttumista koulu-uupumukseen.