Johtaminen koronaepidemian aikana kertomuksia eettisistä ongelmista ja päätöksentekotilanteista

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita johdon kertomusten kautta johtamiskokemusta koronaepidemian aiheuttaman kriisin aikana. Tutkimuskysymyksiä ovat: ”Minkälaisia eettisiä ongelmia haastateltavien kertomuksissa ilmenee?” ja ” Minkälaisia eettisiä päätöksentekotilanteita haastateltujen kertomuksi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkinen, Eeva-Maija
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81209
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita johdon kertomusten kautta johtamiskokemusta koronaepidemian aiheuttaman kriisin aikana. Tutkimuskysymyksiä ovat: ”Minkälaisia eettisiä ongelmia haastateltavien kertomuksissa ilmenee?” ja ” Minkälaisia eettisiä päätöksentekotilanteita haastateltujen kertomuksissa nousee esiin?” Tutkimuksen avulla pyritään tunnistamaan kriisin aikana käytettyjä eettisen päätöksenteon strategioita. Tutkimuksen aineistoa varten on haastateltu 13 ylimmän ja keskijohdon edustajaa seitsemästä eri sopimusruokailualan yrityksestä Suomessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teoreettinen viitekehys muodostettiin eettisen päätöksenteon mallien ja eettisen ongelman käsitteen pohjalta. Teemahaastattelujen pohjana käytettiin kriittisten tapahtumien menetelmää ja haastattelujen analysoinnissa hyödynnettiin narratiivista muotoanalyysiä. Neljä löydettyä juonimuotoa ovat: tragedia, komediaromanssi, onnellinen loppu ja romanttinen tarina. Juonikäyrien muotoon vaikuttaa kertojan arvio päätöksenteon eettisyydestä. Tutkimuksen päätulos on, että työntekijöiden irtisanomisiin ja lomautuksiin liittyvät eettiset ongelmat korostuivat haastateltavien kertomuksissa. Eettisiä ongelmatilanteita ilmeni lisäksi vuorovaikutukseen, tiedottamiseen, etätyöskentelyn ja digitaalisten välineiden käytön opetteluun sekä resurssien, kuten ajan ja rahan käyttöön liittyen. Eettisinä päätöksentekostrategioina esiintyivät vastuuotto työntekijöistä, tiedonkulun ja vuorovaikutuksen varmistaminen, yrityksen toiminnan jatkuvuuden varmistaminen ja toimintamallien kehittäminen. Tulosten perusteella esitetään, että mahdollisissa tulevissa kriisitilanteissa sekä jo ennakkoon niihin varautuessa tulisi organisaatioissa tulisi toteuttaa sosiaalisesti vastuullista henkilöstöjohtamista eli ottaa vastuu työntekijöistä, varmistaa tiedonkulku ja vuorovaikutus, varmistaa yrityksen toiminnan jatkuvuus ja kehittää toimintamallejaan.